Nekromanti Tjejer och rollspelshobbyn

solvebring

Superhero
Ja, jag har alltid stört mig på att det är få tjejer inom hobbyn, även om det blivit bättre med åren. Personligen har jag, under mina tio år i hobbyn spelat tillsammans med... totalt sex tjejer tror jag. Sedan så har de artiklar i Fenix som handlat om ämnet fått mig att skänka detta en tanke dagligen. Jag tycker helt enkelt att det är synd och att det helt klart vore mycket roligare om det var fler tjejer med i bilden. Mer blandat helt enkelt. Teorier finns om att de flesta spelen skulle vara mer kill- än tjejvänliga och teorier finns att det är svårt för tjejer att våga sig på det eftersom det är killdominerat. Kan själv tänka mig att det inte är roligt att vara ensam tjej i en grupp killar, speciellt om man ska pröva på rollspel för första gången till exempel. Själv tror jag helt enkelt lite mer på det senare än det första, även om det nu kan vara så att många spel - men absolut inte alla - är lite grabbiga i jargongen. Nåväl, jag tror, jag vet inte.

Hur som helst ska jag inte sitta här och spekulera och tro för mig själv, utan jag vill såklart höra vad ni tror också.

Nåväl, jag har några frågor som jag gärna vill höra svaret på.
Vad tycker och tror ni om detta i största allmänhet?
Varför tror ni att det är så?
Vad kan man göra åt det i så fall?

rjonas

Hero
En grej som stör mig är att tjejer brukar dyka upp i alla sammanhang där grabbar gör något. Kvinnorna gör intåg överallt; i boxning, klättring och till och med counter strike. Jag har alltid trott att det endast är en fråga om tid innan damerna börjar spela rollspel.

Men ack, det verkar inte ske. Visst var det fler tjejer än någonsin på det lokala spelkonventet i år. Fem. Men vi har ju hållit på med rollspel i trettio år nu. Vaf?

solvebring

Superhero
En grej som stör mig är att tjejer brukar dyka upp i alla sammanhang där grabbar gör något. Kvinnorna gör intåg överallt; i boxning, klättring och till och med counter strike.
Varför stör det dig, är inte blandat roligare?
Själv tycker jag dessutom att det är coolt med tjejer som t.ex. är bra och nitar grabbarna på CS och dylika.

rjonas

Hero
solvebring said:
Varför stör det dig, är inte blandat roligare?
Själv tycker jag dessutom att det är coolt med tjejer som t.ex. är bra och nitar grabbarna på CS och dylika.
Ajfan. Vad jag stör mig på är att kvinnor dyker upp i alla sammanhang utom rollspel. Slarvade med kommateringen.

Det leder mig till att tro att felet inte är att vi inte är tillmötesgående utan att kvinnorna helt enkelt inte vill hänga med oss.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har en massa idéer, men varje gång jag kommer med dem får jag höra att jag minsann vill komma och förändra bordsrollspel till nåt det inte är och grejer.

Jag tror att den främsta orsaken är kulturell; traditionella bordsrollspel är "tillåtet" för killar, det är en del av "killkulturen", låt vara den nördiga sidan. Detsamma gäller de flesta "speliga" hobbies för den delen, krigsspel och en massa liknande.

Lajv och forumrollspel lockar däremot tjejer, för de har inte samma kulturella genusstyrning. Lajv är "som teater", och teater är "tillåtet" för båda könen.

Så; det är inte bara spelen som är grabbiga (även om de såklart är det också; tjej-SLP:er beskrivs mycket oftare med utseende och snygg/ful/söt/stora bröst än killar, bilder på tjejer visar dem oftare som passiva, det är sällan tjejerna i spelexemplen är så värst aktiva och "på", det är mer kill-exemplen som är aggressiva etc), utan hela kulturen kring rollspel, med konstiga tärningar, statistik- och vapenrunkande, och så vidare.

Vampire gjorde ett asbra jobb där, för övrigt. En av spelets verkliga lyckträffar. Idag handlar det mest om att fånga in andra brudar än goffare... (Och för all del; marknadsföra Vampire och liknande till Twilightgenerationen...)

rjonas

Hero
krank said:
Jag har en massa idéer, men varje gång jag kommer med dem får jag höra att jag minsann vill komma och förändra bordsrollspel till nåt det inte är och grejer.
Vi lyssnar och tar in i alla fall. Jag tror du är på rätt väg med Vildhästar och Twilight.

Jag förstår faktiskt inte varför kvinnor inte spelar rollspel. Det får mig osökt att tänka på Alexander Bell. Bell uppfinner telefonen så att han kan lyssna på klassisk musik från sin dyra grammofon i en annan del av huset. Han insåg inte värdet av att snacka i den. De första växeltelefonisterna fick bannor av sina manliga chefer för att de pratade i telefonerna, för det var de minsann inte till för. Nu har männen lärt sig det "kvinnliga" beteendet att prata i telefonen. Häpp! (Vet inte om detta är sant.)

Det vore spännande att se varåt kvinnorna skulle utveckla hobbyn om de gjorde det.

w176

Förlorad dotter
En tröskel är att tjejer måste vara med på killarnas villkor när de närmar sig hobbyn. Lajv och onlinmiljöer har fördelen att de stora och öppna och du får vara med på precis de villkor du vill.

Om man ska in i en rollspelsgrupp som består av killar som vill ha en tjej med måste man som tjej ansluta sig till en redan strikt kultur. Spela som de spelar, prata som de pratar, välja de genre som de vill ha de storyfokus som vill ha.

Detta leder till att det enda som känner sig bekväma att vara kvar är grabbiga tjejer och tjejer som är van att vara i minoritet.

Om tjejerna ska in i hobbyn måste tjejerna få ansluta sig på sina villkor (vilket de till exempel tilläts i vampire). Det kanske gör rollspelhobbyn och spelgruppen till något den inte var förut, med de får man tåla.

Alltså man måste låta vilken grupp som helst som skiljer sig från normen som ska in i hobbyn ansluta sig på sina egna förutsättningar och anpassa mediet så de passar dom, oavsett om det är turkar, småbarnspappor, dyslektiker, tjejer eller folk med teaterbakgrund.

På samma sätt som om man ville ha en småbarnspappa i en grupp som bara bestod av studenter med oändligt med tid troligtvis behöver ändra sig så att småbarnspappan kan vara med under sina förutsättningar.

Sollyx_UBBT

Veteran
jag är tjej och jag älskar att rollspela. men när jag hittat min första rollspels grupp så hade jag dålig erfarenhet, inte av spelet utan av vissa personer.

och senare hittade jag en annan rollspelsgrupp, men jag kände mig inte riktigt välkommen och det var en bit att åks buss. sedemera blev jag gravid altså har jag inte tid att åka iväg för att spela.

för ärligt hur många spelare e intreserade av att ha en brud som tar med sina ungar på spelmötet? och barnvakt kan man inte få...

så min slutsats är : tonårsbrudar tycker inte att det är tillräckligt coolt att spela och de lite äldre. ploppar fram en massa ungar som de måste ta hand om och helt änkelt får vänta tills de är äldre innan hon kan lämna hemmet för att spela.

tack för mig och ja jag låter som en bitter hemmafru (kan vara för att jag är en :p)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här är sant, om man antar att det redan finns en grupp rollspelande killar och tjejen ska spela med dem.

Men de flesta rollspelsgrupper startar med en grupp killar som slår sig ihop och börjar spela. Varför är det inte lika vanligt att en grupp tjejer gör likadant?

(Jag väljer att inte försöka svara själv, eftersom det skulle vara lika givande som att lyssna på en blind man som försöker förklara varför färgen rött ger upphov till trygghetskänslor.)

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Meh, jag tycker att det är bra att det inte är en massa fruntimmer i hobbyn. Det är väl för fan skönt att vi har någon bastion kvar som inte nedlusas med falsettröster och hormonsammanbrott?

Tibbelin

Warrior
Personligen har jag spelat både i blandad grupp, som ensam tjej och i ren tjejgrupp. Det enda som saknas på upplevelsen är bara tjejer med kvinnlig SL.

Då jag är väldigt bekväm att umgås med bara killar så har det inte stört mig att vara i minoritet. Det är snarare en fråga om att få personligheterna och erfarenheterna att matcha.

Och det är också där det blir besvärligt, liksom många andra tjejer började jag med rollspel sent i livet, i grupper där alla andra hade spelat i åratal. Det tog alltså ett bra tag att förstå hur rollspelsvärlden fungerar och där är det avgörande att man blir väl emottagen. Får man inte saker och ting förklarat för sig ordentligt så är det lätt att tappa sugen.

Sedan kan det också vara svårt att hitta sig en bra spelgrupp, långt ifrån alla rollspelare är anslutna till en förening eller för den delen intresserade av att utöka sin spelgrupp. Det existerar redan ett slutet sällskap som egentligen har totalt ointresse av att släppa in nya människor och för en del är det extra "besvärligt" att ta in en tjej. Man kanske blir medbjuden om man är någons flickvän men man existerar inte i som ingående i gruppen på egna villkor.

Själv tyckte jag inte det fungerande i rollspelsförening och jag hittade aldrig en grupp utanför som jag kände mig välkommen i som en självklar deltagare.

Så jag spelar inte rollspel längre.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
Meh, jag tycker att det är bra att det inte är en massa fruntimmer i hobbyn. Det är väl för fan skönt att vi har någon bastion kvar som inte nedlusas med falsettröster och hormonsammanbrott?
:gremlaugh:

Zimith_UBBT

Warrior
Rollspelen kommer från universitetsvärlden där pojkar satt och lekte att de var fantasyhjältar som räddade chicks in chain. I väldigt många spel finns element av svettigt pojkrum kvar, och det lockar inte så många kvinnor. Spelen är också traditionellt väldigt fokuserade på makt och våld och domineras av traditionellt manliga värden som att framgång mäts i guld och förmåga att squisha allt du möter. Ett fåtal tjejer lockas av detta, ytterligare ett fåtal lär sig se förbi det, men rollspelen har lång väg kvar till att locka kvinnor i några större mängder.

Sodivra

Champion
Re: Jag skrev blog om det

krank said:
Arvidos said:
Så här är det, Sölvebring.

Why doesn't women play roleplaying games?

+1 Jonas
Plural tredje person är "does", inte "do". Ergo, "Why don't women play roleplaying games".

Sorry. =)

//Engelsklärarn
Ja, DeBracy rättade mig i lådan. Väldigt grundläggande och pinsamt misstag som jag rättade till tyst och diskret... Fram tills nu, vill säga! :gremsmile:

Sodivra

Champion
Re: Jag skrev blog om det

hjk said:
Så indie är omanligt? :gremtongue:
Det hoppas jag. Manlighet suger.

Jag tänker skriva ett inlägg om bejakande och den manliga könsrollen, så där går jag in mer på detalj.

solvebring

Superhero
På samma sätt som om man ville ha en småbarnspappa i en grupp som bara bestod av studenter med oändligt med tid troligtvis behöver ändra sig så att småbarnspappan kan vara med under sina förutsättningar.
:gremsmile: Något mina vänner har svårt med, att förstå att jag har begränsat med tid, vare sig det gäller rollspel eller ej.

Förövrigt tycker jag att ditt inlägg är väldigt bra och känns vettigt på många sätt och vis. Tror det ligger mycket i detta sociala samspel i form av villkoren som ställs, som du säger.