Nekromanti Tjernobyl 20 år

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är på något vis lustigt att ha så mycket obehagligt associerat med sitt födelseår. Programmet för året tycks vara "Palmemordet 20 år, Tjernobylkatastrofen 20 år, Bobby Magikern 20 år".

Ackerfors

Alas, your rapids!
1986 [ot]

"Det är på något vis lustigt att ha så mycket obehagligt associerat med sitt födelseår. Programmet för året tycks vara "Palmemordet 20 år, Tjernobylkatastrofen 20 år, Bobby Magikern 20 år"."

Ja, och Yassilus 20 år.
Jag brukar ofta "kritisera" (läs: påpeka att) 1986 för mycket hemskheter, inte bara modet och musiken utan även sådana uppenbara saker som Palmemordet, Tjernobyl, min födelse, Challanger, USA atombombar Nevadaöknen, Kurt Waldheim vinner Österrikiska presidentvalet, Chess har premiär i London, Ronny Landin blir ihjälslagen av nazister, postkassörskan i Malmö som lyckas förskingra 7 miljoner, Apple slutar tillverka Apple Lisa, ett hotell i Kristiansand (Norge) brinner ned, 21 personer dör vid kapardramat i Karachi, Birgitta Dahl får diverse ansvar och Beppe Wolgers går bort.

1986 var helt klar ett fröjdens år.

<font size="1">Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/1986 </font size>

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vad gammal jag känner mig (OT)

1986 skrev jag på Mutant 2 och Gigant Drakar och Demoner. :zeppelinare:

På Origins i Los Angeles träffade jag rollspelsgiganten Marc Miller :gremcool: och på Air & Space Museum i Washington DC kröp jag in under en av bärraketerna för att se hur den var monterad. :gremsmirk:

Då var jag mager och hade inga grå hår. :gremsuck:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Warduke och senare Ripperdoc tipsade (här respektive här) om en sida med folk som hade rest runt i området kring Tjernobyl och tagit foton, såhär ett par år efteråt. Artikelserien heter givetvis "Ghost town" och det är riktigt balla bilder, men samtidigt oerhört tragiska. Man ser tydligt hur folk bara släppt sina saker och lämnat området så fort de bara kunnat. Man kan knappt föreställa sig den känsla som måste ha infunnit sig när katastrofen var ett faktum.

Tjernobylolyckan väcker många frågor och är på många sätt väldigt intressant i all sin tragik. Det är nästan så man får lite dåligt samvete när man inspireras av sådana (och liknande) hemska olyckor.

Saxifrage

Hero
Re: 1986 [ot]

Chess har premiär i London

Ok, du gillar alltså inte Chess? (jag tyckte den var ok, även om Josefin Nilsson drar ner helhetsintrycket)

Nåja, det finns ju annat att glädjas åt:

29 augusti - Det svenska kyrkomötet antar en ny psalmbok.

Kanske inte så mycket för själva händelsen, utan för att det känns lite mysigt att tänka på hur små tanter ute i kyrkorna packar upp kartonger med nytryckta psalmböcker och radar upp dem i de där bokvagnarna... :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Re: 1986 [ot]

Och själv gjorde jag lumpen - det året bär för alltid med sig en doft av krutslagg och blötsur barrskog för mig.
Tjernobyl och Palme var starka händelser, fast jag undrar om jag inte blev mer gripen av Challenger. Redan som liten grabb visste man ju att framtiden inte är framtiden förrän den innehåller rymdstationer och månbaser och sånt, och där försvann liksom allt det i en stor jädra eldboll.

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Kommer nästan ihåg när olyckat skedde. Man satt ju som klistrad vid tv:n. Tror dock inte att jag hänge med _så_ mycket.. Man var ju "bara" 9 år, så jag tror mes att jag tycket att det var spännande på nått sätt.

/ Johan K, som har 3 timmar kvar att arbeta.

Nightowl

Champion
Jag med (OT)

Det hade antagligen brutit mot diverse lagar, men åtminstone biologiskt sett kunde jag varit farsa åt en massa snubbbar här som jobbar eller pluggar på universitet...

Erik, var 15 det året