Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Vi lirade Mouse Guard igår. Det var första mötet med spelet för alla inblandade.
Det gick bra. Vi började med att göra karaktärer från sratch, vilket tog oss närmare tre timmar. Därefter spelade vi ett scenario hämtat från något litet sött häfte man tydligen får med i MG-boxen (själv har jag gamla, hårdpärms-versionen).
Vi spelare leap-froggade en av de planerade konflikt, men vi fick istället både en verbal och en våldsam konflikt med traktens bävrar. I spelarturen satte vi eld på bävrarnas koja.
Det var svårt att spela på beliefs, goals och instincts, vilket åtminstone delvis berodde på vår ovane och oförberedde spelledare. Inget konstigt alltså, det löser vi till nästa gång.
Hur man skriver goals är jag dock rätt osäker på, känner jag. Ska alla eller åtminstone flera rollpersoner ha goals relaterade till uppdraget? Vi hade det, men jag argumenterade emot och tog istället ett goal att stötta gruppens tenderpaw.
I spelarturen blev vi sen osäkra på hur mycket man kan göra med en check. Om en spelare spenderar en check för att åka iväg och ta hand om lite oavslutade affärer, kan då andra rollpersoner haka på utan att spendera checks?
Ni som är mer bekanta med MG, har ni några tips till oss nybörjare?
Det gick bra. Vi började med att göra karaktärer från sratch, vilket tog oss närmare tre timmar. Därefter spelade vi ett scenario hämtat från något litet sött häfte man tydligen får med i MG-boxen (själv har jag gamla, hårdpärms-versionen).
Vi spelare leap-froggade en av de planerade konflikt, men vi fick istället både en verbal och en våldsam konflikt med traktens bävrar. I spelarturen satte vi eld på bävrarnas koja.
Det var svårt att spela på beliefs, goals och instincts, vilket åtminstone delvis berodde på vår ovane och oförberedde spelledare. Inget konstigt alltså, det löser vi till nästa gång.
Hur man skriver goals är jag dock rätt osäker på, känner jag. Ska alla eller åtminstone flera rollpersoner ha goals relaterade till uppdraget? Vi hade det, men jag argumenterade emot och tog istället ett goal att stötta gruppens tenderpaw.
I spelarturen blev vi sen osäkra på hur mycket man kan göra med en check. Om en spelare spenderar en check för att åka iväg och ta hand om lite oavslutade affärer, kan då andra rollpersoner haka på utan att spendera checks?
Ni som är mer bekanta med MG, har ni några tips till oss nybörjare?