Nekromanti Tirak+Dvärg+Alv=HJÄLP!!

Slarn

Excentriker
Re: Marnakhtrukher

Nej, dessa finns det inte så gott om i ätten. Marnakh består till mindre än 5% av trukher, de som finns är oftast grovarbetare eller smeder.

Helmgast
Tala inte illa om mitt första å största rollspel!

Nu är jag väldigt glad att jag har gått över till att spela Västmark istället för Eon. Där kan jag i alla fall slippa alla rasbiologiskt motiverade psykologiska mallar, och där anses det vara stöld och/eller griftefrid att plundra en död. Man kan drabbas av släktfejd för mindre.
Man behöver inte tolka Mundana som ärkefjantasy om man inte vill. Jag gör det inte, ej heller Frostjätten.

Alltså, man kan 'finrollspela' även Eon. Inte bara Västmark. Betänk att Eon var en stor karriärstege för dig, så tala inte illa om spelet utan anledning.

Rasbiologin kan för övrigt lika gärna vara kulturella yttringar.

// avatarex, som iofs skulle vilja se Vikings karaktärsdragssystem i Eon.

Minimoni

Homelander
Re: Tala inte illa om mitt första å största rollspel!

Hallå!

Jag håller med dig om att man(Krille) inte behöver klanka ner på Eon hela tiden. Alla vet vid det här laget att Krille tycker att Västmark är jättebäst och att Eon är sämre på alla punkter. Själv så har varken jag eller någon i min spelgrupp spelat Eon på fjantasy vis. Vi har spelat ett underhållande Eon på fantasy vis.

Vad vill jag säga med detta? Jo att jag liksom Avatarex är trött på att höra vad dåligt Eon är och vad bäst Västmark är.

Tzimisce

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Man behöver inte tolka Mundana som ärkefjantasy om man inte vill. Jag gör det inte, ej heller Frostjätten."

Jag håller med. Eon blir vad spelarna och spelledaren gör det till. Det står ingenstans i reglerna att vissa kulturer eller raser accepterar likplundringar mer än andra vilket Krille själv borde veta med tanke på att han själv varit med som konstruktör. Det är fel att döma ut ett helt rollspel bara på grund av att man ogillar en diskussion eller ett inlägg.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Låg generositet

"Nu är jag väldigt glad att jag har gått över till att spela Västmark istället för Eon. Där kan jag i alla fall slippa alla rasbiologiskt motiverade psykologiska mallar, och där anses det vara stöld och/eller griftefrid att plundra en död. Man kan drabbas av släktfejd för mindre. "

Vilket innebär att det aldrig någonsin förekommer, inte ens på ett slagfält fullt med lik? :gremwink:

Krille

Super Moderator
Vofforintedetdå?

"Man behöver inte tolka Mundana som ärkefjantasy om man inte vill. Jag gör det inte, ej heller Frostjätten."

Åkej, för att klargöra, det är egentligen inte spelet jag klagar på, utan en spelstil som är tämligen dominerande bland vissa forumiter. Ingen nämnd, ingen glömd, men avatarex och walium räknas inte till dem som jag syftar på.

Krille

Super Moderator

"Det står ingenstans i reglerna att vissa kulturer eller raser accepterar likplundringar mer än andra"

Näpp. Det står faktiskt ingenting alls om likplundring. Det bara förekommer i alla fall i en hel del spelgrupper, som den här tråden är ett ypperligt exempel på.

"Det är fel att döma ut ett helt rollspel bara på grund av att man ogillar en diskussion eller ett inlägg."

Hade det bara varit ett inlägg... :gremwink:

Minimoni

Homelander
Re: Vofforintedetdå?

det är egentligen inte spelet jag klagar på, utan en spelstil som är tämligen dominerande bland vissa forumiter.
Nja... Var det verkligen så? Du påpekade faktiskt att i Västmark så slapp man den här typen av spelstil då släktfejd kunde uppstå för mindre... Var det inte så? Vem säger att inte släktfejd likväl skulle kunna uppstå i Eon? Vem säger att inte jag spelar Västmark på ett riktigt hack and slashigt sätt och plundrar allt jag ser, levande som död?

Tzimisce

Krille

Super Moderator

"Vilket innebär att det aldrig någonsin förekommer, inte ens på ett slagfält fullt med lik?"

Det hade inte funnits straff för brott mot griftefriden om ingen hade brutit mot griftefriden, eller hur?

Kruxet är snarare att det inte nämns någonting om griftefrid alls, så då är det väl inget brott. Jag menar, grabben behöver ju knappast sitt svärd där han ligger och är död, eller hur? Finders keepers et cetera.

Jag gillar inte riktigt den attityden, vilket är anledningen till inlägget. Jag ser gärna att det är ett brott och att spelare/rollpersoner tänker en gång extra innan de gör det. När jag skrev mina bidrag till Eon hade jag inte ens tanken på det, emedan jag var bortom det stadiet och skrev mest för vad jag trodde behövdes.

Men ack så fel det blev. Jag hade mer än gärna satt in en sådan paragraf i Consaber om jag hade kunnat.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Hade det bara varit ett inlägg..."

Tja, det finns hopplösa typer i alla läger. Det finns säkert folk som kör värsta grottröjet med Västmark-regler, men det är inte mycket man kan göra åt den saken. Det finns inget spelssystem som bara går att spela på ett enda, optimalt sätt. Det är bara att bita ihop och hoppas att folk med tiden ska få upp ögonen för att rollspel kan vara så mycket mer än bara omotiverat våld. Undervisning och tålamod är oftast bättre än att peka med hela handen och försöka sätta folk på plats. Var nöjd med att du själv i alla fall har hittat spelare som du trivs med. Du kan inte frälsa alla hur mycket du än försöker.

Saker ni inte visste om Walium
Han slapp göra lumpen på grund av grav närsynthet.

Krille

Super Moderator

" Vem säger att inte släktfejd likväl skulle kunna uppstå i Eon? Vem säger att inte jag spelar Västmark på ett riktigt hack and slashigt sätt och plundrar allt jag ser, levande som död?"

Huruvida du gör det eller inte är inte mitt problem, men i Västmark står det att likplundring är brott mot griftefriden och kan leda till problem med släktfejd senare. Något sådant står inte i Eon. Sen får ju du skita i vad som står i Västmark och därmed spela din egen inofficiellt moddade variant om du vill, men du har inget att skita i i Eon.

Minimoni

Homelander

Näpp. Det står faktiskt ingenting alls om likplundring. Det bara förekommer i alla fall i en hel del spelgrupper, som den här tråden är ett ypperligt exempel på.
Och du tror inte det förekommer i Västmark? Exakt vad är det som gör att Västmark är så pedagogiskt riktigt? Anledningen till att många inlägg på Eon forumet handlar om saker du tycker är pubertala är nog att de är betydligt fler som spelar Eon. Hade lika många spelat Västmark så hade du nog sett en del inte helt tillfredställande inlägg även på det forumet.

Tzimisce

Krille

Super Moderator

"Undervisning och tålamod är oftast bättre än att peka med hela handen och försöka sätta folk på plats."

Ibland går det helt enkelt mycket fortare att peka med hela handen.

"Du kan inte frälsa alla hur mycket du än försöker."

Fan.

Krille

Super Moderator

"Exakt vad är det som gör att Västmark är så pedagogiskt riktigt?"

Till att börja med står det något om ämnet. :gremwink:

Minimoni

Homelander

Behövs det verkligen påpekas att det är olagligt att knycka saker? Att ta något från någon även en död är att stjäla och är därmed olagligt. Jag tror att du underskattar de flesta Eon spelares intelekt när du påstår att en sådan paragraf är absolut nödvändig för att göra spelet bättre.

Tzimisce

walium

Ganska töntig, faktiskt

Att gräva upp en grav eller plundra en krypta är säkert något som få personer i Mundana hade velat befatta sig med. Men när det gäller sådana saker som att plundra en död rövare, en ilandfluten sjöman eller några lik på ett slagfält så har nog de flesta en ganska praktisk inställning. Kan man komma undan med det så snor man allt som inte är fastspikat. Men det finns ju naturligtvis alltid risker med att inneha stöldgods eller föremål med tvivelaktig härkomst. Dessutom kan det vara svårt att sälja plundringsgodset utan att väcka misstanke. Spelar man en karaktär med normala normer och värderingar så finns det gränser för vad man gör. Men ser man rollspelandet mer som en häftig tävling mot monster och fiender där det gäller att döda så många som möjligt och tjäna pengar så bryr man sig inte om sådant. Men det du anmärker på är ingen ny företeelse. Så länge det har funnits rollspel så har det funnits spelare som beklagar sig över andras spelstil. Vad man än gör så kommer det alltid att finnas de som har en mindre seriös inställning till rollspelandet.

Helmgast

Att applicera lagar om giftefrid känns inte så fjärran i Consaber eller Soldarn iaf.

Du skrev Consaber och fick 96 sidor på dig. Du hade kunnat göra slag i saken av dina Västmarkidéer.

Krille

Super Moderator
Olagligheter

"Behövs det verkligen påpekas att det är olagligt att knycka saker?"

Får man tro det här forumet, ja. Handen på levern, har du någonsin tänkt över konsekvenserna av att sno saker från de döda innan den här tråden, eller konsekvensen att sno saker över huvud taget?

Så jo, jag tror att en sådan paragraf är nödvändig. Det behövs påpekas att det inte är så lättvindigt som att slå ihjäl folk, sno deras skatter och sedan helt enkelt bara glömma bort det om man inte råkade bli påkommen i akten. Om inte annat så kanske någon spelledare får ett äventyrsuppslag, till exempel i form av att sonen till en av rollpersonerna dödad slempropp kräver sin arvsrätt. Det kan bli ett nog så spännande äventyr, och då är paragrafen synnerligen motiverad.

Krille

Super Moderator

"Jo att jag liksom Avatarex är trött på att höra vad dåligt Eon är och vad bäst Västmark är."

Jo, det händer ju så ofta. Senast var det när prislistans dålighet var på tal. Igen. Och det var inte jag som klagade på den - uppenbarligen finns det fler som tycker att Eon inte är helt perfekt.

Vad är det mest konstruktiva i det läget? Hålla käft, försvara en prislista som tydligen är knas, eller peka på en annan gratis prislista som kanske fungerar bättre?

Krille

Super Moderator

"Att gräva upp en grav eller plundra en krypta är säkert något som få personer i Mundana hade velat befatta sig med."

Få personer i Mundana, ja. Hur är det med spelare vars rollpersoner är i Mundana?

"Men det du anmärker på är ingen ny företeelse."

Det där var nog en av de sämre ursäkterna som jag har hört för att inte anmärka på den.