Tja...det har ju gjorts en del polisfilmer genom åren, om vi säger så...ta med Hongkong och Nollywood i beräkningen så är det kanske den största genren av dem alla.
Jag kommer dock bara på två polisfilmer jag håller för mästerverk: Seven och Infernal Affairs. The Departed är sämre än originalet, very much so. The Wicker Man (originalet, inte remaken) kvalar också in förstås, men well...den är väl inte riktigt vad du söker anyhow.
När det kommer till kriminella finns det ett par mästerverk till:
Bangkok Dangerous (återigen, originalet, inte Nicolas 'jag suger' Cages remake)
One Take Only, av samma regissörer
Natural Born Killers
Sonatine
och Leon och Helgon i Neon, men jag skulle inte säga att kriminaliteten i sig är en särskilt stor issue i dem...och inte tvunget realismen heller, i Leons fall.
Det finns dock en hög med yakuza- och triadfilmer som inte kvalar in som mästerverk, men fortfarande är mycket sevärda:
Takeshi Kitanos rullar är grymma, smutsiga och svåra - Hana-Bi, Kokpunkten, Violent Cop, Brother
Div. yakuzarullar av Takashi Miike, framförallt då Ichi the Killer. Inte direkt socialrealism, dock.
HK-tjuv-och-polisfilmer, tex Hard Boiled (med filmhistoriens fetaste gunfight), A Better Tomorrow I och II, Bullet in the Head, Running Out of Time I och II, Infernal Affairs I-III, God of Gamblers, med mycket mera. Genren är med några få undantag sällan särskilt gritty dock.
Koreanska gangsterfilmer, Kim Ki-Duks rullar är bäst och skitigast: Bad Guy, Samaritan Girl. Park Chan-Wooks 'Vengeance'-trilogi är kanske lite överskattad, trots en guldpalm för Oldboy, men långt ifrån dålig.
Svensk socialrealism: Den osynlige, Livvakterna, Mun mot Mun. Här har du misär!
Franska rullar: Banlieue 13 (rekommenderas; här finns schysst korruption och slum!), De blodröda floderna, L'Interieur, Irreversible (de två förra har mer framträdande poliselement, de två senare är mest skitiga)
Akira Kurosawa själv gjorde faktiskt två polisfilmer, varav jag har sett Himmel och Helvete...den är bra förstås, men gammal och svårsmält.
Och den bästa filmen någonsin, förvisso, involverar fifflare och småkriminella: Sjöjungfrun i Shanghai
Sedan finns det visst en Bollywood-remake av The Rock också; Qayamat - City under Threat. Jag måste se den.
Tv-serien Oz är också ett måste.
- Ymir, rekommenderar lite grann