Nekromanti Tipsa mig om Rom-spel!

Storuggla

Champion
Och nej chrull, jag menar inte dryckeslekar.

Jag är på jakt efter ett rollspel som antingen redan har Romarriket som setting eller som busenkelt kan modifieras så att man kan spela romare i det. Det uppenbara torde vara GURPS Imperial Rome, men jag är ingen anhängare av GURPS regler (kanske de blir bättre i och med fjärde utgåvan, får se) eller Fvlminata, vilket jag dock inte vet ett jota om – åsikter om detta psel mottages gladeligen.
Mina krav på reglerna är väl mest att jag ska kunna göra en karaktär snabbt och att det inte ska vara gladfantasy med olika raser utan bara ren historia med kanske, kanske en tillstymmelse av magi (Blixts Fenix-artikel är ett bra exempel).
Finns det ett sådant spel?

Storuggla, äter korv som inte är korv

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det du efterfrågar finns väl egentligen inte.

GURPS Imperial Rome kan dock spelas utan GURPS-regler. Du kan istället använda reglerna från Call of Cthlhu, DoD Expert, Ansgar eller Quo Vadis.

Bunny

Crazy like a fool
Ang. Rom. ANT

Vore det inte tufft med en blandning av Asterix, Jag Claudius och Raymond Chandlers hårdkokta deckare. Det blir liksom lite Rom Noir av det hela.

Blandar man det hela med den sköna stämning som råder i Fellinis filmer, så har man en soppa som inte bara är välsmakande, den... luktar gott också.

Det som inte finns på marknaden får man göra själv, kära uggla.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Ang. Rom. ANT

Vore det inte tufft med en blandning av Asterix, Jag Claudius och Raymond Chandlers hårdkokta deckare. Det blir liksom lite Rom Noir av det hela.
Det finns en serie hårdkokta romaner om den romerske privatdeckaren Falco.

Storuggla

Champion
Re: Ang. Rom. ANT

<blockquote><font class="small">Citat Vrållådan:</font><hr />
15:44 <Storuggla> En blanding av Asterix, Jag Claudius och Raymond Chandlers hårdkokta deckare. Rom Noir! [/quote]

<blockquote><font class="small">Citat Bearnie:</font><hr />
Vore det inte tufft med en blandning av Asterix, Jag Claudius och Raymond Chandlers hårdkokta deckare. Det blir liksom lite Rom Noir av det hela. [/quote]

Hmmm. Antingen drar du mig i benet eller så tänker du alldeles för lika mig. Jag vet inte vilket som vore värst.

Storuggla, tänker inte skriva något