Tipsa mig om superkorta dataspel med högt omspelningsvärde!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har historiskt sett älskat gigantiska openworld spel jag kan sänka flera hundra timmar i utan att nå slutet. Och det gör jag fortfarande! Men jag har också fått upp ögonen för väldigt korta, snabbspelade dataspel som går att spela igenom på ett par kvällar eller så.

Kan ni tipsa mig om sånna spel jag borde kolla in? Jag har Good Old Games, Steam och Epic Games som spelplatformar, och föredrar små obskyra indiespel med massor av känsla. I övrigt är jag beredd att kolla in det mesta som stämmer in på mina önskemål.

Önskemål
Kort
- Spelbart på en lång kväll (eller ett par kvällar)
Tydligt slut - Det ska gå att "vinna" spelet.
Avbrytbart - kan sparas/avslutas när som helst och fortsättas senare eller nästa dag.
Pausbart - Gärna turbaserat, men pausbart räcker.
Omspelbart/Omväxlande - Inte bara samma bana igen nästa gång. Gärna nån form av slumpmässig generering.
Inte bara strid - Strid är okej, men vill gärna ha mer storybaserade encounters
Intuitivt - Helst inte massor av kontroller att lära sig. Jag vill kunna spela även när jag är trött, full, eller distraherad.

Helst spel som uppfyller alla önskemålen. Men så länge det _nästan_ uppfyller alla önskemål så kan det vara intressant. Och ju kortare desto mer undantag funkar. Så länge det är kort och (i alla fall i teorin) går att vinna.

Tidigare erfarenheter:
Faster Than Light -
Det spel som fick mig fast på den här typen av spel. Jag hade nog varit rätt nöjd med att ha en bunt reskinnade FTL-kloner med olika teman (post apok, fantasy...).
Void Bastards - Kul. Gillar estetiken. Skeppsutforskningen är inte turbaserad, men det är kul med omväxlingen. Men lite för tunt på "icke strids-reltaterade encounters".
Nowhere Prophet - Ganska perfekt.
Darkest dungeon - Har inte riktigt kommit in i det. Känns väldigt tunt på "icke strids-reltaterade encounters". Inte så intuitivt som jag kanske hade önskat. Kanske helt nkelt lite för mörkt för mig.
Talisman - Ja, dataspelsversionen av det gamla brädspelet. Kan faktiskt vara rätt underhållande med en eller två datorgenererade motståndare.
Skyshines Bedlam - I teorin ett perfekt spel? Men jag har inte riktigt fått kläm på tempot och striden så jag blir mest frustrerad och ger upp när det går för dåligt.

JohanL

Champion
Bra lista (utom Talisman). Särskilt att se Nowhere Prophet på den.

I den andan ur mitt Steam-bibliotek:

Against the Storm

Crying Suns

Slay the Spire

Into the Breach

Monster Train

Roguebook

Trials of Fire

Legend of Keepers

Deep Sky Derelicts

JohanL

Champion
Crying Suns är närmast garanti att du gillar om du gillade FTL. Slay the Spire grundade en jättestor genre av en anledning, och fan-modden Downfall är ogudaaktigt bra. Against the Storm är så jäkla välgjort.

God45

#PrayersForBahakan
Vampire Survivors är great! Det är ett omvänt bullet hell spel där man spelar en karaktär som automatiskt skjuter ut projektiler, man plockar upp power ups för att skjuta fler och till sist täcker ens attacker skärmen. Men man styr bara vart ens karaktär går! Så hela spelet styrs med en spak. Och så rusar tusentals fiender mot en. Varje run tar max 30 minuter.

+ Massivt omöspelningsvärde med många vapen och karaktärer.

-Oändligt fult. Så fult. Det fulaste bra spelet?

Nintendo Switch versionen har multiplayer på samma tv vilket är superkul!

Rickard

Urverk speldesign
Jag har Good Old Games, Steam och Epic Games som spelplatformar, och föredrar små obskyra indiespel med massor av känsla.
Har du Netflix? (för mobilspel) För där finns nämligen Into the Breach, av samma skapare som FTL.

Annars är Slice and Dice ett mobilspel jag kör nästan varje dag på bussresan. Typ yatzy men där varje tärning är en krigare. Man får utrustning till krigarna som modifierar tärningarna och allt eftersom du spelar byter du ut krigarna/tärningarna mot bättre krigare.

Tar 25 minuter att spela och om du inte spelar väl så förlorar du.

Tant Ragnar

Gamle usling
Om rogue-like kortspel som Slay The Spire och monster train faller på läppen kan jag rekommendera ett sådant med en twist:

inscryption

(läs inte något om spelet i förväg, gå in i det helt blind!)

JohanL

Champion
Om rogue-like kortspel som Slay The Spire och monster train faller på läppen kan jag rekommendera ett sådant med en twist:

inscryption

(läs inte något om spelet i förväg, gå in i det helt blind!)
Inscryption är otroligt - möjligen att det egentligen är rätt långt, men man kan ju betrakta varje match som individuellt avslutad?

Tant Ragnar

Gamle usling
Fanken, BALANTRO! Det nya heta!

Jag har inte spelat det själv, men jag gillar Klei, och har länge varit sugen på Griftlands - ett roguelike kortspel (som slay the spire), men med både social interaktion och strid som något du spelar ut.

Last edited:

JohanL

Champion
Oh, Iris and the Giant. Ett av de där spelen där allt ser helt jäkla omöjligt ut i början men man lär sig över tid (och i stället får eskalerande utmaningar). Man dör så otroligt många gånger under tiden!

Martin3

”Ulv”
Banished uppfyller nog alla kraven du har. Skapa en by och överlev första vintern, om jag inte minns fel. Det är brutalt och oförlåtande och man kommer få vara beredd på att misslyckas ett antal gånger, ibland bygger man för tight så att elden tar husen, ibland för brett isär så att folket inte hinner med att göra allt som behöver göras innan vintern. Vill minnas att banorna genereras nya varje gång så det är definitivt omspelbart. Gjort av en person, finns på Steam.

Björn den gode

Swashbuckler
Måste väl nästan tipsa om Nethack, om man ska vinna så är det kanske en väl lång kväll, men särskilt i början så dör man väldigt fort så det borde inte vara ett problem på ganska länge. Det är en dungeon crawler, ASCII-grafik, och alldeles alldeles underbart.

Froste

Veteran
Bastion, Steamworld Dig och Steamworld Dig 2, Fester Mudd, Fort Triumph, Full Metal Furies, Hammerwatch, Hero Siege, Kingdom Classic (free to play on steam) och dess uppföljare Kingdom New Lands, Magicka 2, Monaco: What's yours is mine, Subnautica

lupus

Veteran
Out There är ett ganska kul FTL-inspirerat spel, men med fokus på story-eventsen och utforskning istället för fajterna. Något frustrerande att spela på PC eftersom interfacet verkar vara gjort för telefon och lite väl mycket grind efter bränsle för att jag skulle orka spela mer än några gånger. Det finns en uppföljare också som heter Oceans of Time också, men det fick sådär recensioner så jag har inte prövat det.

Polytopia som jag upptäckte genom wrnu.

Hellzon

Långsamma Vargen
Hur låter Overboard! ? Det är storyspel som tar en kvart att spela igenom, men så ska man optimera utgången av spelet så man kommer undan med mordet.

Anchorman

Swashbuckler
12 minutes
Klarar du det på första försöket(det gör du inte) så tar det 12 minuter :D

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måste väl nästan tipsa om Nethack, om man ska vinna så är det kanske en väl lång kväll, men särskilt i början så dör man väldigt fort så det borde inte vara ett problem på ganska länge. Det är en dungeon crawler, ASCII-grafik, och alldeles alldeles underbart.
Det ska till en _väldigt_ lång kväll om jag ska nå ascension i Nethack i en sittning.

Jag grunnade faktiskt om jag skulle nämna "Nethack, fast mycket kortare" som exempel, men jag glömde ta med det.