Nekromanti Tjuvar modul?

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
De håller på med kanske fem sex moduler just nu. Det tar nog tid innan de släpper något sådant.
Men du har rätt, jag skulle också vilja ha en sådan modul.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Tjuvar är inte så representerade i rollspel som till exempel krigar och magiker. Nog för att det är roligt att vara men någon modul kommer nog inte än på ett tag.

Jag svingar mitt svärd för Daak!
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Tillåt mig att rätta mig. Tjuvar är visserligen ganska representerade men inte så mycket att de gör en modul om dem.

Jag svingar mitt svärd för Daak!
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Jag tror inte att tjuvar och förbrytare skiljer sig så mycket mellan rollspel och rollspel. Men å andra sidan är jag inte säker..
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det intressanta är att veta vilka som styr var, deras resurser, olika sätt att uppträda inför skurkarna, hirarki i olika kulturer, kända (i den undre världen) lönnmördargillen, deras metoder osv. Om olika maktpersoner som verkar i den skumma världen, vilka man ska slåss mot om man är god riddare, hur en skurk kan vara till nytta i en spelgrupp. I sagan om elenien och sagan om tamuli av David Eddings visar det en hel värld av skurkar och deras nytta. (kanske lite överdrivet men det är ju Eddings)

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Om du nu måste så !!

Hitta tjuvar och lönnmördare böcker från Andra rollspel låna ideer där och skriv om dom så att de passar till Eon sen använder du det till din kampanj.
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Varför just 64 sidor...
Om du ser på den eventuellt planerade modulen Misslor så kommer den knappast upp till 64 sidor (knappt hälften)
Dessutom så kan det vara så att i t.ex. Gnaar-Muur så borde det finnas en hierkrati över hur tjuvsamhället där styrs och vilka som är i toppen...
Dessutom så finns alltid nattdräparna ifrån Mûhad som även borde nämnas inom Lönnmördare...
men dessa kan ju finnas i respektive lands/områdes-modul om inte annars...

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Massor med innehåll.

Som många andra sagt så finns det ganska gått om saker man kan klämma in, speciell utrustning, nya yrken, nya vapen, gifter och droger (kan ju komma i dendär "droger och örter" modulen eller vad den nu hette) men även sånt som; bestraffningssystem, rättsväsende och lagar och liknande… varför inte olika inbrottsstilar, rififi kupp eller muta vakten? Teori bakom stöldgodshantering, vad som smugglas från vilket rike vart osv. osv.… Finns ganska mycket att knopa ihop tycker jag.

~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Brottssyndikat, beskrivningar av "tjuvyrken" som boskaps- och ficktjuv, etikett och beteende i undre världen samt berömda kriminella. Tycker åtminstone jag.

- Bobby
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Tjuvar är väll representerade?

Nog finns det väll oärliga element även i spelgrupper? Vem ska annars dyrka upp dörren, smyga sig förbi vakten, klättra upp på taket, förgifta armén, få tag i de förbjudna grejerna, hitta mördaren i den undre världen och sälja stöldgodset… samtidigt och med ett oskyldigt "Vem? Jag?" -leende på läpparna snacka bort statsvakterna?

Jag spelar i alla fall alltid en snarlik karaktär, såväl i Eon som neoteck, kult, star wars, D&D och…


~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Tribble

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
45
Nog tycker jag att Du har rätt alltid. Med tanke på att vår lilla värld ännu inte är bebodd av ens skelett ännu borde det dock ta ett tag till.

Det finns nog fler tjuvar än sjökaptener, men jag längtar efter sjöfararmodulen ändå :)

- Snart dags att börja slå på åldringstabellen -
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Minst 64 sidor tycker jag.. gärna mer. Det borde väl inte vara några problem att fylla en bok med tjuvar och lönnmördare?

T.ex. Beskrivning av tjuvstäderna.
Hur brottslighet fungerar i de olika kulturerna.
Lönnmördargillen & tjuvorganisationer.
Spionverksamhet & smugglare.
Brott & straff.
Stadsvakter mm.
Speciella tjuvverktyg.
(ö)kända personligheter.
Droger & gifter.

Jag kan säkert komma på mer, men för tillfället nöjer jag mig med detta.

Ezping Orm
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Minst 64 sidor tycker jag.. gärna mer. Det borde väl inte vara några problem att fylla en bok med tjuvar och lönnmördare?

Men jag tror personligen att det är svårt att komma upp i så många sidor utan att upprepa sig eller göra en tämligen dålig modul. Det är bara en kraftig känsla jag har, men det kan ju vara fel...

Jag har lagt till lite möjliga sidantal i kanten...

Beskrivning av tjuvstäderna. (6)
Hur brottslighet fungerar i de olika kulturerna. (5)
Lönnmördargillen & tjuvorganisationer. (8)
Spionverksamhet & smugglare. (5)
Brott & straff. (5)
Stadsvakter mm. (3)
Speciella tjuvverktyg. (3)
(ö)kända personligheter. (3)
Droger & gifter. (5)

Det blir 43 sidor om jag räknat rätt. Och det räcker inte...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Klart man kan alltid lägga med ett äventyr, och kanske ett kapitel på 10 sidor om alviska lönnmördare(yeah right)
För att härma D&D så kan man alltid lägga till bardens yrke och information om detta...
Alternativt så kan man göra en större modul á la Mystik och Magi och göra en variant av spelarens handbok som beskriver de yrken som missas i övriga moduler så som:
Hantverkare,brottslingar,underhållare...
kanske, kanske inte...
Men jag anser att en modul kan inehålla mindre än 64 sidor... om den är bra...

//Gunnar -- tycker att modulen verkar som en bra idé...

Watashi aku ryuujin desu
 
Top