Nekromanti tirakäventyret

jorik

Veteran
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så ska jag vara spelledare för ett tirakäventyr som utspelar sig i Tiban. Nu vill jag gärna ha några tips till händelser som är vanliga på krogar och bordeller. Jag har ju tyvärr inte tirakboken, så det är därför jag frågar.

Duddmannen

Hero
Händelser (vissa inte helt rumsrena)

Jag tror att det är detsamma som överallt oavsett om det är Tiban eller andra orter i världen. Krogen och Bordellen är arketypiska institutioner.

Händelser på Krog
Slagsmål pågår när rollpersonerna kommer in
Spilld dryck över rollperson - slagsmål
Rollperson tappar dryck över SLP - slagsmål
SLP kommer in, ser rollpersonerna, rusar ut
Tre SLP går ut när de ser rollpersonerna komma in
Konkurrent till krogägaren kommer för att "göra upp" - slagsmål
En av rollpersonerna liknar en ökänd slagskämpe - slagsmål

Händelser på Bordell
Kund blir arg på anställd - slagsmål
Anställd blir arg på kund - slagsmål
Rollperson krävs på extra pengar
Rollperson får plötslig klåda
Oväntat många kunder
Oväntat få kunder
Anställd söker upp rollperson angående annan kund
Rollperson liknar stamgäst
Rollperson liknar en saknad anställd

/Duddmannen

Lunk

Veteran
Tirakerna i tiban är någulunda civiliserade så låt dom vara relativt lika människor. Det är klar spyr en RP i en tiraks knä aggerar denna anurlunda gämmtemot vad en något diplomatisk människa skulle ha gjort (som du säkert förstår bör mitt exempel tas med en nypa salt). Slagsmål och bråk förekommer också oftare på tirakiska krogar, så lägg till ett lite bråk här och där, ännu roligare blir det om rollpersonerna blir innblandade. Något som är viktigt är att det inte ändast bor tiraker i tiban, Ashrier och Cirefalier kan mycket väl driva ett värdshus. Även om det inte är så kul att ha med människor i en tirakkampanij så kan detta vara fullt behövlig. Kom också ihåg att beskriva hur ölen är mycket stark och maten… inte alltid är första klassig :gremgrin: Kom också ihåg att beskriva miljön inne ivärdshusen som något shabbig, gûrd kiss i hörnorna eller blodspill på golvet är inte allt för ovanligt

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Några slumpade händelser.

* Dilkka skönhetens pärla (se Tirakboken) kommer in till den krogen/bordellen som RPna befinner sig på, och en oaktsam Tirak lyckas backa in i henne och välta henne. Dilkka skriker ut okvädesord över den plattfotade stackars tiraken, varpå hela krogens samlade närvarande av det manliga könet vill visa sin manlighet inför Dilkka genom att puckla på den stackars klumpiga tiraken. Snabbt så glöms han dock bort, så som hela massan försöker demonstrera sin manlighet inför Dilkka genom att helt enkelt banka på varandra istället.
Slutsats, rejäl krogfajt och troligtvis några rejäla skratt från spelgruppen.

* En urgammal tirak-hane (säkert över 30 år), är en av sin trokkas mest ryktbara krigare och har rumsterat på en bordell. I all upphetsning så lyckades den gûrd-flickan som han hade umgänge med riva upp hans rygg. Så långt allt väl, men att dom djupa rivsåren går rakt igenom en av dom tatueringarna, som han har fått av sin trokka och schaman som en hedersutmärkelse, gör honom mindre glad dagen efter. Han återkommer med sitt, genom strid erövrade, cirefaliska svärd dagen efter och kräver blodsutgjutelse hos någon, helst den stackars gûrd-flickan.
Det är uppenbart att denna macho-tirak är väldigt hård och väldigt duktig på att slåss. Så att (försöka) slå ihjäl honom (vilket dock är möjligt om dom är 2 stridsdugliga, och troligt om dom är 3 stridsdugliga) kan inte bara leda till svåra skador hos spelgruppen, utan även till klanfejd med tirakens klan.

Gûrd-flickan söker skydd bakom rollpersonernas ryggar vare sig dom vill eller inte, hon är ganska söt, men har ingenting att betala med utöver sina "tjänster".

Detta är ett typiskt problem som bäst löses med diplomatiska metoder och inte med våld.

Ha så skoj på Takalorr

/Naug

Ändrade lite stavfel, och språkliga kullerbyttor

General

Veteran
Re: Händelser (vissa inte helt rumsrena)

Ja men om du nu syftar på en könssjukdom så visar inte klådan sig förrän efter några dagar eller en vecka... :gremwink: