Känner igen mig i det mesta, utom på några punkter.
<I>De får inte så mkt frihet när det gäller att konstruera sina karaktärer, eftersom mina äventyr nästan alltid kräver vissa speciella personer som RP.</I>
Har jag själv gjort exakt två gånger, och båda var konventsäventyr. Jag brukar låta dem spela vad de vill och utforma äventyren med ett "genomsnittsgäng" i baktanke.
<I>helst utan bord mellan oss och med plats för gester och för att gå runt lite.</I>
Armviftande och promenader är optional, förstås. Mina spelare brukar sitta där de är - det besparar en också en del utvält Cola. (-:
<I>Det finns inte så mkt att säga om själva rollspelet, eftersom alla på det här forumet antagligen vet hur rollspel går till.</I>
Kan iofs variera oerhört i utförandet (hur det går till, alltså, inte vad folk vet) men själva grundidén torde vara välkänd.
<I>Men vi har inga spelböcker, dock, och inga karaktärsblad.</I>
I det fallet törs jag nog hävda att du är en lite o-genomsnittlig SL...
<I>Jag kan inte inse varför ngn skulle säga till en spelare att, nej så gör du inte alls det. Då är det ju inte ROLLspel längre. Knappt ens rollSPEL.</I>
Det vore faktiskt <I>mindre</I> passande i rollSPEL än i ROLLspel...
Jo, det lät klart konstigt att Sarahs SL la sig i hennes val av handling; det förtar ju liksom hela poängen - såvida inte spelaren vill göra nåt fullständigt orimligt, eller inte har hängt med på beskrivningen. ("Du har en stenvägg till vänster om dig." "Jag springer iväg åt vänster!") Men om vi antar att det inte är nåt sånt...
<I>Men det kräver naturligtvis att man ger en karaktär till en person som klarar av att spela den</I>
Tja jo - <I>färdiggjorda</I> rollpersoner kommer ju oftast med en färdig beskrivning på hurdana de är till sättet och vad de har för temperament och hur smarta de är och dyliknande, och då händer det ju att man får se Hamlet á la Schwarzenegger.
Det är väl däremot ingen större risk med spelare som gör sina egna gubbar&gummor; då är det ju de själva som bestämmer sånt.
--
Åke