Nekromanti Tjäna pengar på rollspel

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
låt mig gissa, de första orden som gick igenom ert huvud var att man kan inte leva på att producera rollspel, och det stämmer. Det här inlägget är inte till för det heller, syftet är snarare att vissa sätt som enskilda utgivare av rollspel kan tjäna lite pengar för att syssla med det här kanske på tio procent deltid eller för att kunna öka kvaliten genom att hyra in illustratörer eller korrekturläsare. Jag lovar inte att det kommer att fungera heller, men de kan vara värda att titta på.

Nå, först lite försäljningsstatistik, jag frågade runt lite bland skandinaviska rollspelsföretag för ett par år sedan hur väl de sålde rollspel och i regel så var det ung. 350 sålda ex per företag, drog man dock bort de stora företagen så kommer man snabbt ner till mellan 30 och 100, per utgivning (för flerspelsäljare, dvs att det här inte var det första spelet, så var det i regel ett 70-tal sålda ex). Lejondelen av dessa såldes under de första tre månaderna från utgivningsdatum.

Så, vad säger de här siffrorna oss? Dels att det finns en marknad, vilket är bra och att den är rätt stabil, vilket också på sätt och viss är bra. Låt oss säja att man kan sälja ett spel för femtio kronors vinst, det betyder att på femtio sålda ex har man fått in 2500 kr (skattefritt, hobbyverksamhet är inte beskattad förens det når upp till 16000 kr för tillfället om jag inte kommer ihåg fel).

För att öka sin inkomst finns det två metoder, antingen höjer man priset eller volymen. Jag antar att de som läser det här har satt det pris de tycker är rimligt, vilket gör att man måste öka volym. Det finns ett par, i mitt tycke schysta, sätt att göra det här på, dels kan man vara aktiv på forum som det här, dels kan man få sitt spel recenserat i en fack-tidning (Fenix för oss), dels kan man ta med ett gäng ex på konvent och kränga där och slutligen så kan man bygga en intresselista.

Den sista är den metod som jag personligen tror lämpar sig bäst för rollspel, helt enkelt att man låter ett gäng personer skriva upp sig på en mailinglista eller dylikt och att man mailar ut när nya släpp är på g. Har någon frivilligt skrivigt upp sig så är de helt uppenbart intresserade och om man säljer microsupplement så är det här ett bra sätt att nå ut till folk.

Microsupplement i det här fallet är saker som inte kan klassificeras som ett eget spel eller en egen bok, utan snarare kanske ett monster, ett par äventyrsfrön eller ett regelsupplement. Dessa supplement är bra för att de håller folk stimulerade och ökar ditt spels livslängd. Det finns i princip två sätt att faktiskt få in pengar på microsupplement, det ena är att sälja enskilda sådana eller grupper i paket för en liten summa pengar alternativt sälja prenumerationer, vilket som är en fråga om tycke och smak. Personligen så skulle jag välja att sälja saker enskilt om man inte redan har en rutin att producera saker och prenumeration annars.

Hur mycket man kan få in på det här vet jag inte, men jag gissar på att standard-rollspels-utgivaren i Sverige kan kommer upp i en tusenlapp i månaden (det var medelförsäljningen hos nich-webbutiker när jag jobbade med ehandel), vilket borde vara fullt tillräckligt för att antingen kunna gå ner en dag i månaden i arbetstid eller köpa in ett par bilder.

Unfair

Hero
Det viktigaste är väll att man tycker att det är roligare att göra detta än sitt vanliga jobb i så fall. För man kommer ha en bra mycket sämre timlön om man slår ut det. Så lönsamheten kommer fortfarande vara tvivelaktig, till exempel: Att jobba 25h med rollspel för att ta ledigt 8h från sitt vanliga jobb, det är inte direkt vad som kallas lönsamhet.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
unfair said:
Det viktigaste är väll att man tycker att det är roligare att göra detta än sitt vanliga jobb i så fall. För man kommer ha en bra mycket sämre timlön om man slår ut det. Så lönsamheten kommer fortfarande vara tvivelaktig, till exempel: Att jobba 25h med rollspel för att ta ledigt 8h från sitt vanliga jobb, det är inte direkt vad som kallas lönsamhet.
Min tanke är snarare att det kan vara ett komplement till en hobby, jag menar, lägger man de där 25 timmar nu, så kan det ju vara soft att faktiskt "få" lite tid för det, även om det är mindre än de 25 timmar man lägger.