Nekromanti Tirak+Dvärg+Alv=HJÄLP!!

Minimoni

Homelander
Re: Olagligheter

Får man tro det här forumet, ja. Handen på levern, har du någonsin tänkt över konsekvenserna av att sno saker från de döda innan den här tråden, eller konsekvensen att sno saker över huvud taget?
Ja det har jag. Blir du överaskad av det svaret? Har du någon aning om hur jag och min spelgrupp rollspelar? Jag tror personligen jag är aningen för sträng i min roll sol SL när det gäller att vara realistisk i sådana här frågor. Min spelgrupp spelar sällan(aldrig) kampanjer där det går ut på att plundra massa lik och sälja skiten i närmsta stad för några ynka kopparstycken. Det dräps ytterst sällan någon i mina kampanjer. Jag kan själv inte komma ihåg senast någon spelare plundrade någon.

Vad vill jag säga med det här? Jo två saker. Den ena är att du(krille) är ganska så snabb på att sortera in människor i fack. Du hade uppenbarligen redan utsett mig till någon sorts hacknslash rollspelare... Vad baserade du det här på? Den andra saken är att dina uttalanden om att Västmark är bäst och att Eon är sämst är väl knappast specielt konstruktivt på ett Eon forum... Eller? Jag kan ha fel...

Tzimisce

Krille

Super Moderator
Re: Vofforintedetdå?

"Du skrev Consaber och fick 96 sidor på dig. Du hade kunnat göra slag i saken av dina Västmarkidéer."

Försökte. En hel del av mina "Västmark-idéer" filtrerades bort i redigerandet, ety manuset från början var 130 sidor, inte 96. De sabriska lagarna föll till korta, till exempel.

Men vid tillfället hade jag inte en tanke på griftefridsparagrafer. Jag hade inte särskilt mycket tanke på att det fanns folk som spelade på det sättet, och tänkte inte ens på att den kanske kunde behövas. Läs mer här.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Låg generositet

"Det där var nog en av de sämre ursäkterna som jag har hört för att inte anmärka på den. "

Ursäkt och ursäkt. Det är en nobel men ack så hopplös kamp att försöka omvända alla vantrogna spelare. Du kommer att bli gråhårig i förtid.

"Få personer i Mundana, ja. Hur är det med spelare vars rollpersoner är i Mundana?"

Oavsett hur många regler som införs så kommer det alltid att finnas feltolkningar och husregler. Du får gärna åka landet runt och förklara för folket hu rollspel egentligen ska spelas, men det är inget som du lär bli rik på. :gremwink:

Minimoni

Homelander
Re: Tala inte illa om mitt första å största rollspel!

Jo, det händer ju så ofta.
Kanske... kanske inte... Allt är relativt. Men det kanske är som du säger. Det kanske bara är jag som uppfattar dina uttalanden på ett destruktivt sätt. Men jag vill inte göra det här större än vad det egentligen är... Därför lägger jag nu ner min arga inställning till fördel för min fredliga.

Tzimisce som hoppas att inte krille i egenskap av Guru ska kalla ner demoner över honom.

Krille

Super Moderator

"Ja det har jag."

Bra. Varför känner du dig utpekad när jag inte nämner någon spelare vid namn, utan endast utövare av en viss spelstil?

"Du hade uppenbarligen redan utsett mig till någon sorts hacknslash rollspelare..."

Nepp. Inte dig, utan vissa andra som uttryckligen uttryckt sig om likplundring i den här tråden.

"Den andra saken är att dina uttalanden om att Västmark är bäst och att Eon är sämst är väl knappast specielt konstruktivt på ett Eon forum..."

Du menar alltså att om det uppfattas att det finns en brist i Eon så är det alltså fel att hänvisa till en källa där bristen kanske kan åtgärdas? Jag säger inte att Eon är sämst eller att Västmark är bäst. Vad jag säger är att Eon har brister och att bitar ur Västmark kan åtgärda dessa brister. Är det fel? Ska jag därmed säga åt Pendragon att inte ta med Västmarks prislista som basmaterial till den alternativa Eon-prislista som han pillar på och skippa bytesreglerna i Misslor?

Krille

Super Moderator
Re: Låg generositet

"Du får gärna åka landet runt och förklara för folket hu rollspel egentligen ska spelas, men det är inget som du lär bli rik på."

Exakt. Vad tror du att jag gör här på forumet? :gremwink:

Helmgast

Men, istället för att dissa oss Eonspelare (spelare å spelare, wrnu:are är vad jag är...) så kan du väl framföra dina idéer, modulmakare som du trots allt fortfarande är (Misslor vettu) så kan du väl fixa halvofficiellt material åt oss? Antingen här på forumet eller på www.foxtail.nu.

Jag är lite besviken på dig. Med tanke på vad du gjort för Eon och vad Eon gjort för dig så borde du visa mer respekt.

Så jo, jag tror att en sådan paragraf är nödvändig. Det behövs påpekas att det inte är så lättvindigt som att slå ihjäl folk, sno deras skatter och sedan helt enkelt bara glömma bort det om man inte råkade bli påkommen i akten.
Om man gestaltar sin karaktär så kan det bli problem. Jag har fått många möjligheter att blåsa folk på pengar (främst de som litar på mig, och då mest mina paranteser). Någonting, som i Eon gestaltas av Heder satte stoppp för det. Jag var på Roskilde förra veckan. Fatta hur lätt det är att sno en mobiltelefon/plånbok som ligger under en aspackad persons partystol? Ändå gjorde jag inte det.

// avatarex, kan tendera att vara ofrivilligt provokativ (förhoppningsvis inte denna gång), men förlåter hursomhelst lätt.

Minimoni

Homelander

Bra. Varför känner du dig utpekad när jag inte nämner någon spelare vid namn, utan endast utövare av en viss spelstil?
Känner mig inte utpekad som spelare av en "viss" spelstil. Kände mig nog mer utpekad som Eon spelare. Min uppfattning var att du tyckte att Eon spelare tydligen löper större risk att bli hacknslashare än Västmarkare.

Du menar alltså att om det uppfattas att det finns en brist i Eon så är det alltså fel att hänvisa till en källa där bristen kanske kan åtgärdas? Jag säger inte att Eon är sämst eller att Västmark är bäst. Vad jag säger är att Eon har brister och att bitar ur Västmark kan åtgärda dessa brister. Är det fel? Ska jag därmed säga åt Pendragon att inte ta med Västmarks prislista som basmaterial till den alternativa Eon-prislista som han pillar på och skippa bytesreglerna i Misslor?
Nej det menar jag inte. Jag tycker själv att Eons prislistor faktiskt inte är lika bra som Västmarks. Jag fick bara uppfattningen om att du hade propagerat lita väl mycket för Västmark och lite väl mycket mot Eon. Som jag sade i ett annat inlägg så kanske jag hade fel och jag medger att jag möjligen varit lite väl brysk.

Ska ursäkta mig med att säga att min bryskhet i dag har berott på de två senaste dagarnas stress. Allt har krånglat! Jag ska med två vänner till Japan och när jag bokade biljetter så råkade allt köra i hop sig så jag bokade två biljetter var på samma datum. Det var nära att jag fick betala dubbla beloppet. Sådant tar på nerverna. Allt ordnat nu i alla fall.

Tzimisce ska bli trevligare

Helmgast

Prislistan är ett fel i Eon. Felaktiga spelsätt är ett fel hos spelgruppen. Således en helt annan sak.

Krille

Super Moderator

"så kan du väl fixa halvofficiellt material åt oss?"

Varsågod.

"Om man gestaltar sin karaktär så kan det bli problem."

Nja. Om man gestaltar sin rollperson så är risken större att man låter bli. Problemen uppstår bara om man ändå gör det och spelledaren faktiskt tänker på möjligheten till sådana problem. Och det är inte alla som gör det om man inte talar om det för dem.

"Jag har fått många möjligheter att blåsa folk på pengar (främst de som litar på mig, och då mest mina paranteser). Någonting, som i Eon gestaltas av Heder satte stoppp för det."

Men det är du det. Hur är det med de rollpersoner som faktiskt sysslar med likplundring? Har de låg heder, eller kanske bara en spelare som ser en möjlighet att berika sin rollperson till låg eller obefintlig risk?

Krille

Super Moderator

"Prislistan är ett fel i Eon."

Dito att gravplundring och brott mot griftefrid inte tas upp i Eon. Spelstilen håller jag dock med dig om.

Helmgast

Jag visste att du hade halvofficiellt material, jag är djupt tacksam för detta. Däremot hade jag i min klumpighet inte kollat upp om lagtexterna fanns där.

Förlåt att jag inte kollade uppp det. Poäng till dig.

Men det är du det. Hur är det med de rollpersoner som faktiskt sysslar med likplundring? Har de låg heder, eller kanske bara en spelare som ser en möjlighet att berika sin rollperson till låg eller obefintlig risk?
Utan att gå över till Västmark har jag lyckats med det. Det du! Du (å jag) kan väl jobba för att frälsa forumet om den enda rätta vägen...? :gremwink:

// avatarex, har för övrigt råd med Västmark nu, och du ska få dina pluringar en vacker dag (uops, gick visst på reklamen...)

Krille

Super Moderator

Man kan ju säga så här: det material som inte kom med i Consaber kan grovt delas in i tre kategorier. Den första är det överblivna som jag inte tror kommer att ges ut nånsin av Neogames, och som jag därför lägger upp på www.foxtail.nu. Den andra är det överblivna som kanske kommer att ges ut av Neogames. Det har Neogames första tjing på. Den tredje kategorin är det överblivna material som jag kunde använda i Västmark efter viss omskrivning. Det finns i Västmark.

Pendragon

Swashbuckler
Men om vi omtolkar hela diskussionen...

Vad vill jag säga med detta? Jo att jag liksom Avatarex är trött på att höra vad dåligt Eon är och vad bäst Västmark är.
Tja... om du vill känna dig lite bättre kan du ju faktiskt göra något av följande:

1) Gå in på rävsvansforumet. Påpeka någon brist i Västmark. Hänvisa till någon Eon-modul som kan erbjuda en lösning på problemet. Ta-da.

2) Se Krilles uttalanden som ett försök att avhjälpa knasigheter såsom han uppfattat dem med hjälp av gratis material (Västmark 2.14 t ex), istället för att hänga upp dig på att du tycker han har en lite bufflig attityd.

Vad det gäller Västmark vs. Eon föredrar jag faktiskt Eon, antagligen främst för att gillar regelmotorn och dess nästan-men-inte-helt-riktigt standardfantasy. Det är till större delen genomtänkt fantasy med lite hjärna bakom. Som i de flesta andra spel dock, så mår det dock ganska bra av en kritisk granskning och lite glatt moddande av världen innan man sätter i gång, men det är kanske bara jag som avskyr att bygga något från grunden, men inte klarar av att spela något helt omodifierat...

Vad det gäller Västmark har jag mina problem där med, men de ligger snarare i regelmotorn i allmänhet och karaktärsgenereringen i synnerhet. Det gör det inte till ett dåligt rollspel, bara ett jag behöver lusläsa noggrannare för att sen anpassa tills det passar mig.

Just mina kriterier för ett bra rollspel är hur mycket jag behöver banka på det för att passa mig, och på den punkten är Eon och Västmark mycket bra, då det inte krävs särskilt mycket jobb för endera.

Som en fotnot bör det också nämnas att jag är barnsligt förtjust i Rifts av någon outgrundlig anledning, trots att spelsystemet nog hade mått bäst av att tas ut på bakgården och avlivas... Det är ett Sisyfosarbete att försöka modda det.

/Joel - som spårade ur rätt rejält, men började åtminstone någorlunda "on topic"

Minimoni

Homelander
Re: Men om vi omtolkar hela diskussionen...

Tja... om du vill känna dig lite bättre kan du ju faktiskt göra något av följande:

1) Gå in på rävsvansforumet. Påpeka någon brist i Västmark. Hänvisa till någon Eon-modul som kan erbjuda en lösning på problemet. Ta-da.
Nu skrev jag knappast mina inälgg för att få mig själv att må bättre.

) Se Krilles uttalanden som ett försök att avhjälpa knasigheter såsom han uppfattat dem med hjälp av gratis material (Västmark 2.14 t ex), istället för att hänga upp dig på att du tycker han har en lite bufflig attityd.
Har jag hängt upp mig? Han och andra får gärna påpeka vad de tycker är bättre med andra rollspel och vad som skulle kunna användas från dem för att göra tex Eon bättre. Det är inte det jag stör mig på. Det jag tycker är jobbigt och ganska snedvridet är att personer som tex Krille och andra "legender" på forumet har rätt att upprepa gammal information så mycket de vill. Nya forumiter får dock en ganska arg tillsägelse så fort de upprepar något som varit på tapeten tidigare.

Krille får vad mig anbelanger vara så bufflig han vill. Jag tror faktiskt inte jag har klagat på någon överdriven bufflighet från hans sida.(har jag?)

Tzimisce

Pendragon

Swashbuckler

Det jag tycker är jobbigt och ganska snedvridet är att personer som tex Krille och andra "legender" på forumet har rätt att upprepa gammal information så mycket de vill. Nya forumiter får dock en ganska arg tillsägelse så fort de upprepar något som varit på tapeten tidigare.
Samma svar på nya frågor får man upprepa.

Det ända somm upprepats är "titta i Västmark, där tänkte jag på problemet" och det är i olika frågor. Äpplen och päron.

Krille får vad mig anbelanger vara så bufflig han vill. Jag tror faktiskt inte jag har klagat på någon överdriven bufflighet från hans sida.
Nej men då så. :gremwink:

/Joel - försöker tappert medla

Minimoni

Homelander

Det ända somm upprepats är "titta i Västmark, där tänkte jag på problemet" och det är i olika frågor. Äpplen och päron.
Nu var det nog inte riktigt de upprepningarna jag syftade på. Men om du är så säker på att de orden är de enda Krille upprepat så är det säkert så.

Tzimisce som inte orkar med mer ordstrid med varken krille eller någon av hans självutnämnda förkämpar

Krille

Super Moderator

"Men om du är så säker på att de orden är de enda Krille upprepat så är det säkert så."

"Kasse" och "klase" anklagas jag ofta (med rätta) för att upprepa. "Sök" brukar jag vara pigg på att upprepa också. Annars är det nog väldigt mycket någon permutation av "titta gärna i Västmark", "Jordens vetenskap gäller inte på Mundana" samt "krigsvapen brukas inte civilt" som upprepas mest. :gremwink:

Minimoni

Homelander

Hallå!

Nu lägger vi ner hella den här debatten. Ok? Jag gräver från och med nu ner stridsyxan eller skjuter ut den i rymden för att aldrig mer hittas. Är det fredsavtalet godtagbart eller vankas det enbart vapenvila?

Tzimisce

Pendragon

Swashbuckler

självutnämnda förkämpar
Nu är det väl snarare du som utnämner mig till det, snarare än jag själv. :gremwink:
Nu hoppas jag bara att ingen förväntar sig att jag ska duellera och rida i torneringar för att försvara Krilles ära... det låter ju farligt, för att inte nämna jobbigt.
Nej, ska jag utsätta mig för livsfara ska det vara för ett högre syfte... som söta flickors beundran t ex. :gremwink:

/Joel - Krilles Tzimisceutnämnda förkämpe :gremtongue: