Nekromanti Tipsa solvebring - rollspelstips!

MrG

Swashbuckler
Personlig åsikt om Noir är att reglerna mest verkade vara i vägen och är du hard core Film Noirfrälst så behöver du inte settingen (i så fall så är San Fransisco eller Wien på sent förtiotal mer rätt).

-Gunnar (som visserligen aldrig köpt ett spel för reglerna, men någon gång ska, jag borde ju äga ett Amber)

Patrick Bateman

Warrior
solvebring said:
Funderade på det först men jag känner nog för något maffigt. Som det är nu känns Dragon Age och Warhammer riktigt bra, helt i min smak, med Noir strax bakom just för att jag är så nyfiken.
Jo, fast det har jag inte pengar till just nu.
Om du vill ha något annorlunda mot vad du är van vid, tycker jag du ska välja Noir.

Själv är jag trad-spelare men köpte Noir när det kom ut 2006. Det blev en ögon-öppnare för mig vad gäller spel med bomber och flaggor samt hur du kan konstruera ett äventyr mer som en relationskarta än på det traditionella sättet med platsbeskrivngar och ett kronoligiskt händelseförlopp. Det var verkligen en wow-känsla när jag läste och spelade det.

Lite andra blandande åsikter om Noir från min sida, både positiva och negativa:
* Ja, reglerna är omfattande. Det tar lång tid att göra en rollperson. Men när allt är på plats, tar reglerna väldigt lite utrymme i spel och allt flyter på väldigt bra.
* Det finns regler för att hantera sociala konflikter (som dessutom kompletterats på spelets forum). Det är ett plus i min bok. Du kan mao göra en social jätte, precis som du kan göra en stridsmaskin i andra spel.
* Produktionsstödet för Noir är minimalt. Det fanns en utgivningsplan, men det enda som givits ut efter grundboken är ett spelpaket.
* Optimalt skrivs äventyr kopplat till gruppens rollpersoner. Detta, samt att det finns få officiella äventyr, gör att det kommer att hänga på SL att skriva äventyr till spelgruppen. Noir kräver därmed mer tid för förberedelser, än om det funnes färdiga äventyr.

Noir är kanske inte det spel där du kommer att spela en jättelång kampanj. Då är det nog bättre att välja ett annat spel. Men det är ett spel som kan vara en ögonöppnare för dig som rollspelare, både vad gäller regler och spelsätt (sagt av en trad-spelare, kom ihåg).

claes

Swordsman
Spara pengarna tills du har råd att köpa senaste versionen av Warhammer Fantasy Roleplay. Det är det bästa som hänt rollspelsvärlden.

solvebring

Superhero
claes said:
Spara pengarna tills du har råd att köpa senaste versionen av Warhammer Fantasy Roleplay. Det är det bästa som hänt rollspelsvärlden.
Okej, bra med entusiasmen där, fast jag tror jag borde kolla in recensionen Wilper länkat först.
Sedan är jag skeptiskt. Jag har nämligen varit inne på Warhammer (kanske redan nämnt det? [glömt bort]), ganska mycket faktiskt. Har nyligen kollat in vilka olika böcker som finns och så. Då snackade jag med Bobby Magikern i vrålen och han sade en hel del vettigt som talade för att man lika gärna kunde köpa 2nd som 3rd och att det mest var mer plotter kring 3rd.

Det är också en av nackdelarna jag ser med det. Plottret. Jag tycker om att kunnat ta med mig spel hem till folk beroende på vart man ska spela, utan att behöva så mycket mer än nödvändigt. Och jag gillar inte spel som har förmågan att ta upp mycket plats. Dessutom så har jag alltid varit skeptisk till att ha mycket saker kring rollspelet förutom det nödvändiga, som enligt mig är eventuell regelbok/böcker, pennor och papper. Spelplaner, kort och figurer... är mer störmoment för mig. Fantasin är det bästa medlet och då tycker jag att figurer och kort och allt det hamnar emellan.

Jag har nämligen alltid tyckt att bordsrollspel är en sak och figurspel en annan. D&D är liksom ett gränsfall känner jag. Figurer och grids - ja det är kul, det är taktiskt och underlättar den formen av stridssystem - men njaej, helst inte.

... Nu säger jag inte att Warhammer 3rd är dåligt bara för det, med korten, extra mapparna och hela det klabbet. Jag säger bara att det är en nackdel för mig att spelet har en massa plotter och prylar eftersom jag inte gillar att gå in för mycket i sådana spelbefaranden. Som sagt, ska dock kolla recensionen.
... Tillägger ändå att jag faktiskt är riktigt sugen på Warhammer 2nd då det verkar vara mer min cup of tea, det vill säga: inget krimskrams. Känns som att att köpa nästintill samma spel men betala mer bara för att få en bunt plotter, som kort och en fläskdrös tärningar.

Ja, tja, jag kanske är tråkig och stel men må så vara. :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som jag också poängterade då: om man vill pröva på och det visar sig att man inte gillar det, då har man kastat mindre pengar i sjön om köpte 2nd edition än om man köpte 3rd edition.

solvebring

Superhero
Bobby Magikern said:
Som jag också poängterade då: om man vill pröva på och det visar sig att man inte gillar det, då har man kastat mindre pengar i sjön om köpte 2nd edition än om man köpte 3rd edition.
Indeed. En väldigt bra poäng som jag gärna, eftersom det mindre ofta blir pengar över nu för tiden, rättar mig efter.
Tror faktiskt att det mesta pekar på att jag tar Warhammer 2nd, om jag finner på ett, annars får det nog bli Dragon Age. Det känns bäst att lyssna på min magkänsla (och jag har en stor mage). :gremwink:

... Så nu gäller det bara att hitta en spelbutik som fortfarande har ett ex (har inte lyckats hittills) eller ett begagnat ex fast i mycket fint skick.
Kan någon förresten svara på frågan om man bara släppt det i mjukpärm eller om det finns en inbunden version också?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
Kan någon förresten svara på frågan om man bara släppt det i mjukpärm eller om det finns en inbunden version också?
WFRP2? Finns bara som pärmbok (»hardcover«), ej som omslagsbok (»softcover«). Båda typerna är inbunda böcker.

(Bara för din skull, Dante :gremwink: )

solvebring

Superhero
Aha, hittade något helt annat när jag kikade förut.
Då måste någon antingen använt fel ISBN eller lagt fel rubrik på boken. Var första utgåvan möjligen "Softcover"?

(Bara för din skull, Dante :gremwink: )
Hm, det här vill jag höra mer om. Antar att det handlar om layout- och grafikerrunkerier?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Hm, det här vill jag höra mer om. Antar att det handlar om layout- och grafikerrunkerier?
Ja.

DeBracy

solvebring said:
Aha, hittade något helt annat när jag kikade förut.
Då måste någon antingen använt fel ISBN eller lagt fel rubrik på boken. Var första utgåvan möjligen "Softcover"?
Första utgåvan fanns i två versioner, både som pärmbok och omslagsbok.

Jag har pratat flitigt om hård- och mjukpärm också, direktöversatt från engelskan... traditionellt heter det ju tydligen inte så på svenska dock. Tycker inte det verkar pratas så flitigt om böcker på det sättet i Sverige däremot. Det brukar mest vara snack om »inbunden«, kartonage och pocket när det gäller skönlitteratur t.ex. Det dumma där är ju att alla de böckerna är ju inbunda...

solvebring

Superhero
Första utgåvan fanns i två versioner, både som pärmbok och omslagsbok.
Okej. Tackar för svaren. Tur att 2nd är i hårdpärm eftersom mjukpärm är vad det är och slits ut så fort. Me like.
Därav kommer jag alltid berömma Saga för att det är en av de mest stadigaste rollspelsböcker jag haft i min hand. Lagom format och bra kvalitet. Stort tack till Arfert!

Jag har pratat flitigt om hård- och mjukpärm också, direktöversatt från engelskan... traditionellt heter det ju tydligen inte så på svenska dock.
Vad tusan ska man säga då?
Jag menar pocket är ju ett storleksformat och inte själva pärmformatet. Pappersrygg..? :gremwink:

Det brukar mest vara snack om »inbunden«, kartonage och pocket när det gäller skönlitteratur t.ex. Det dumma där är ju att alla de böckerna är ju inbunda...
Ah, true. Aldrig tänkt på det faktiskt.

DeBracy

solvebring said:
Vad tusan ska man säga då?
Pärmbok och omslagsbok.

Jag menar pocket är ju ett storleksformat och inte själva pärmformatet.
Säker? Pocketfantasterna skulle aldrig köpa den förklaringen. :gremwink:

solvebring

Superhero
Vill bara tacka samtliga som deltagit i den här tråden och hjälp till. Har köpt rjonas Warhammer FRP 2nd nu. Dessutom vet jag precis vilka rollspel jag kommer att inhandla senare i framtiden.
Än en gång, stort tack!!

Storuggla

Champion
"Har köpt rjonas Warhammer FRP 2nd nu."

Grattis! :gremlaugh: Snart kommer det mer WFRP-trådar alltså? Finemang!

Storuggla, Insanity point!