Nekromanti Tjejnamn med nördreferenser

Feuflux

omjonasson.se
Kära internet,
i november blir jag återigen pappa och eftersom vi den här gången vet könet (en flicka om du missade trådtiteln) så kan vi hårdfokusera på namn med dubbel effektivitet.

Vi har ett par "vanliga" namn som ligger bra till, men det är ju alltid skoj om jag kan föreslå några nördiga namn, mest för att se vad frugan säger.
Eowyn (sagan om ringen, duh) gick inte hem för det var tydligen svårt att uttala eller nåt.
Miranda (planet i Serenity) faller då jag är smålänning och inte kan uttala bokstaven R på ett civiliserat sätt.

Vad har vi mer för schyssta "nörd-namn"?

solvebring

Superhero
Schyssta och schyssta... Jag droppar helt enkelt det jag kommer på.

Sonya/Sonja (Red Sonya)
Leia (Star Wars)
Penny (The Big Bang Theory)
Fantasia (Mja, klang och ton helt enkelt)
Saga (Mja, klang och ton helt enkelt)
Malda (Bergtings Morwhayle-böcker)
Nanny (Nanny Ogg, häxa, Pratchett-böcker)
Susan (Dödens barnbarn, Pratchett-böcker, även Narnia)
Tiffany (Tiffany Aching, Pratchett-böcker)
Arwen (LotR)
Galadriel (LotR)
Lucy (Narnia)
Arya (Game of Thrones)
Sansa (Game of Thrones)
Yvaine (Stardust)
Ofelia (Hamlet/Pan's Labyrinth)
Coraline (Coraline)
Rose/Rosie/Rosa (LotR)

/solvebring som återkommer när han har mer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Momo, efter hon i Kampen om Tiden (Michael Ende)
Miranda tycker jag om, fast jag tänker Stormen av Shakespeare

now, what else...

Tara, Buffy, Willow såklart.

Felicia, efter Felicia Day (en av världens ballaste nördar).

EDIT: Galadriel? =)

Ram

Skev
Min mellandotter Tuva är lite löst döpt efter Tuva från Vadehyttan från Västmark.

Min minsting som kom till jordem för tre veckor sedan heter Saga, lite löst efter Arferts hittills största alster.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jane, för det heter Miss Marple i förnamn.

Dilandau

Myrmidon
BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY BUFFY!

Eller Tara.

Eller Tenar, från Tombs of Atuin.

Cybot

Mest spelbar
Synd att R är ett No-go. För Ronja är ett jättebra namn.

P.S: Alma är väl också ett bra namn. Dels så är det ett (vad jag vet) tjejnamn som är inne nu. Men den har referenser till både Dune och F.E.A.R.

P.P.S: En kompis föreslog Leeloo (5th element) och Kaylee (Firefly)

w176

Förlorad dotter
Ellen (Ellen Ripley - Alien)
Ursula (Ursula K. Le Guin)
Doris (Doris Lessing)
Ylva (Hur coola är inte varghonor?)
Ada (Lovelace)
Marie (Curie)
Karin (Boye)
Hermione (Harry Potter)
Katniss (Hunger Games)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Grace (Hopper) och Ada (Lovelace), tidiga kvinnliga programmerare.

Ulfgeir

Swashbuckler
Wilma (från Scooby Doo)
Molly (Från Molly Millions, dvs bruden med spegelögon och rakbladsnaglar från Neuromancer)
Trillian (från Liftarens guide till Galaxen)
Ayla (från grottbjörnens folk)

Feuflux

omjonasson.se
Lite respons

Startade tråden mest på skämt men nu har det ju dykt upp vettiga förslag så då tar jag en liten kommentarsrunda.

"Utländska" namn kan vi stryka direkt, dvs Susan, Jane, Ayla etc.
Namn som kommer kräva ett livslångt bokstaverande för främlingar kan vi stryka direkt, dvs Hermoine etc.
Namn som förekommer en eller fler gånger bland grannar och bekanta kan vi stryka direkt (det här är ju inte så lätt för er förstås :gremwink: ), dvs, Ellen och Wilma (hon verkar f.ö. heta Welma i Scooby Doo)
Übernördiga namn som Galadriel kommer aldrig på tal heller. Galadriel är fetkört.
Buffy passar in i kategorin "namn min fru fnyser åt och tittar på mig med en strimma hopp om att jag skojar och inte på fullt allvar tycker att det var ett bra namn" :gremlaugh:

Ylva råkar vara nuvarande toppnamnet, enbart baserat på att vi tycker det är fint. Ada hade vi nämnt tidigare, men glömt bort så det är tillagt på förslagslistan, tackar för det. Molly har också varit uppe, men frun tycker det låter "barnsligt" (dottern ska ju heta det hela livet...).

solvebring

Superhero
Re: Lite respons

Ja, det är ju just det, det är få namn som faktiskt fungerar i verkliga livet och som man kan heta livet ut. Likväl är det kul att leka och experimentera med namn och se vilka man kan komma på. Kul tråd, helt enkelt, oavsett om alla namn var behjälpliga eller ej. Så tack för en skojig grej, säger jag. :gremsmile:

Hur som helst önskar jag er lycka till med namnet och önskar fetgrattis till dig och sambon frun. Hoppas allt blir finfint! :gremdrink:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Ada lär väl göra en till mobbingoffer om man flyttar till Götlaborg med omnejd. Men jag tycker att det är ett fint namn, lätt ta med sig om man reser utomlands också.

Ymir

Liten kantbaron

Ni dissar först utländska namn, men sedan säger du att ni tycker Ada och Molly är okej... :gremsmirk:

baserat på det tänker jag utgå från att -vissa- utländska namn är okej, och föreslå en radda occitanska flicknamn. För de är allra finast (eller okej, forntida iranska flicknamn är ännu finare, men för konstiga för de flesta moderna sammanhang):

Miréio, Mirèlha, Alais, Aenor, Alaisina, Alazais, Beatriz, Iseut, Yselda, Carenza...

(Miréio vill jag döpa min egen dotter till om jag nånsin får någon).

Bästa nördnamn är nog Tara, eftersom det dels är modergudinnan i druidreligionen, men också namnet på flera bodhisattvor. Den typen av dubbel-referenser är feta.

Jag älskar också Kira, som likt Tara ofta dyker upp i nördsammanhang. Kira är koolt för att det likt Miréio/Mirelha referar till ljus/att skina, och såna namn är alltid awesome (Noor/Nûr liksom). Also, det är uråldrigt och iranskt.... Ironiskt nog är det också en form av det gaeliska Ciara, som anspelar på mörk/mörker. Men det blir ännu bättre, för Kira är -också- ett ryskt derivativ av Kyra, femininum av Kyros, från forniranska Kûrush (deriverat från ordet för "sol"), dvs Kyros den Store/Cyrus the Great.

Ytterligare en option vore "Kore", som är deriverat av Kira och betyder flicka/ungmö. Det fina här är att det var grekernas epitet på underjordsgudinnan Persefone, eftersom hennes riktiga namn var tabu att använda.

Feuflux

omjonasson.se

Ymir said:
Ni dissar först utländska namn, men sedan säger du att ni tycker Ada och Molly är okej...
Nej nej, jag dissar "utländska" namn! :gremsmile:
Det ska gå och uttala dem på svenska och det ska inte låta som det är en karaktär från den senaste hollywoodrullen du råkade se (då kanske Molly rök... äh, fatta vad jag menar eller låt bli).