Nekromanti Tipsa mig om TV-spel!

Björn den gode

Swashbuckler
Jag införskaffade i somras en begagnad ps3a för att kunna spela tv-spel vilket jag trots alla mina nördiga intressen inte gjorde sen nes-tiden. Det bästa var att jag delar intresset med min syster och vi har nu spelat igenom ett antal spel tillsammans och letar efter nya spel att spela.

Det vi har spelat så här långt är Uncharted 1,2 (3an har hon spelat själv) som vi tyckte jättemycket om, Tomb Raider (den som bara heter så) som vi kanske uppskattade ännu mer men som drogs ner lite av att det kändes som att en var tvungen att grinda upp massa färdigheter för att kunna lyckas, och Resident Evil 6 som vi också tycker har varit väldigt bra, kanske inte lika bra story som de andra men det har dragits upp av att det går att spela co-op på splitscreen. Coop är roligt.

Eller det där var en liten lögn, vi är inte klara med RE6, men när vi blir det (under julen kanske) så vill jag ha nästa redo.

Så givet spelen vi gillat, att vi gillar bra storys, gärna åt 'äventyrshållet', gärna co-op (men det är inte ett krav, bra story är viktigare) och gamla spel, med vilket jag menar att jag inte är så sugen på spel som gjorts till ps4 och är 'spelbara' på ps3 eftersom jag då hellre väntar med att spela dom tills den dagen jag uppgraderar mig, vilka spel kan forumets hive-mind rekommendera?

God45

#PrayersForBahakan
Metal gear solid 4. Enormt bra story, bra game play och skön stämning.

Cybot

Mest spelbar
Soul Reaver. Pussel-adventure-platformsspel. Egentligen till PS1:an, men finns till PS3 också.

Story:n är superbra om man gillar den snirkliga varianten som inkluderar tidsresor, tidsloopar, paradoxer och kampen mot ett universum som tycks hata dig.

Sen så finns det ICO&Shadow of the Colossus packen till PS3.

God45

#PrayersForBahakan
Okej, så nu har jag funderat lite :)

Ni No Kuni: Super gulligt anime J-rpg. Studio Ghibli jobbade till och med på designen.

Red Dead Redemption: Cowboy GTA. Riktigt, riktigt bra.

Portal 2: Förstapersons pussel spel, jättebra story. Ska ha offline coop på samma konsol när jag googla men jag spelade bara själv.

Bioshock Infinite: Skruvad sci-fi politisk kommentar på det amerikanska politiska landskapet? Ja tack! Nog bästa storyn i ett spel på konsolen.

Batman: Arkham city: Det är Batman... Och det känns som om du är Batman!

Skyrim: Enormt, öppenvärlds rollspel ur förstapersonsperspektiv där man kan trolla, prata, slåss, stjäla och göra hundratals quests eller döda drakar. Nordisk stil med vikingar och allt möjlig.

Anti-rekommendation: Någon kommer rekommendera Journey. Men Journey är inte egentligen ett spel, DO NOT BUY.

God45

#PrayersForBahakan
The Last of us: Sorgligt post-apokalyptiskt drama. Spela bara om ni står ut med döda barn.

Mass Effect serien: Klassiska västerländska rollspel mot en sci-fi bakgrund. Enormt bra. Alla sluten på det sista av de tre spelen är en enorm besvikelse... Men nästan allt till den punkten är tip topp.

Dead space: Köttig sci-fi skräck där man spelar en rymdknegare som måste såga monster till döds med sci-fi vapen och Power Tools.

Dragon Age serien: Maffiga västerländska rollspel i en mörk high-fantasy värld. Man kan ha romantiska drama med typ alla, vilket är det egentliga spelet :p

Robert

Warrior
Batman: Arkham
Batman: Arkham City
Batman: Arkham Orgins

Assains Creed spelen

Space marine

Jocke

Man med skägg
Jag hopar över allt god45 har tipsat om, men det är bra tips.

Souls serien, dvs
Deamons Souls
Dark Souls
Dark Souls 2

De har ett lite oförtjänt rykte om att var svåra och inte ha nån story. Det är inte sant, man måste tänka och läsa itembeskrivnignar och titta på saker för att få styorn och man måste lära sig spelets regler för att vinna.
Jag har inte spelat det första spelet, för det kom inte till xbox 360, men de två andra är två av mina favoritspel.

Vad gäller Assasins Creed så är Brotherhood, Revelations och 4: Black Flag de bra spelen. Har inte spelat Rouge, men det har fått rätt bra kritik. Ettan är sämst och går att hoppa över. Tvåan, Brotherhood och Revelations följer samma lönnmörade så tvåan aknv ara värd att spela bara för kontext.

Alla spel från Platinum Games har fantastisk kontroll och briljant action. Vanquish är det bästa, tätt följt av Bayonetta.

Fallout New Vegas är det bästa av de nya falloutspelen, så har du inte redan kört det till pc så är det värt.

Borderlands och särskilt Bordelands 2 är schysta pang-pang spel som går att köra co-op för den som är sån. Om du inte gillar att sikta i förstaperson med handkontroll går de bort, dock.

Jocke

Man med skägg
Stopp i manegen!
Jag kom just på att Kingdom Hearts 1 och 2 finns i nån slags superutgåvor till ps3! Det är ett Must have.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vad spelar man på PS3 tillsammans med en 7 åring som är nybörjare?

Opoopo

Veteran
PAX;n133186 said:
Rayman origins o det andra Rayman! Supermysigt plattformsspel som Zlatan spelar med sina barn :)

Opoopo

Veteran
Till originalfrågan:

Som God45 vill jag slå ett slag för The last of us, ett av de bästa spelen någonsin.

Brothers: a tale of two sons är ett fantastiskt spel som regissören Fares Fares varit med och gjort.

God45

#PrayersForBahakan
PAX;n133186 said:
Lego Lord of the Rings/Lego Batman 2: Kul, lär ut alla grundläggande spelkoncept, förvånansvärt djupt och barnsligt kul.

Child of Light: Plattformsspel om en svärdsvingande princessa. Ser ut så här:

Little big planet 2: Stort fokus på kreativitet, speciellt passande för barn i den ålder.

Sega All-star racing: Nästan lika bra som Mario Kart. Så nära du kommer på en PS3 i alla fall.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
God45;n133160 said:
Anti-rekommendation: Någon kommer rekommendera Journey. Men Journey är inte egentligen ett spel, DO NOT BUY.
Du suger så mycket, Journey är fantastiskt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45;n133160 said:
Det betyder bara att du har en alldeles för snäv och tråkig definition av "spel".

Jag har knappt nosat på Journey men rekommenderar det ändå, oavsett om man köper God45s definition av "spel" eller inte. För det spelar ingen roll om det är ett spel eller inte, det är bra och värt pengarna ändå.

God45

#PrayersForBahakan
Om du vill ha ett spel, något man spelar, köp inte Journey. Vill du ha någon form av interaktivt konstverk? Sure, köp Journey... Nej, gör inte ens det. Det är skräp även om man definierar om det till att vara något annat än ett spel. Vill du vara en av "tv-spel är konst titta på det här" finns det bättre val. Köp ICO eller Shadow of the Colossus då, inte Journey.

Journey är en grej skapad och designad att ge dig ett känslomässigt utbyte endast om din själ är grund som en vattenpöl.

charl

Veteran
Har visserligen inte spelat Journey själv men oavsett vad God45:s åsikt är om saken har spelet ett synnerligen högt omdöme på Metacritic både från användare och recensionsaggregat. Det verkar alltså vara väldigt omtyckt, och det har vidare vunnit många priser för digitala spel.

Men varför ens lyssna på oss här i frågan? Gå till Twitch eller kanske Youtube och sök på spelet. Du kommer hitta nån form av let's play du kan titta på och göra din egen bedömning om det är något för dig eller inte. Det är mitt förslag, och det gäller egentligen samtliga spel.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
God45;n133371 said:
Om du vill ha ett spel, något man spelar, köp inte Journey. Vill du ha någon form av interaktivt konstverk? Sure, köp Journey... Nej, gör inte ens det. Det är skräp även om man definierar om det till att vara något annat än ett spel. Vill du vara en av "tv-spel är konst titta på det här" finns det bättre val. Köp ICO eller Shadow of the Colossus då, inte Journey.

Journey är en grej skapad och designad att ge dig ett känslomässigt utbyte endast om din själ är grund som en vattenpöl.
Du måste vara jävligt populär på fester.

Seriöst, dock, har du spelat det? På riktigt då, inte "jag tittade på en gameplayvideo från PewDiePie"? Spelet kontrollerar oerhört bra, det är vackert med en distinkt visuell stil, och slutet är väldigt väl genomfört i hur det påverkar karaktärens rörelseförmåga (vilket ju är huvudattraktionen i spelet). Det handlar inte om:
"TV-spel som är konst". Spelet är konstnärligt i dess visuella stil, ja, men det är inte därför man rekommenderar det förutom om du rekommenderar det till folk som gillar vackra spel. Det finns inget fel med det.
"Känslomässigt utbyte". Första poängen: Du behöver inte vara en skitstövel bara för att mamma aldrig kramade dig. Andra poängen: Spelets berättelse är extremt sekundär till vad spelet egentligen handlar om, vilket är:

Rörelsefrihet. Journey är njutbart bara att spela. Om du läst The Art of Game Design: A Book of Lenses (vilket du borde) så identifierar vi detta som Lens of the Toy. Det vill säga: Spelet är bra PÅ GRUND AV att det är roligt att använda bara för användandets skull. Detta är extremt underrepresenterat i många moderna spel, där det roliga kommer av att sträva efter mål. Journey har ett såpass trevligt och fulländat kontrollsystem att det är roligt nog bara att ta sig genom banorna utan någon form av mål såsom "få reda på historien" eller "få höga poäng". Du spelar Journey för att det är roligt att spela Journey.

Krille

Super Moderator
Du suger så mycket, Journey är fantastiskt.
God45;n133371 said:
Kraetyz;n133384 said:
Du måste vara jävligt populär på fester. [...] Du behöver inte vara en skitstövel bara för att mamma aldrig kramade dig.
Moderering:

Så här uppför man sig om man vill ha ledigt från forumet.

God45: Återigen gör du misstaget att uppfatta din smak som universell och allenarådande. Men det skiter jag i. Det grova misstaget, som gör att du får 48 timmar ledigt, är att du går till personangrepp mot folk som inte delar din smak.

Kraetyz: Detsamma gäller dig. Det är inte okej med upprepade personangrepp bara för att någon inte håller med, inte ens om de förolämpas tillbaks. Så du får 48 timmar att kontemplera detta du med.