Nekromanti Tjuvar och poliser på film och TV-serier

Mogger

Hipsteranka
Jag är på jakt efter bra filmer om poliser och/eller kriminella. Kraven är att de ska utspela sig i hyfsat modern tid, att de inte handlar om en ensam snut (eller bov) och att det ska finnas ett visst mått av samhällskritik eller smutsig realism. Typ crime/drama. Det ska alltså även handla om människor, val och inre konflikter.

Några exempel:

TV-Serier
The Wire
The Shield
Hill Street Blues

Film
Training Day
Street Kings
The Departed
Ciudad de Deus
Eastern Promises

Finns det fler? Och nej, de behöver inte alls utspela sig i USA.

Ram

Skev
Om man tittar på de olika CSI-serierna och ser bortom de flashiga crime scene-analyserna så behandlar de faktiskt inte sällan de "smutsiga" företeelserna som sker bakom de olika fasaderna.

Storuggla

Champion
Jag hörde bra saker om Thief, som jag aldrig såg själv dock. Däremot borde väl Life on Mars fungera? Sen brukar väl folk jiddra om filmen Heat också, men men.

Storuggla, aska till aska däremot är bara beige

Ram

Skev
Om den inte är alltför out-of-date så skulle väl The french connection passa som hand i handske också.

Krille

Super Moderator
Tja, du har ju hela Beck-tjofräset, Mordkommissionen-tjofräset mfl svenska kriminalare. Sen kan man ju tycka vad man vill om dem.

På utrikiska har vi den italienska klassikern Bläckfisken, som tog Sverige med storm på åttitalet.

Även om den har en ensam snut (Donald Sutherland har visserligen en stor biroll och Max von Sydow en aningen mindre, men även om de är stora och viktiga så handlar filmen ändå om Stephen Reas roll) så vill jag ändå rekommendera HBOs tv-film Citizen X. Den uppfyller åtminstone samhällskritik-eller-smutsig-realism-kriteriet med råge.

Krille

Super Moderator
Ahjustdet.

Den brittiska TV-serien The Professionals/CI5 snubblar väl i action/agentfacket. Trots det och trots det sena sjuttitalet och trots lite kalla kriget-vibbar så är avsnitten förvånansvärt aktuella genom de små påminnelserna om euroterror.

Den har dessutom stencool intromusik.

Mogger

Hipsteranka
Storuggla said:
Jag hörde bra saker om Thief, som jag aldrig såg själv dock. Däremot borde väl Life on Mars fungera?
Följde Thief lite, och den var helt ok, även om den är mer av en heist-serie. Men, de är brottslingar de med! :gremsmile:

Life on Mars? De övernaturliga inslagen då? Jag hade fått för mig att den var lite så där twin peaks-aktig?

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Ahjustdet.

Den brittiska TV-serien The Professionals/CI5 snubblar väl i action/agentfacket. Trots det och trots det sena sjuttitalet och trots lite kalla kriget-vibbar så är avsnitten förvånansvärt aktuella genom de små påminnelserna om euroterror.

Den har dessutom stencool intromusik.
Är det samma som CI5: The New Professionals? Eller är det någon form av remake? Den är från -98.
http://www.imdb.com/title/tt0144729/

Harmklinga

Veteran
TV-serien "Smith"
http://www.imdb.com/title/tt0805667/
imdb said:
This is one of the best crime dramas on TV, maybe almost as good as early 'Sopranos' or 'Shield.' It has a wicked soundtrack, it's beautifully shot and choreographed, and sports some of the best acting I've seen on a network show. The characters are, basically, incorrigible scum; but, they pull off their heists with such style, I find myself very much hoping they stick around for a couple dozen episodes. No doubt most or all of them will meet nasty ends, but in the meantime, 'Smith' is a good place to indulge in some cathartic mayhem and villainy. The soundtrack is phenomenal--Rancid, Dirty Pretty Things, Imogen Heap, Thom Yorke, and the Ramones have all popped up early on in the series. I expect the music to stay high-end as the first season progresses. 'Smith' is not for an audience who needs to cheer for the forces of law and order. It's all about the bad guys, and not saying sorry.

Storuggla

Champion
"Life on Mars? De övernaturliga inslagen då? Jag hade fått för mig att den var lite så där twin peaks-aktig?

Nej det är den inte. Life on Mars bygger på att DCI Sam Taylor blir påkörd av en bil och slocknar, och när han vaknar är det 1973. Ligger han i ett koma och drömmer, är det verklighet eller vad fan är det som pågår. Om nätterna talar hans tv med honom på olika sätt och antyder att han ligger i ett koma och allt är en dröm, men allt är ju så riktigt...?

That said, året är 1973, han löser brott ihop med Gene Hunt, Manchesters hårdaste snut.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7CaJDH2uc04"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/7CaJDH2uc04" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, rekommenderar

Nightowl

Champion
"Tidsresan" (...or IS IT?!) är bara ett verktyg för att Sam Taylor och Gene Hunt, som har låt oss säga olika syn på polisarbetet, ska interagera.

Erik

Kropotkin

Warrior
Såg introt till the professionals och annat än den uppenbara kopplingen till Sabotage-videon så noterade jag Gordon Jacksons deltagande; skulle vara svårt att sortera bort hans lyssande roll som butler i Upstairs, downstairs/Herrskap och tjänstefolk från 1971-75 (lite som ett engelskt Matador, fast i ett överklasshushåll i London i början av seklet).

Storuggla

Champion
Hur fan kunde jag glömma Homicide: Life in the Streets? Den är ju gritty som få, realistisk och rentav skitig... de första säsongerna är svinbra, tills de böjar koncentrera på familjelivet och personliga kriser vilket helt sänkte serien då den inte kunde tävla med nakna rumpor i NYPD Blue.

Storuggla, men innan dess så

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag noterar att två av de Absolut Essentiella TV-serierna i genren har nämnts: The Wire och Homicide: Life on the Streets. Läs också gärna David Simons bok (som bildade grunden för båda serierna), Homicide: A Year on the Killing Streets, om när dåvarande journalisten Simon följde Baltimores mordutredare under ett år. Många av de bästa replikerna i framförallt The Wire kommer ordagrant från boken och har yttrats i verkligheten. David Simon skrev senare en bok om sitt år med knarklangarna i Baltimore, The Corner, som sedan blev en alldeles utmärkt miniserie med samma namn på HBO.

Sedan är jag förvånad över att ingen ännu nämnt Prime Suspect (med Helen Mirren), som passar in på precis alla kriterier Måns ställde upp i sin post. Har nyligen maratontittat på alla avsnitt och kan säga att serie 3 och 4 är svagast men serien håller ändå en mycket hög lägstanivå (bäst är serie 1 och 5 tycker jag).

En mer obskyr men också _oerhört_ bra TV-serie är den kanadensiska Intelligence (första säsongen ute på DVD snart eller i dagarna tror jag), om knarkspanare i Vancouver med omnejd. Ett måste för den som diggar The Wire.

De gustibus non est disputandum men jag är å min sida förvånad över att folk kan med att nämna CSI i samma andetag som The Wire.

EDIT: Lägger till lite filmer också.

Colors (Dennis Hopper, 1988) med Robert Duvall och Sean Penn som patrullerande flatfoots i gangland, LA, passar också alla kriterier i Måns lista, en bortglömd pärla från det sena 80-talet.

För att fortsätta obskyr-spåret så vill jag också varmt rekommendera Boaz Yakins finstämda debutfilm Fresh (med Samuel L Jackson i en tidig biroll), om en 11-åring på väg upp i knarkhandlarhierarkin.

Meningarna är delade men jag tyckte mycket om Spike Lees Clockers, med Harvey Keitel och John Turturro som hårt prövade snutar och Mekhi Phifer som lika hårt prövad gatulangare.

French Connection 1 & 2 (regi William Friedkin resp. John Frankenheimer) är väl också rätt självklara i genren? Ettan är ju den klockrent bättre filmen, men mardrömsscenerna i tvåan där Gene Hackman blir tvångsnedknarkad på heroin går inte av för hackor.

Serpico (Sidney Lumet, 1973) och Cruising (William Friedkin, 1980) är två med Al Pacino som är klart sevärda också.

hälsar
Örnie

Ymir

Liten kantbaron
Tja...det har ju gjorts en del polisfilmer genom åren, om vi säger så...ta med Hongkong och Nollywood i beräkningen så är det kanske den största genren av dem alla.

Jag kommer dock bara på två polisfilmer jag håller för mästerverk: Seven och Infernal Affairs. The Departed är sämre än originalet, very much so. The Wicker Man (originalet, inte remaken) kvalar också in förstås, men well...den är väl inte riktigt vad du söker anyhow.

När det kommer till kriminella finns det ett par mästerverk till:

Bangkok Dangerous (återigen, originalet, inte Nicolas 'jag suger' Cages remake)
One Take Only, av samma regissörer
Natural Born Killers
Sonatine
och Leon och Helgon i Neon, men jag skulle inte säga att kriminaliteten i sig är en särskilt stor issue i dem...och inte tvunget realismen heller, i Leons fall.

Det finns dock en hög med yakuza- och triadfilmer som inte kvalar in som mästerverk, men fortfarande är mycket sevärda:
Takeshi Kitanos rullar är grymma, smutsiga och svåra - Hana-Bi, Kokpunkten, Violent Cop, Brother
Div. yakuzarullar av Takashi Miike, framförallt då Ichi the Killer. Inte direkt socialrealism, dock.
HK-tjuv-och-polisfilmer, tex Hard Boiled (med filmhistoriens fetaste gunfight), A Better Tomorrow I och II, Bullet in the Head, Running Out of Time I och II, Infernal Affairs I-III, God of Gamblers, med mycket mera. Genren är med några få undantag sällan särskilt gritty dock.
Koreanska gangsterfilmer, Kim Ki-Duks rullar är bäst och skitigast: Bad Guy, Samaritan Girl. Park Chan-Wooks 'Vengeance'-trilogi är kanske lite överskattad, trots en guldpalm för Oldboy, men långt ifrån dålig.
Svensk socialrealism: Den osynlige, Livvakterna, Mun mot Mun. Här har du misär!
Franska rullar: Banlieue 13 (rekommenderas; här finns schysst korruption och slum!), De blodröda floderna, L'Interieur, Irreversible (de två förra har mer framträdande poliselement, de två senare är mest skitiga)

Akira Kurosawa själv gjorde faktiskt två polisfilmer, varav jag har sett Himmel och Helvete...den är bra förstås, men gammal och svårsmält.

Och den bästa filmen någonsin, förvisso, involverar fifflare och småkriminella: Sjöjungfrun i Shanghai

Sedan finns det visst en Bollywood-remake av The Rock också; Qayamat - City under Threat. Jag måste se den.

Tv-serien Oz är också ett måste.

- Ymir, rekommenderar lite grann

Ymir

Liten kantbaron
Tss, du vet inte vad du snackar om. Hard Boiled ligger -femma- på Moviebodycounts.org, med huvudpersonen på 9:e plats, and that being Chow Yun-Fat i sin näst bästa roll någonsin. Dessutom är Tony Leung med.

Bara allt det i sig borde vara bra ingredienser för en ägfilm, men då har jag inte ens börjat prata om ninjapoliserna, tandpetarna, skurken och den sjuka mängden innocent bystander-casualities än.

Vem som gör -bäst- kriminalfilmer, det kan diskuteras, ja, vem som gör de generellt koolaste också, men kineserna har lugnt gjort den allra koolaste. Så det så.

- Ymir, tells it like it is