Mutanten;n63480 said:
Man frågar sig VARFÖR dvs vad är det som är så bra i BRP att det fortfarande står sig som spelsystem? Är det nostalgifaktorn eller är spelsystemet så bra att inget nyare spelsystem tillför något extra till ett nytt spel som använder BRP?
Det löser sin uppgift, är hyfsat intuitivt, är relativt snabbt, kräver nästan bara jämförelse-operationer, kommer inte i vägen, och är lätt att modda. För det mesta räcker det med dessa egenskaper, i synnerhet om man bara vill ha ett regelsystem som inte kommer i vägen eller om man vill ha ett system som kan modifieras att passa ens värld och dess särskilda egenskaper.
Som tur är så går det att modda in saker som ger det personlighet, men då riskerar man å andra sidan att modda sönder systemet om man inte har rätt tunga i rätt mun.
Som exempel, om man moddar in ett försvarsslag som trumfar ett anfallsslag så får man väldigt lätt tennismatchens baslinjeduell, i synnerhet om båda kämparna är hyfsat bra. Det händer liksom inget, för den andre jäveln parerar hela tiden – och det är en modd som alldeles för ofta används, så till den grad att många tror att det är en del av BRP (och därmed uppfattar BRP som tråkiga tennismatchstrider som tar hela dagen).
---
I mitt specifika fall var det faktum att det inte kommer i vägen en oönskad feature. Jag vill till exempel ha spel där systemet spelar roll och har personlighet, inte ett som är lika trist som Göran Persson i en Volvo 760 (vilket system som inte kommer i vägen är för mig – de är mer osynliga än en wallflower på en fest).
Dessutom saknar det en massa moderna features utöver grundläggande handlingsresolution (banka gobbos och dyrka dörrar), och det har inte mycket till taktiska val.
Men som sagt var, BRP är hyfsat lätt att modda, om man håller rätt tunga i rätt mun.