Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har historiskt sett älskat gigantiska openworld spel jag kan sänka flera hundra timmar i utan att nå slutet. Och det gör jag fortfarande! Men jag har också fått upp ögonen för väldigt korta, snabbspelade dataspel som går att spela igenom på ett par kvällar eller så.
Kan ni tipsa mig om sånna spel jag borde kolla in? Jag har Good Old Games, Steam och Epic Games som spelplatformar, och föredrar små obskyra indiespel med massor av känsla. I övrigt är jag beredd att kolla in det mesta som stämmer in på mina önskemål.
Önskemål
Kort - Spelbart på en lång kväll (eller ett par kvällar)
Tydligt slut - Det ska gå att "vinna" spelet.
Avbrytbart - kan sparas/avslutas när som helst och fortsättas senare eller nästa dag.
Pausbart - Gärna turbaserat, men pausbart räcker.
Omspelbart/Omväxlande - Inte bara samma bana igen nästa gång. Gärna nån form av slumpmässig generering.
Inte bara strid - Strid är okej, men vill gärna ha mer storybaserade encounters
Intuitivt - Helst inte massor av kontroller att lära sig. Jag vill kunna spela även när jag är trött, full, eller distraherad.
Helst spel som uppfyller alla önskemålen. Men så länge det _nästan_ uppfyller alla önskemål så kan det vara intressant. Och ju kortare desto mer undantag funkar. Så länge det är kort och (i alla fall i teorin) går att vinna.
Tidigare erfarenheter:
Faster Than Light - Det spel som fick mig fast på den här typen av spel. Jag hade nog varit rätt nöjd med att ha en bunt reskinnade FTL-kloner med olika teman (post apok, fantasy...).
Void Bastards - Kul. Gillar estetiken. Skeppsutforskningen är inte turbaserad, men det är kul med omväxlingen. Men lite för tunt på "icke strids-reltaterade encounters".
Nowhere Prophet - Ganska perfekt.
Darkest dungeon - Har inte riktigt kommit in i det. Känns väldigt tunt på "icke strids-reltaterade encounters". Inte så intuitivt som jag kanske hade önskat. Kanske helt nkelt lite för mörkt för mig.
Talisman - Ja, dataspelsversionen av det gamla brädspelet. Kan faktiskt vara rätt underhållande med en eller två datorgenererade motståndare.
Skyshines Bedlam - I teorin ett perfekt spel? Men jag har inte riktigt fått kläm på tempot och striden så jag blir mest frustrerad och ger upp när det går för dåligt.
Kan ni tipsa mig om sånna spel jag borde kolla in? Jag har Good Old Games, Steam och Epic Games som spelplatformar, och föredrar små obskyra indiespel med massor av känsla. I övrigt är jag beredd att kolla in det mesta som stämmer in på mina önskemål.
Önskemål
Kort - Spelbart på en lång kväll (eller ett par kvällar)
Tydligt slut - Det ska gå att "vinna" spelet.
Avbrytbart - kan sparas/avslutas när som helst och fortsättas senare eller nästa dag.
Pausbart - Gärna turbaserat, men pausbart räcker.
Omspelbart/Omväxlande - Inte bara samma bana igen nästa gång. Gärna nån form av slumpmässig generering.
Inte bara strid - Strid är okej, men vill gärna ha mer storybaserade encounters
Intuitivt - Helst inte massor av kontroller att lära sig. Jag vill kunna spela även när jag är trött, full, eller distraherad.
Helst spel som uppfyller alla önskemålen. Men så länge det _nästan_ uppfyller alla önskemål så kan det vara intressant. Och ju kortare desto mer undantag funkar. Så länge det är kort och (i alla fall i teorin) går att vinna.
Tidigare erfarenheter:
Faster Than Light - Det spel som fick mig fast på den här typen av spel. Jag hade nog varit rätt nöjd med att ha en bunt reskinnade FTL-kloner med olika teman (post apok, fantasy...).
Void Bastards - Kul. Gillar estetiken. Skeppsutforskningen är inte turbaserad, men det är kul med omväxlingen. Men lite för tunt på "icke strids-reltaterade encounters".
Nowhere Prophet - Ganska perfekt.
Darkest dungeon - Har inte riktigt kommit in i det. Känns väldigt tunt på "icke strids-reltaterade encounters". Inte så intuitivt som jag kanske hade önskat. Kanske helt nkelt lite för mörkt för mig.
Talisman - Ja, dataspelsversionen av det gamla brädspelet. Kan faktiskt vara rätt underhållande med en eller två datorgenererade motståndare.
Skyshines Bedlam - I teorin ett perfekt spel? Men jag har inte riktigt fått kläm på tempot och striden så jag blir mest frustrerad och ger upp när det går för dåligt.