Nekromanti Titlar på regenter

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Behöver uppdatera några småsaker i mitt spel och behöver er hjälp om ni har lust. Det gäller titlar på de ämbetsmän som regerar i vissa delar av galaxen. Varje provins består av x antal delprovinser. Det är regenterna i de sistnämnda jag inte har riktigt koll på vad man ska kalla. Jag listar provinsskick och förslag på vad man kan kalla regenterna i delprovinserna.

Provins: Centralmakterna
Styrksick: Republik
Delprovinsregentsnamn: Guvenör?

Provins: Terros
Styrksick: Diktatur och styrs av ett furstehus
Delprovinsregentsnamn: Något militäriskt antar jag? general? (Furste fungerar OM de är medlem i furstehuset)

Provins: Utkant
Styrksick: Monarki (ett prinsessdöme - kungen har inte makten i det här fallet - hur känns det?)
Delprovinsregentsnamn: Hertig?

Provins: Omegaprovinserna
Styrksick: Federation
Delprovinsregentsnamn: ???

provins: Wonderlands
Styrskick (federation) Ett råd bestående av fem medlemmar.
Delprovinsregentsnamn: Senator?

resten av provinserna faller under samma beteckningar som ovan.

Till sist: Vad kallar man regenter i autonoma system där inte provinsregenten har makten men ej heller en demokrati/diktatur - alltså självstyre? Förmodar att detta varierar.

Jätte tacksam för er hjälp.

/Niklas (som snart ska få ut spelet)

Ymir

Liten kantbaron
Mina favorittitlar ur jordens historia är 'satrap', 'vojvod', 'kurfurste', 'khagan', 'lord' (i den mån det fungerar på svenska), 'emir' och 'hertig'. De låter mäktigast och snyggast, helt enkelt. Nu kan jag inget alls om dina kulturer, så jag vet inte riktigt vad som passar.

Men men...jag försöker föreslå något ändå.

Centralmakterna - 'Guvenör' låter bra
Terros - 'Lord', kanske?
Utkant - Hertig fungerar. Jag föreslår något lite mer exotiskt - 'Graf'? 'Satrap'? 'Pontifex'?
Omegaprovinserna - Jag är lite osäker på vad en federation är, men 'prefekt' är av någon anledning en titel som känns rätt. Provinsbegreppet 'prefektur' är snyggt också. 'Markis' hade kanske kunnat funka annars?
Wonderlands - Får lite för stora USA-vibbar av 'senator'. Hur väljs rådets medlemmar? Hur väljs provinsregenterna? Om provinsregenterna väljer rådet hade ju 'kurfurste' fungerat, tex.

- Ymir, föreslår

Krille

Super Moderator
Federation och konfederation

"Jag är lite osäker på vad en federation är"

En federation (lat, foedus förbund) i allmänhet är helt enkelt en förbund eller en förening (jfr World Wrestling Federation).

I statssammanhang är det ett förbund av stater med egna regeringar och konstitutioner. Delstaterna har viss självbestämmanderätt men ger upp vissa gemensamma frågor, ofta till exempel försvar och utrikespolitik, till en gemensam federal regering. USA, Tyskland och Österrike är exempel på federationer.

I sammanhanget ska vi också nämna konfederation, vilket är en väldigt lös federation eller en väldigt hård allians. Sydstaterna ville bilda en konfederation i amerikanska inbördeskriget. Schweiz betraktas ibland som en konfederation, då kantonerna har väldigt långtgående självstyre. EU är nog också att betrakta som en konfederation //de facto//, även om det inte är det //de jure//.

entomophobiac

Low Prep High Play
Här är en bunt titlar (några upprepade); varsågod:

Kardinal, Markis, Hertig, Graf, Senator, Lictor, Pretor, Kung, Hövding, Lord, Baron, Fogde, Herre, Prins, Guvernör, General, Kapten, Kejsare ...

Så till Ymir - för stora USA-vibbar? Ehm? Vad sägs om Romerska Imperiets senat? Den var nog rättså först (och var den inte först så var den i alla fall tidig). Senaten i USA är dessutom de som är folkvalda, till skillnad från huset, och varför "USA-vibbar" skulle frammana allergireaktioner tycker jag är en gåta som nog aldrig kommer besvaras. Åtminstone inte i dagens (konditionslöst) amerika-hatande Sverige...

Och slutligen - vad är en Federation?
En Federation, enligt den definition jag fått lära mig, är en "total" överstatlig enighet. En Konfederation, till exempel, är bara en ekonomisk och militär överstatlig enighet.

Federationen däremot har ett överstatligt organ som fattar lagar för alla delstater. Oftast av övergripande natur - exempelvis lagar mot kriminalitet av olika slag, miljölagar, skatter, frakt av folk och föremål över gränserna och så vidare. Federationen ansvarar dessutom för hela området på andra plan. Sociala, militära och när det gäller vård etc.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Federation och konfederation

EU är inte en Konfederation.

1) Vi har inte EMU-valuta i alla länder. Detta gör att vi inte har ekonomisk enighet, även om alla länder gått med på minst de två första stegen.

2) Vi har inget gemensamt överstatligt kontrollerat Europeiskt försvar, även om det är på väg.

Tyr

Hero
Som Ymir nämnde så är det jättesvårt att ge bra förslag med den knapphändiga informationen vi har fått. Men det har inte stoppat mig förr, så här har du några förslag:

Centralmakterna
Guvernör, ministerpresident

Terros
Generalguvernör, ståthållare

Utkant
Hertig, greve/markis

Omegaprovinserna
Konsul, legat

Wonderlands
Guvernör

Troberg

Sinister eater
Re: Federation och konfederation

jfr World Wrestling Federation
Numera WWE (World Wrestling Entertainment) efter en varumärkestvist med WWF (World Wildlife Foundation). Face it, ingen jury i världen vågar stötta underhållningsvåld gentemot gulliga pandor.

hraufnir

Swordsman
Med utgång från att en delprovins e ganska stor, inte bara ett par byar eller så...

Delprovinsregentsnamn: ????

Delprovinsregentsnamn: Dux (latin)

Styrksick: Monarki (ett prinsessdöme - kungen har inte makten i det här fallet - hur känns det?)
Delprovinsregentsnamn: lillsessa *skämt*

Delprovinsregentsnamn: Delegat

Delprovinsregentsnamn: Guvernör

Krille

Super Moderator
"Dux? Vad innebär det?"

Latin för "ledare". Det är roten till "dux bellorum" (krigsledare, befälhavare), som kom att bli en ställföreträdare för kungen i krig. Därifrån kom adelstiteln för hertig, "duke", "ducce" mfl, i det romanska språkområdet.

Tyr

Hero
Dux

dux (lat. 'ledare', '(an)förare', plur. duces), fr.o.m. 200-talet e.Kr. titel för en högt uppsatt romersk militärbefälhavare. Efter kejsar Diocletianus åtskiljande av civil och militär administration kom duces att ansvara för gränsskyddet i det romerska rikets provinser. Citat ifrån Nationalencyklopedin multimedia 2000 plus

Cybot

Mest spelbar
Jag skulle väl säga att regentsnamnet inte har så mycket att göra med styrelse sättet som med nationens/världens historia och levnadsförhållande.

Till exempel så har jag ett litet rollspel som jag sysslar med där "familje"-boningarna är byggda som ett eller flera sammanbyggda torn (som blir större och större för varje nytt torn)
Så titeln på de mäktigaste herrarna är Hanturn (Ursprungligen Hand torn men har blivit förkortat då handtorn är en aning klumpigt att uttala) eftersom deras fästen har lika många torn som finns på en hand. En blygsammare nobilitet är ´Terturn" som har 3 torn medans den lägsta klassen är neturns (tornlösa). Turn eller Turnare är titeln på en entornare och den lägsta klassen av familje-patriark.

TomasHVM

Swordsman
Delprovinsregentsnamn: Guvenör

Delprovinsregentsnamn: Marskalk

Styrksick: Monarki
Delprovinsregentsnamn: Hertug og Greve og Marki, hvilken tittel som brukes til hvilket len avhenger av lenets størrelse og politiske status.

Om det ikke er viktig for deg å skille mellom republik og federation på dette nivået, foreslår jeg at du bruker guvenör i begge de styreformene. Det gjør det enklere. Du kan eventuelt si noe om hvordan guvenörer skiller seg fra hverandre under de forskjellige styreformene, noe som gir deg en god mulighet til å forklare tittelen og vervet for spillerne (og muligens gi noen tips eller ideer til bruk i spillet).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Stort tack

till alla er som svarat. Synd att jag inte upptävkte det här forumet tidigare. :gremsmile:

Niklas