Re: JAG.... LEVER!!!
Mera en reanimation... jag har en aristosof-artikel på gång om saken, för övrigt. Jag har alltid hävdat att Victor von Frankenstein är en utmärkt rollmodell för unga aristosofer.
Jag anser att en urverksdriven maskin inte behöver en panna full med vatten eller en ugn att förbränna bränsle i, två företeelser hos riktiga ångmaskiner som jag anser flogistonmaskiner också har.
Dessutom gillar jag analogin urverk = elektroniska manicker kontra flogistonmaskin = mekaniska manicker. Små prylar vrider man upp, större prylar skyfflar man in kol i.
Flogistonmaskiner klarar sig ju med att bara tilldelas en STY, så det borde väl inte vara så farligt att höfta sådana värden. Annars kan ju alla maskiner ha nytta av något sådant, men jag vet inte riktigt vad man skulle basera den på. Att helt enkelt gå på mänskligt styrka är väl enklaste; hur många karlar krävs för att göra si eller så.
Vi kanske ska ge blanka lurven i mer exakta beskrivningar av hur urverk fungerar. Notera att de måste ha några nackdelar jämfört med flogistonmaskiner; dylika kräver ju en mekanurg på stand-by hela tiden, så ingen industriell revlution kan komma den vägen, t.ex.
En variant jag tänkte på var en UTH kombinerad med en STY; UTH avgör hur lång tid det tar innan urverket börjar sacka.
Jag lade ned pinsamt lite energi på att fixa datorn, internet-beroende till trots. När jag av en slump inledde en liten Internet-romans insåg jag att 'det här kan jag faen inte sköta på jobbdatorn, inte ens efter arbetstid' och fick ändan ur vagnen.
Nightowl, väl medveten om att 'internet romances' oftast slutar lika illa som 'gothic romances'. Har redan utsett en romantisk damm jag kan dränka mig i, endast iförd mitt vita nattlinne och mina långa svarta korkskruvslockar.