Nekromanti Tiraker å Trukher

Stealth

Veteran
Jag bara undrar, kan man ha ett civiliserat samtal som t.ex. människa med en tirak eller trukh eller den där lilla tirak varelsen va de nu heter, eller är dom så aggresiva att dom bara köttar rätt på

Ziir

Veteran
De är temligen civilicerade, möjligen at trukherna är lite korkade men man kan prata med dem.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Truckher inte dumma...

möjligen at trukherna är lite korkade men man kan prata med dem.

Nej dom är inte korkade, dom är bara långsamma.
Dom kan vara minst lika smarta som Tiraker, och faktum är att dom bästa Tirakiska taktikerna är oftast Trukher, just för att dom tar sin tid på sig att tänka efter.

Trukher är inte dumma, dom är bara långsamma.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Såklart ! (ot)

Självklart att man kan ha ett civiliserat samtal med en Tirak eller en Trukh. Däremot så betvivlar jag att man faktiskt kan ha ett med en Ghûrd /images/icons/wink.gif

Tiraker är lika smarta som människor, Trukher är en smula dummare tror jag, men det är marginelt. Det är snarare att Trukher väldigt sällan måste förlita sig på sin intelligens för att lösa problem, dom har annat att förlita sig på.
Dock så har Trukher helt klart potential att vara lika intelligent som vilken människa som helst.

Däremot så bör man notera den ganska stora skillnad mellan Tiraker och Tiraker.
Du kan troligtvis inte stanna och hälsa snällt på en Frakk från Kamor. Han skulle nog tycka att din skalp skulle se bra ut i ditt bälte och agera därefter.
Däremot, snackar du med en civiliserad Marnakh i en Ashariska stad eller så, så kan du räkna med lite intelektuellt tuggmotstånd (Dock ej mer än den vanlige asharien i gemen).

Naturligtvis är det också, liksom allt annat, otroligt individuellt. Det finns ju Tiraker som tycker att folk som öppnar munnen är mesar och borde slås med ett järnrör tills dom inser det. Dessa är dock i minoritet. Sedan finns det dom som inte tycker om att slåss, dessa är också i minoritet kan man väl säga /images/icons/smile.gif
Om du talar med en Trokka eller en Schaman så kommer troligtvis vara ganska pratglada av sig exempelvis. Talar du med den stora Frakk bärsärken som sitter och tuggar svampar och vrålar åt alla som går nära honom får du väl räkna med en smäll eller två...

Den stora massan Tiraker anser nog att våld är ett verktyg som används i väl avvägda mängder.

Men i gemen så är det klart att man kan tala med Tiraker, till psyket så skiljer dom sig faktiskt inte SÅ mycket från människor.

Helmgast
Re: Såklart ! (ot)

Däremot, snackar du med en civiliserad Marnakh i en Ashariska stad eller så, så kan du räkna med lite intelektuellt tuggmotstånd (Dock ej mer än den vanlige asharien i gemen).
Den ashariska bonden är ju sååå smart. (I min förra grupp var den ashriska bonden synonymt med den värsta formen av obildning och trögtänkthet, som Robinson-Emma i dagens samhälle). Iallafall kan nog Marnarkh vara klokare än asharier.

Om du talar med en Trokka eller en Schaman så kommer troligtvis vara ganska pratglada av sig exempelvis.
Varför skulle en tirakisk schaman vara pratglad med en vek människa?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Såklart ! (ot)

Varför skulle en tirakisk schaman vara pratglad med en vek människa?

För att Schamanen är mer bildade än din genomsnittliga Tirak.
Dessutom så ligger det i hans jobbeskrivning att han ska vara duktiga på att tala med folk, så varför inte göra det man är bra på ?

Freelancer

Warrior
Trot eller ej, men det finns civiliserade Tiraker. Dom som är mest civiliserade är Marnakh Tiraker. Dom små som du refererar till är Gûrder. Dom är rätt så jävla dumma....
Frakk Trukkher är inte så civiliserade, dom har lätt för att bli aggressiva... Så en sån ska man inte bråka med =)

Freelancer

Warrior
Re: Truckher inte dumma...

Man ska inte tala nedlåtande till en Frakk Trukh, alltså "babyspråk". Då slår han ner dig... En Frakk Trukh förstår, men måste analysera det man säger tll honom en stund så han förstår... Typ...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Gûrder är ju de smartaste tirakerna (har jag för mig att jag läste någonstans). Dock de illvilligaste också, vilket innebär att de säkert är trevliga - så länge de får ut något av det.
De är små och patetiska rent muskel/storleksmässigt sett, men de är ändå lite mer värda än hundskit i tirakers/trukhers ögon. Trukher behöver inte bevisa sin överhet för de andra tirakraserna eftersom att de ändå är störst, de är också ganska lata. Har för mig att gûrderna då och då sätter sig upp mot tirakerna, dock, men aldrig trukherna.

Frakk bor väl mest i Kiaz någonstans i Khazimbergen och i Takalorrs djungler, vilket innebär att de kanske inte alltför ofta har kontakt med omvärlden. Dessutom är ju Bazirk sjöfarar-tirakerna, så Frakk är nog välisolerade från omvärlden. Marnakh däremot bor det rejält av i Asharien, och om de växer upp i människosamhällen så blir faktiskt den enda skillnaden att de är lite fulare i människors ögon - värderingarna får de ju från uppväxt/miljö precis som människor.

Och observera detta: Någon asharisk stad (eller soldisk, kommer inte ihåg vilken) har ett tirakiskt stadsöverhuvud! Sug på den!

Nu ska jag gå och gömma mig i ett hörn.

/images/icons/smile.gif

Martin Eriksson

Veteran

Trukher har mer minus i PSY än alla andra varelser, om jag minns rätt. Alltså är dom i genomsnitt dummare än alla andra varelser...

Men det måste även finnas trukher som är smartare än genomsnittsvanaren, dom kan också ha slågit 18 på tre T-6....

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Trukher har mer minus i PSY än alla andra varelser, om jag minns rätt. Alltså är dom i genomsnitt dummare än alla andra varelser...

Detta just för att simulera deras trögtänkthet. Dom kan dock dra lika avancerade slutsatser som vem som helst, det tar dock en ämlans massa tid.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Folk=Tiraker [nt]

Ja Tiraker.

Du menar att man borde ha två olika färdigheter ?

"Övertala medelst människa" och
"Övertalar medelst Tirak"

eller ?

Senaste gången jag tänkte efter så var konsten att tala med folk (allmänt folk) INTE specifik för den lokala rasen...