Nekromanti Tjuvar och diverse klättring

Tommy Boy

Veteran
Joined
29 Apr 2001
Messages
6
...vilket innebär att änterhaken fortfarande är det diskretaste klättringsredskapet...
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Re: Medvetslöshet

En god vän till har skrivit följande text om att slå medvetslös:

"Blir man inte lite less ibland. En gång t ex, så skulle min dvärg, ( sty 20 ) slå ner en statsvakt som stod i vägen. Jag ville ju inte döda honom så jag gav honom en spark. Det gjorde mycket lite i skada så han började vråla på vakt. Då blev jag tvungen att ta till lite mer drastiska åtgärder och lossade på min morgonstjärna. Jag ville fortfarande inte döda en statsvakt, men om jag daskade till honom i huvudet lite lagom hårt, så skulle han ju svimma. Ja, nog daskade jag till honom i huvudet, men inte lagom hårt, förmodligen så står det väl folk och skrapar bort resterna av hans hjärna från statsmuren fortfarande. Det var då jag fick idén till denna färdighet."


Slå medvetslös [ 0 ]

Specialiseringar: <vapen>, kraftfullt, snabbt mm.

Denna färdighet används då man vill ge offret mycket smärta istället för trauma. Det orsakar att offret svimmar och inte dör. För att lyckas med ett slå medvetslös slag, så måste man först lyckas med ett svårighetsslag mot sitt vapen eller slagsmål. Observera att man måste träffa huvudet för att slå någon medvetslös. Sedan måste man lyckas med ett svårighetsslag mot färdigheten Slå medvetslös. Om båda slagen lyckas så slår man vapnets skada och applicerar resultatet som smärta i smärta sektionen. Då måste förmodligen offret slå ett chockslag.

Exempel: Baron Marzirk klan Ghor hus Giraz den grymme skulle gå upp från hamnen och titta om han kunde hitta något finare värdshus här i staden. Då kommer en man, som ser ut att vara en riktig sjöbuse, fram och stoppar upp vägen. Han börjar ställa en massa dumma frågor om vart dvärgen är på väg, vad dvärgen gör i staden osv. Marzirk som inte haft en så jätte bra dag är trött och orkar inte med en massa skitsnack. Han slår till mannen kraftigt med knytnäven och siktar mot huvudet. Det blir ob3t6 + ob1t6 för siktet mot huvudet. Marzirk som har 17 i slagsmål slår perfekt och träffar busen i skallen. Det blir hela ob5t6 i skada. Resultatet blir 31. Men nu slår han ett normalsvårt slag mot slå medvetslös vilket också lyckas. Det innebär att sjöbusen får hela 31 i smärta. Han måste nu slå ett chockslag med ob5t6 vilket misslyckas. Sjöbusen faller avsvimmad till marken och marzirk kan lugnt gå därifrån. Fast med en mycket värkande hand. Eftersom han normalt sett skulle orsaka tre extraskador får han tre smärta i sin högra hand. Skulle Marzirk ha misslyckats med sitt slå medvetslös slag så skulle skadan gälla precis som vanligt och busen skulle förmodligen ha dött av smällen.

Nu har jag skrivit detta som en färdighet. Men bara för att man har färdigheten slå medvetslös är det inte säkert att man kan utföra detta konststycke med både en sten och ett svärd och en knytnäve. Det är upp till er som spelar hur ni vill använda detta. Kanske kan det användas som en specialisering på t ex <vapen> och slagsmål. Eller så kan det vara en stridsteknik man kan lägga till någon stridskonst. Grundläggande för alla tre är att man använder sig av Kross
( K ) när man slår skadan. För man kan ju inte hugga någon med ett svärd så att det gör ont men inte blöder. I så fall får man slå med ”platten” på svärdet.

Skrivet, utformat och påhittat av; Kristoffer funseth i samarbete med Mikael Laaksonen.


Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Saukism

"Det var då jag fick idén till denna färdighet."
Slå medvetslös [ 0 ]"


Ursäkta saukismen, men... ja e skeptisk!

Av två skäl. Det ena är realismskälet som Marco redogjorde för nedan.

Det andra är färdighetsinflation. Jag är inte speciellt att slänga in små smala färdigheter av denna typ. Ibland kan det behövas en och annan större färdighet (Navigation, Bibliotekskunskap, Mekanik till exempel), men en så fruktansvärt smal färdighet som denna? Nepp, det kommer bara leda till fler småfärdigheter, och det var den tendensen som sabbade Drakar&Demoner version 4 när det dök upp småfärdigheter för allt i alla handböcker.

Så jag föredrar att stävja sådana fenomen i sin linda. Lägg hellre in Slå Medvetslös som en teknik som kan byggas in i en stridskonst, eller som en specialisering under Slagsmål, men jag ser ytterst ogärna en ny färdighet.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: Saukism

Jag håller med Krille.

Morollan: Du vet att Loffe är en fåntratt. Du ska inte lyssna på honom :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men!

Realism kan också vara till nytta för stämning!
I det här spelpasset så fick man nog en väldigt lyckad stämmning där världen var skitigare och farligare än i andra rollspel..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Re: Saukism

Jag sa bara att en vän till mig skrev detta. Inte att vi använder oss av det.
Vi löser enklast problemet med att slå någon medvetlös genom att använda oss av ungefär samma regler som finns för nåda stöt.
Jag är mer för det man ser på film, hjältar som slår till simpla common skurkar i huvudet så att dom svimmar, än den realism som Marco beskriver. Om det är bättre för stämmningen osv så tycker jag det är bättre att bara låta skurken svimma av slaget punkt.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 
Top