claes said:
Spara pengarna tills du har råd att köpa senaste versionen av Warhammer Fantasy Roleplay. Det är det bästa som hänt rollspelsvärlden.
Okej, bra med entusiasmen där, fast jag tror jag borde kolla in recensionen Wilper länkat först.
Sedan är jag skeptiskt. Jag har nämligen varit inne på Warhammer (kanske redan nämnt det? [glömt bort]), ganska mycket faktiskt. Har nyligen kollat in vilka olika böcker som finns och så. Då snackade jag med
Bobby Magikern i vrålen och han sade en hel del vettigt som talade för att man lika gärna kunde köpa 2nd som 3rd och att det mest var mer plotter kring 3rd.
Det är också en av nackdelarna jag ser med det. Plottret. Jag tycker om att kunnat ta med mig spel hem till folk beroende på vart man ska spela, utan att behöva så mycket mer än nödvändigt. Och jag gillar inte spel som har förmågan att ta upp mycket plats. Dessutom så har jag alltid varit skeptisk till att ha mycket saker kring rollspelet förutom det nödvändiga, som enligt mig är eventuell regelbok/böcker, pennor och papper. Spelplaner, kort och figurer... är mer störmoment för mig. Fantasin är det bästa medlet och då tycker jag att figurer och kort och allt det hamnar emellan.
Jag har nämligen alltid tyckt att bordsrollspel är en sak och figurspel en annan. D&D är liksom ett gränsfall känner jag. Figurer och grids - ja det är kul, det är taktiskt och underlättar den formen av stridssystem - men njaej, helst inte.
... Nu säger jag inte att Warhammer 3rd är dåligt bara för det, med korten, extra mapparna och hela det klabbet. Jag säger bara att det är en nackdel för mig att spelet har en massa plotter och prylar eftersom jag inte gillar att gå in för mycket i sådana spelbefaranden. Som sagt, ska dock kolla recensionen.
... Tillägger ändå att jag faktiskt är riktigt sugen på Warhammer 2nd då det verkar vara mer min cup of tea, det vill säga: inget krimskrams. Känns som att att köpa nästintill samma spel men betala mer bara för att få en bunt plotter, som kort och en fläskdrös tärningar.
Ja, tja, jag kanske är tråkig och stel men må så vara.