Nekromanti Tips?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Clockpunk

Ah, en dubbelmening. Jag tror han menar att ekomantikerna tvekar på teknikens under, snarare än att ekomantikerna skulle vara tvivelaktiga människor.

Weatherman

Hero
Re: Clockpunk

"Jag tror han menar att ekomantikerna tvekar på teknikens under, snarare än att ekomantikerna skulle vara tvivelaktiga människor."

Jomenvisst. Meningen var faktiskt ganksa rotig så missförstånd är nog inte helt obefogade.

/Mats

Nightowl

Champion
JAG.... LEVER!!!

Eller snarare min internet-uppkoppling! YAHOOOO!!!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Måste tillägga att Erik Sieurins (var är han förresten?!) artikel om automata är EMM väldigt Clock-Tech.<p><hr></blockquote><p>

Tackar. Själv har jag lite svårt att se kopplingen mellan just Da Vinci och just urverk... men urverk är coola.

Om fjäderdrivna maskiner: Sådana kan ju funka, rent speltekniskt, som en flogistonmaskin; den har STY X och väger Y block. Jag tycker urverk bör vara mindre men ha mycket sämre uthållighet; de kan användas för att driva mindre maskiner än flogistonmaskiner.

Säg att den fungerar på full STY i... STY tidsenheter, sedan minskar dess STY med 1 per tidsenhet. Bra slag kan öka STY lika väl som TIL, TÅL etc.

Man måste ha en viss STY - säg den dubbla - för att dra upp ett fjäderverk (så en urverksdriven automat med STY 9 måste dras upp av en kraft med STY 18). Detta gör att större maskiner måste dras upp av andra maskiner eller oxar eller något.

Vitsen med urverk är att ju också att man kan dra upp en enhet och sedan aktivera den... då börjar fjädern fungera.

Eller något.

Nightowl, back on track - men vet inte för hur länge.

Weatherman

Hero
Re: JAG.... LEVER!!!

Hoppas det inte är en dödsryckning vi ser bara :gremwink:

Själv har jag lite svårt att se kopplingen mellan just Da Vinci och just urverk...
Njae. Kanske inte just klockor, men inte var han, mig veterligen, särskilt främmande för fjäder- och kugghjulsmekanismer (se exempelvis Denna farkost som använder sig av fjädrar och kugghjul). Dessutom borde vi kunna enas om att mer teknologi än sådan som skulle kunna vara påhittad av Da Vinci passar i Gondica.

Om fjäderdrivna maskiner: Sådana kan ju funka, rent speltekniskt, som en flogistonmaskin; den har STY X och väger Y block
Bra idé! Jag tycker att urverksmaskiner borde väga mer i förhållande till antalet hk de utdelar än en flogistondito.

Säg att den fungerar på full STY i... STY tidsenheter, sedan minskar dess STY med 1 per tidsenhet.
Hum. Mekanurgerna borde väl ha utvecklat metoder för att jämna ut kraftutdelningen från fjädern (fast jag vet inte hur det går till i verkligheten). Just att ojämnheten i kraftfördelningen från en fjäder är ju det som gör den olämplig som kraftkälla till vissa tingestar som fodrar ett en energitillförsel som är konstant under verkningstiden (klockor exempelvis).

Något som kunde vara bra att ha är lite riktlinjer för hur många hk/STY olika funktioner skulle kräva.

Kära nån vad jag börjar bli förvirrad nu. Jag vet ju ingenting om fysik så jag borde hålla klaffen. Nu ska jag dra mig tillbaka och fundera lite mer. Det här är knixigt.

Ursäkta att det tog så lång tid att svara; har själv datorkrångel (känner ovilja att tillbringa tid med den)
/Mats

Nightowl

Champion

Mera en reanimation... jag har en aristosof-artikel på gång om saken, för övrigt. Jag har alltid hävdat att Victor von Frankenstein är en utmärkt rollmodell för unga aristosofer.

Jag anser att en urverksdriven maskin inte behöver en panna full med vatten eller en ugn att förbränna bränsle i, två företeelser hos riktiga ångmaskiner som jag anser flogistonmaskiner också har.

Dessutom gillar jag analogin urverk = elektroniska manicker kontra flogistonmaskin = mekaniska manicker. Små prylar vrider man upp, större prylar skyfflar man in kol i.

Flogistonmaskiner klarar sig ju med att bara tilldelas en STY, så det borde väl inte vara så farligt att höfta sådana värden. Annars kan ju alla maskiner ha nytta av något sådant, men jag vet inte riktigt vad man skulle basera den på. Att helt enkelt gå på mänskligt styrka är väl enklaste; hur många karlar krävs för att göra si eller så.

Vi kanske ska ge blanka lurven i mer exakta beskrivningar av hur urverk fungerar. Notera att de måste ha några nackdelar jämfört med flogistonmaskiner; dylika kräver ju en mekanurg på stand-by hela tiden, så ingen industriell revlution kan komma den vägen, t.ex.

En variant jag tänkte på var en UTH kombinerad med en STY; UTH avgör hur lång tid det tar innan urverket börjar sacka.

Jag lade ned pinsamt lite energi på att fixa datorn, internet-beroende till trots. När jag av en slump inledde en liten Internet-romans insåg jag att 'det här kan jag faen inte sköta på jobbdatorn, inte ens efter arbetstid' och fick ändan ur vagnen.

Nightowl, väl medveten om att 'internet romances' oftast slutar lika illa som 'gothic romances'. Har redan utsett en romantisk damm jag kan dränka mig i, endast iförd mitt vita nattlinne och mina långa svarta korkskruvslockar. :gremtongue:

Weatherman

Hero

Vi kanske ska ge blanka lurven i mer exakta beskrivningar av hur urverk fungerar.
Klokt. Jag är iaf. inte tillräckligt insatt i mekanik för att kunna komma med något vettigt iaf. Blir dessutom inkonsekvent om urverk beskrivs oerhört komplicerat medan flogistonmaskinen (som är viktigare) beskrivs ganska svävande.

Notera att de måste ha några nackdelar jämfört med flogistonmaskiner...
Förslag på nackdelar: Högre vikt i förhållande till STY än en flogistonmaskin, låg TÅL (eftersom urverk ofta är precisa och funktionen blir dålig om de rubbas om bara så lite), lång produktionstid (de är avancerade grejer) och så den uppenbara: De måste dras upp med jämna mellanrum.

En variant jag tänkte på var en UTH kombinerad med en STY; UTH avgör hur lång tid det tar innan urverket börjar sacka.
Bra idé; enkel och talande. Då behövs det bara avgöras hur länge UTH läcker i tid; jag har inte hittat några bra saker att jämföra med i regelboken.

...endast iförd mitt vita nattlinne och mina långa svarta korkskruvslockar.
Now that would be a sight for sore eyes! Lyckligtvis har vi idag sjöräddning till skillnad från våra romantiska förfäder :gremwink:

/Mats

Nightowl

Champion

En variant är att fjäderdrivna maskiner har en vikt som är densamma som för en flogistonmaskin med en STY lika med den fjäderdrivna maskinens UTH+STY (eller låt oss hellre kalla den 'antal timmars drifte mellan uppdragning'+STY).

Låg TÅL är OK; liksom nödvändiga TIL-slag om de störs.

Har jag nämnt idén om en särskild metall (någon sorts extra segt stål eller koppar) som möjliggör mer effektiva fjädrar och därför mer effektiva urverk?

Nighty

Weatherman

Hero

En variant är att fjäderdrivna maskiner har en vikt som är densamma som för en flogistonmaskin med en STY lika med den fjäderdrivna maskinens UTH+STY (eller låt oss hellre kalla den 'antal timmars drifte mellan uppdragning'+STY).
Bra! Du är snitsig på okomplicerade lösningar Nighty.

Har jag nämnt idén om en särskild metall (någon sorts extra segt stål eller koppar) som möjliggör mer effektiva fjädrar och därför mer effektiva urverk
Nä. Men jag har varit så självklart att jag inte ens tänkt på att skriva det :gremwink:
Oricalkon borde väl funka bra; den är "hållfast mot tryck" och borde således få bra kraft när man väl format det till en fjäder.
Spindelkoppar borde vara utmärkt att använda istället för sånadäringa cyckelkedjor man använder för att överföra kraft från ett kugghjul till ett annat fö.

Förresten; har du läst senaste Illustrerad Vetenskap? Sid 29. Mnemonisk plast!

/Mats, tycker det är kul att Nightowl är tillbaka

Nightowl

Champion

Orichalkon verkar iofs spröd, inte seg... fastän det är väl fjädrar också när jag tänker efter.

Mnemonisk plast...? Visst har jag berätta om mnemonisk brons förut på forumet?

Nighty

Weatherman

Hero

Orichalkon verkar iofs spröd, inte seg... fastän det är väl fjädrar också när jag tänker efter.
Slog upp fjäderstål i NE och där står det att "Materialets egesnkaper försämras inte märkbart av långvarig användning...".

Mnemonisk plast...? Visst har jag berätta om mnemonisk brons förut på forumet?
Jo. Därav anekdoten. Finns förresten något liknande i GURPS Steam-Tech.

Bifogar ett utkast på ett fjäderverk. Känn dig fri att komma med kritik.

/Mats, har ätit ett wienerbröd

Weatherman

Hero
Re: Urverk [OT]

Tack.

Just typiskt att kreativiteten och rollspellusten återvänder lagom till min Irlandsresa. Well, di har säkert datorer på den gröna ön också...

/Mats, skriver just nu på två skepparhistorier

Gabri L

Warrior
Re: Tips?(OT)

Jag märkte att svaren på den här frågan snabbt urartade i diskussioner om urverk, fjädrar och kugghjul.

Moderatorer som flummar har visst blivit ett fenomen här också. :gremlaugh: Kolla in på D&Ds forum så får du se... :gremgrin: