MM2
Jag är typ den enda som gillar Monster Manual 2, men jag tror att dess låga popularitet främst beror på:
1. Den är verison 3 och inte 3.5
2. Det finns fruktansvärt många FETA monster i den.
3. Den har juveldrakar.
Punkt 3 är kanske inte så coolt, men jag gillar punkt 2. Flera monster är också möjliga att välja som rollpersoner, däribland coolingar såsom Avolakian (en sorts bläckfiskinsektsvarelser som helst äter odött kött; och som infiltrerar människosamhällen genom att skifta hamn), Bladelings (jobbiga typer med spikklädda kroppar som kan skjuta ut sina spikar om de vill), Braxat (en sorts grova stora rovdjur som älskar att jaga, tortera och döda intelligenta varelser. De narras genom att använda sina telepatiska förmågor för att ge sina offer falska förhoppningar, och kan anfalla med en blandning av besvärjelser, breath weapon och fysiska attacker), Jättar (av de mest olika slag; forest gigants, fomorians, firbolger - men vill man spela som en sådan så blir ens ECL rätt hög redan från början. Det skulle vara kul att prova, dock), Glimmerskin (en sorts astrala parasiter), Neogis (spellcastande skitonda spindelvarelser med ålhuvuden, som förslavar umber hulkar och är elaka), och förstås coola templates såsom halvgolems och tauric (typ att göra sig till en kentaur, fast med vilket fyrfotadjur som helst i botten, och vilken humanoid som helst som överkropp).
Monster Manual 2 har också en hel del monster man bara måste använda. Till de helt och hållet nödvändiga monsterna räknar jag: Chain Golem (stort nystan med kedjor som slutar i spikförsedda klot, krokar och hullingar; som snurrar runt, runt och får allt omkring sig att woundas, blöda till döds och köttas i slamsor), Clockwork Horrors (som tillsammans med Automatons fyller allt behov av små uppdragbara insektslika maskiner med olika vapen och modus operandi, såsom något Skalman kunde ha hittat på), Dinosaurier (bra delkapitel), Elemental Weirds (jag gillar inte elementaler, men om man är en fan av sådana så är weirds bra eftersom de är rätt mänskliga och har lite sköna grejer), Fiendwurm (CR:28 Boing-oing-oing!) Fihyr (en sorts manifestationer av mardrömmar. De ser typ ut som tentakelförsedda maneter med huvudet täckt av små äckliga käftar och ögon. Ashäftiga, och det finns både en standardversion och en deluxe som är extra elak och häftig), Flesh Jelly (det är typ en jättestor äcklig pungsäck med tumörer), Gravorg (en liten tvättbjörn som jagar genom att gömma sig och skapa pelare av antigravitation i vilka dess byten flyger rakt upp i grotttaket, och sedan faller ner mot marken. Först när alla byten är medvetslösa eller döda så kryper den fram och smaskar i sig. Ascool) Grell (en av de coolaste aberrationerna i spelet. Det är en jättehjärna med stor näbb, som svävar i luften och har små tentakler under sig. Med tentaklerna så paralyserar de sina byten, och sedan knaprar de i sig dem) Hook Horror (ascoola varelser. Typ jättegorillor med skalbaggssköldar på ryggen, ett fågelhuvud och två jättekrokar istället för händer. De är typ helt mängul och sliter allt i sönder med sina galna rend-attacker) Juggernaut (en av mina favoriter. Det är ett gigantiskt stenblock på larvfötter med ashög AC och Spell Resistance som långsamt, långsamt försöker krossa folk under sin massiva tyngd. Hur? Jo, den kan kasta Hold Monster, Wall of Force och Forcecage. Och det bästa av allt är; den rymmer passagerare! Fatta hur coolt att bara sätta sig i sin Juggernaut och bara köra över allt i dungeonen man ska utforska!) Julajimus (en kolossal jättemandrill med krokodilsvans som förvandlar sig till ett litet gulligt djur och låter sig bli omhändertaget av barn, för att sedan på natten förvandla sig tillbaka och äta upp barnet levande), Linnormar, Megapedes (kolossala tusenfotingar. CR 20. Bra om man vill ha en stor varelse utan en massa svåra feats.) Moonbeasts (något stort knyte med tentakler som ser rubbat ut. Den slåss osynlig och är nog extremt jobbig att möta. Skulle fungera skitbra som en owerpowered encounter att fly ifrån) Myconider (svampfolk! In Soviet Russia, mushrooms eat YOU!) Needlefolk (ser ut typ som sådana där smala sprittel-sprattel-insekter, fast de här är växter, har två ben och så hatar de alver.) Nightmare Beast (well, med det namnet så måste man ju bara spela med den) Spawn of Kyuss (för Age of Worms), Spell Weaver (sexarmade superspellcasters) och Tempest (Ett intelligent stormoväder).
Men det finns annat bra också. Både storyvarelser såsom Moon Rat (en sorts intelligenta små råttor - jättesöta) och Yahi (en sorts konstig varelse), samt mindre pricksäkra monster såsom Greenvise (typ Super Mario-Pirayaplantor) och Abeil (getingvarelser). Och vafan, är inte juveldrakarna rätt coola när man tänker efter?