Re: Rättssyn och rättssyn
Med en tämligen medeltida (eller i alla fall klart medeltidsinspirerad) rättssyn i Mundana så är det ännu mindre troligt att man får så mycket brottslingar så att de måste organisera sig.
Um… ok. Här skiljer sig nog åsikterna på ett djupare plan… Just det faktum att lagen är hård som dvärgiskt stål skulle i alla fall få mig att
vilja organisera mig. Det är inte
mängden brottslingar som är nyckelfaktorn till att jag som brottsling skulle vilja organisera mig utan "förtrycket" av oss (om man nu kan säga så)… Om jag hade valt brottets bana av olika själ, och jag hade hotet att få mina lemmar kapade skulle jag vara glad vid att ha en grupp likasinnade som svurit att hjälpa mig om det krisar. Smuggla mig ut ur landet tex. … eller tysta enda vittnet… En ännu troligare variant vore väll att jag inte har något val utan
måste betala tribun till någon eller några, annars spöar de skiten ur mig, och om jag åker fast skiter de i vilket. Nu är jag ju ingen historiker men nog har det väll genom tiderna funnits hemliga sällskap som stöttat varandra, speciellt om dessa haft ett gemensamt mål och riktning för sina handlingar (som att störta en kung eller liknande)?
En fredlös person har ungefär ett organiserat brottskarriärsval att välja mellan, och det är som grönklädd stråtrövare i slumpvist vald Sherwood-skog.
Och en krigare som torskat ligger väll antagligen död på slagfältet, och en magiker på månens yta och kippar efter andan /images/icons/wink.gif Vi snackar om RP:n… de som klarat sig, ibland väldans, väldans bra och någon gång mindre bra… Men misslyckas man med
alla sina framgångsslag så får man väll välja ett nytt yrke till RP:n precis som alla andra
Väldigt få, det medger jag. Det är inte många av Religoners religoner som letar sig in i min Mundana. Ett typexempel av trenden "hellre än bra" som jag helst inte ser i rollspel.
Jo… du kan ha rätt, religionsmodulen kanske är lite "to much" men man får tänka på att det inte är några katolska kyrkor vi talar om… Det finns även idag massor med små vampyrkulter och andra konstigheter, ta tex. de som tog sitt liv när Haylus komet (eller vad den nu hette) flög förbi… Visst, det var ingen stor religion men de skulle lika gärna kunnat få för sig att man skulle ta död på påven och vips vi har en lönnmördarkult… Detta är inge dårar jag skulle vilja släppa in i min värld men de är där, vare sig jag vill eller inte.
~ nauseam
<A HREF="
http://i.am/nauseam" target="_new">
http://i.am/nauseam</A>