Jag har under de senaste fem, sex åren livnärt mig på rollspel i olika former. Det är ett hårt slit, jag gick inledningsvis ned rejält i lön från att ha jobbat som undersköterska, samtidigt som jag jobbade kanske dubbelt så mycket - så det är inte helt glamouröst. I perioder har jag inte ens tagit ut någon lön. Vid en annan period stod jag inför valet att ta ut en heltidslön själv, eller ta ut 50% för att min husillustratör och parhäst sedan starten också skulle få anställning på 50%. Jag valde självklart det senare.
Oftast jobbar dock mina illustratörer och frilansande skribenter mot en fast avgift eller mot royalty, så det är många led som får betalt innan jag får någon lön för mödan.
Det innebär inte heller att jag enbart jobbar med rollspelskonstruktion, utan sista året/åren har jag gjort andra rollspelsrelaterade jobb också:
* Jag och min fru sköter supporten åt Fria Ligan
* Jag layoutar material åt Eloso (material till Chock, CoC Sverige) och Helmgast (supplement till Kult)
Mina spel har drygt 30.000 tryckta exemplar av produkter bakom sig och försäljningen ligger totalt på omkring 23500 exemplar. Då står Sagospelet Äventyr med supplement för omkring 22.000 av dessa. Sagospelet Rymd som jag släppte i fjol sålde riktigt bra de första två månaderna, sedan mattades försäljningen av väsentligt. Grundboken till Sagospelet Rymd har till idag sålt strax över 700 exemplar (Kickstartern inräknad), och det räknar jag som en stor miss. Det kommer dock mer material till spelet, för det är den typen av sf-spel jag själv vill spela, så även om just det spelet ekonomiskt inte mer än gått plus minus noll efter ett års försäljning, så bedömer jag det värt att lägga ner mer tid på.
Utöver den försäljningen har vi Handbok för Superhjältar - rollspelet som sålt väldigt bra, men det rollspelet är inte helt och hållet mitt, så jag har inte räknat in det i ovanstående.
En annan viktigt inkomstkälla är biblioteksbesök, samt besök vid fritidsgårdar och föreläsningar. Där följer jag författarförbundets rekommendationer för fakturering.
Det som ibland har gjort mig trött och lite stött är när röster gjort gällande att det är en form av sell-out att jobba med rollspel. För att det då inte skulle vara "på riktigt" (finns det förresten någon annan bransch än kulturbtranschen som brottas med det märkliga synsättet?). Jag kan tycka det är en bortskämd och bekväm tanke som inte rimmar väl med verkligheten. Man skulle lika gärna kunna vända på det: "Älskar man hobbyn är man beredd på att göra avkall på saker som ekonomi och bekvämlighet för att jobba med det, annars är man inte på riktigt." Inte för att jag tycker så, utan för att det är ett precis lika orimligt antagande.
Så varför jobbar jag med detta? Jag kan inte låta bli. Det är roligt, jag vet inget bättre. Från att skapa fansins hemma i pojkrummet till att göra egna spel för utgivning var steget aldrig särskilt långt. Eller, tja, det steget bestod av drygt 20 års hoppande mellan en mängd olika arbeten i väntan på att en dag kunna ta steget fullt ut.