Tipsa mig om film

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,958
Location
Stockholm
Citerar mig själv från några av filmtrådarna, mer allmänt historiska (typ) än medeltida men kan ändå vara inspirerande:



Såg den på SVT play (tyvärr inte tillgängligt längre men man kan hitta den på youtube eftersom copyrighten har gått ur). "Året är 1699 och kapten William Kidd är vida omtalad som en både smart och hänsynslös pirat. Ändå lyckas han lura den brittiske kungen att låta honom eskortera ett skepp med värdefull last, från vattnen utanför Madagaskar ända hem till England. [...] Regi: Rowland V. Lee. I rollerna: Charles Laughton, Randolph Scott, Barbara Britton, Gilbert Roland, Reginald Owen, John Carradine m.fl. (Captain Kidd)"

Jag gillar den här filmen. Charles Laughtons kapten Kidd är en pirat av Long John Silver skolan, smart, vältalig, skenhelig på ett roligt sett, o du kan inte låta bli att gilla honom även trotts att han begår i praktiken brott massmord. Han är dock inte lika bra som Silver att dölja sin halhet. Vill du ha inspiration för pirater är den här filmen utmärkt material, inte lika actionfylld som flera andra men det överväger den med intrigspel mellan Kidd, de som vet hans hemlighet och alla andra som e i vägen för hans planer.


xxxxxxx


Kejsarinnans tofflor / Вечера на хуторе близ Диканьки (1961)
1669146017739.png

En sovjetisk sago film baserat på Nikolaj Gogols historia. Utspelar sig i en liten by någonstans i Ryssland där byns unge smed är förälskad i byns vackraste ungmö (som dock är lite av en retsticka), samtidigt så är djävulen ute efter att ge igen på smeden för att han målade en kyrkomålning där djävulen får stryk, där e mellan så har vi en hel del fars (bl.a. en scen då olika män efter varandra besöker en kvinna (inget mer än att de hinner skålla i vodka händer) o sedan snabbt måste gömma sig när nästa karl knakar på hennes dörr).

Det här känns väldigt klassiskt saga. Djävulen är hårig o ful, lättstött o feg, o hans hämnd planer är rätt så enkla (även om de involverar hans mäkta magiska krafter) o inte den charmerande mäster manipulatör som det är så populärt att porträttera honom som i dagsläget.

Jag gillar den här som film. Skulle också rekommendera den som inspiration för folk som vill arbeta med kosacker eller slaver eller saker inspirerande av dessa (som vardagligt folk, inte krigare eller skurkar som det ofta blir), det är kanske inte så historiskt korrekt (jag vet inte själv här) men det är ändå en bild av hur Sovjeterna ville representera dessa i en historisk sago-miljö.


xxxxxxx


Det gyllene skinnet (1963)
1669145639488.png

Film om Jasons samlande av Argonauterna och deras jakt på det gyllene skinnet. Ray Harryhausen ligger bakom flera av specialeffekterna och den här filmen brukas tas upp som några av hans bästa grejer. Filmen är ett trevligt äventyr i grekiska mytologiska historia. Med dagens mot-o-mätt så känns den något komprimerad, man hoppar från händelse till händelse utan mycket andrum emellan, och vi har några större händelser (ex. en invasion av en stad) som snabbvisas genom montage. Hade den gjorts idag känns det som den hade varit noterbart längre eller delad i två delar.
Jag gillar den. Jag var underhållen och det var en massa trevlig design o bra (både för sin tid o idag) specialeffekter, gillar speciellt att de ger Kolkis (riket där gyllene skinnet finn) sin egen stil i en mindre genomtänkt film (eller ett dataspel) hade man nog bara återanvänt den grekiska stilen men haft dem i en annan färg.

Ska du spela i mytiska Grekland eller fantasy inspirerat av det så är den här nog något man bör se, i alla fall som SL så man har referenserna i huvudet


xxxxxxx


Korpen (1963)
1669145863945.png

En gotisk fantasy av det mer humoristiska slaget, lätt inspirerat av Poes poem med samma namn. Dr Erasmus Craven (Vincent Price) har sörjt sin hustru Lenores död i över två år, till stor bestörtning för sin dotter Estelle. En natt får han besök av en korp, som råkar vara en förvandlad trollkarl, Dr Bedlo (Peter Lorre). Tillsammans brygger de en dryck som återställer Bedlo till sitt gamla jag. Bedlo förklarar att han hade förvandlats av den onde Dr Scarabus (Boris Karloff) i en orättvis duell, och båda bestämmer sig för att se Scarabus, Bedlo för att hämnas och Craven för att leta efter sin frus spöke, som Bedlo enligt uppgift såg på Scarabus slott...

Jag gillar den här filmen. Historien är inte något speciellt egentligen men fungerar bra för att få våra karaktärer att handla o känns inte krystad. Den här känns som den borde vara större inom nörd kretsar eftersom den har ett antal kvicka repliker, bra skådespelare, en magiker duell som är rolig, och är väldigt snygg (enligt min mening) när det kommer till kläder och scenografi. Specialeffekterna är 60-tal men det är något man får leva med. Jag antar att det kan vara en fråga om att den är för gammal o inte fanns tillgänglig på samma sätt som senare filmer när den moderna nördkulturen började växa fram under 80-talet.
'
Inte ett måste men en rekommendation om man ska spela sen medeltida/tidig renässans fantasy
 
Last edited:

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En av de mest intressanta och underuppskattade medeltidsfilmerna i min mening är "Masque of the Red Death" av Roger Corman, från 1964. Den har ett fascinerande bildspråk och fantastiska, makabra monologer av Vincent Price:

 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
The Devils från 1971 är helt fantastisk! Rekommenderas varmt! Jag har tidigare beskrivit filmen som "en pervers opera med ett starkt budskap" och jag menar det i den allra bästa bemärkelsen!

 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
171
Vet inte om denna passar in alls, den känns medeltid men den är post-apokalyptisk scifi som känns som fantasy-medeltid... typ. Såg den häromdan och tyckte väldigt mycket om den: Vesper, 2022
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Majoriteten av alla bra medeltidsfilmer kommer väl annars från Asien, eftersom filmer om europeisk medeltid av någon anledning satt ribban så obegripligt lågt, och bara rehashar trötta Robin Hood-klischeér och outhärdligt fattiga, kapitalist-pop-tolkningar av Arthursagan.

En av de bästa är Musa - the Warrior, en slags "Sju samurajerna"-historia om ett brokigt och färgstarkt crew av soldater som fortifierar sig i en gammal ruin för att skydda en kinesiska prinsessa mot mongolerna. Den är fantastiskt spännande, med suverän action och intressanta karaktärer.

 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En annan riktigt bra asiatisk medeltidsfilm / fantasyfilm är Painted Skin - The Resurrection. Det är en av de sista filmer som gjordes när både kinesisk film och Zhou Xuns karriär stod på sin höjdpunkt för typ tio år sedan, innan den kinesiska filmindustrin gick ned sig i en gyttja av propagandapekoral. Den är en fristående uppföljare till Painted Skin, som utspelar sig under antiken, men nu hoppar ståryn många hundra år framåt i tiden, till Tangdynastin, och därmed befinner vi oss i medeltiden.

Den centrala karaktären i Painted Skin-serien är Xiaowei, en demonisk hulijing, magnifikt och ödesmättat gestaltad av Zhou Xun. I första filmen blev hon förälskad i en dödlig man, men förlorade honom, och som straff för detta karmiska brott blev hon fängslad i en glaciär i 500 år. Nu vill hon bli en dödlig människa, och antihjältinna som hon är har hon en lömsk plan för hur hon ska gå till väga, genom att manipulera den vanställda och olyckligt förälskade krigarprinsessan Jing att byta skinn (bokstavligen) med henne.

Painted Skin - the Resurrection är en aning ojämn film, med lökiga barbarer som pratar något pseudoindoeuropeiskt conlang på ett överdrivet teatraliskt vis och en del onödigt pekoral, men scenerna mellan Xiaowei och Jing är otroligt starka både visuellt, tematiskt och skådespelsmässigt, och verkligen fantastik när det är som allra bäst. De lyfter hela filmen och gör den extremt minnesvärd. (Är ni nyfikna och struntar i spoilers så hoppa 45 minuter in i filmen nedan. Kom ihåg att sätta på close captions).

Ståryn får mer dramatisk tyngd om man ser ettan först, och därmed förstår Xiaoweis character arc bättre, men det är verkligen inte nödvändigt.

 
Last edited:

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
The Banquet är en av de bästa äldrehistoriska kinesiska filmerna, och därmed kanske också en av de bästa medeltidsfilmer som gjorts. Likt Painted Skin - the Resurrection utspelar den sig under Tangdynastin. Likt den filmen har den också den fantastiska Zhou Xun, som gjorts gestaltandet av svala halvonda dåtidsskönheter till en konstform.

Jag minns ärligt talat knappt något av The Banquet, då det var evigheters evigheter sedan jag såg den. Jag minns bara att den är fuckin' fantastisk, och att skurken är underbar; kompetent, ondskefull, charmig och flamboyant i ett. Jag borde nog se om den asap.

 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En av få europeiska medeltidsfilmer som inte suger getpung är Ironclad. Den ingår i "belägringsgenren", precis som ovan nämnda Musa - the Warrior, där hjältarna ska försvara sig mot övermäktiga odds, en tried and true genre som av någon anledning är bättre än de flesta andra på att leverera bra drama. Den lyckas också med konststycket att vara fuckin' gritty utan att det känns krystat. Jag minns den som rätt sevärd.

Givet hur lyckad belägringsgenren ofta blir både i film och litteratur, är det egentligen smått obegripligt att ingen gjort en film om Konstantinopels fall (well, turkarna har ju bergis gjort det, men från fel perspektiv).

 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag borde givetvis nämna Kingdom of Heaven, även om jag antar att alla redan känner till den.

Grejen är att Kingdom of Heaven är den film, förmodligen i hela filmhistorien, som blir mest förbättrad av sin director's cut. Director's cutten förvandlar filmen från forgettable, generiskt medeltidspekoral till ett svindlande, filosofiskt och historiskt drama med starkt symbol- och bildspråk. Den introducerar helt nya karaktärer som förändar hela storyn, och scener som får karaktärerna att ha riktiga arcs och trovärdiga koncept, och rentav förvandlar en av dem till en mystisk gestalt som kanske är en ängel snarare än människa. Det är djupt tragiskt och obegripligt att det inte var denna version av filmen som gick upp på bio, för då hade den kanske blivit ihågkommen som en av de bästa medeltidsfilmerna (vilket är särskilt spektakulärt då den kommer från en era då det typ blivit en naturlag att medeltidsfilmer suger).

Den får också creds för att vara en av få medeltidsfilmer som faktiskt har medeltida musik (delvis iaf) i sitt soundtrack. Det är anmärkningsvärt ovanligt.

Här är director's cutten i sin helhet. En absolut must-see om ni inte redan gjort det:

 
Last edited:
Top