Nekromanti Tjuvgillen, huh?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tjuvgillen nämns, om jag har räknat rätt, 116 gånger i detta forums historia (vilket i och för sig inte är särskilt ofta, men vafan). Särskilt Krille gillar att påpeka att i hans produkter finns inga tjuvgillen. Men eftersom jag inte hajar referensen "tjuvgille" över huvud taget så måste jag ha missat något vitalt!

Alltså: upplys mig! Vilka böcker ska jag läsa?

Dewil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Novellen "Ill met in Lankhmar" av Fritz Leiber (har jag för mig), eller godtycklig stadsmodul till ett fantasyrollspel.

/tobias

Gasten

Warrior
Typ alla Pratchetts skivvärlden-böcker som utspelar sig i Anhk-Morpork. Eller, tja, han driver med tjuvgillet och den organiserade brottsligheten, men vafan...

//Gasten hejdar sig innan han skriver en spoiler.

Gordeg

Hero
Av någon anledning förknippar jag tjuvgillen starkt med Dungeons & Dragons. Jag vet att tjuvgillen hör till standardfantasy rent allmänt, men D&Ds spelvärldar, och framför allt Forgotten Realms, är fullplottrade med mäktiga organisationer som delvis är baserade på alignment. I ADD fanns tom tjuvgillen inbyggda i systemet på så vis att vilken tjyv som helst kunde starta ett eget gille när de blev level 10+, det fanns regler för hur många tjyv-followers de attraherade osv.

Gordeg

MrG

Swashbuckler
Minns jag inte min Dickens fel, så skulle jag rekomendera "Oliver Twist"... hm kanske man borde läsa om den någon gång :gremconfused:

Arfert

Facit
precis... bra fantasy-tjuvgillen där. I verkligheten har det ju inte funnits tjuvgillen i den stilen (om man inte räknar dit maffian eller liknade brottsorganisationer)... men fa sjutton, det är ju FANTASY. Finns ju inte magiker eller paladins heller...

Organ

Out of time, out of mind
Re: Tjuvgillen, huh? (ANT)

"Ringaren i Notre Dame" inneåller ett slags tjuvgille.

/Anders

Nightowl

Champion
Fritz Leibers böcker om Lankhmar

Tjuvgillet (och deras associerade, Dråpatgillet) figurerar mycket i historierna om Fafhrd och Grey Mouser, som antagonister till de frilansade protagonisterna (jag tvekar ivrigt att kalla Mouser en "hjälte").

Gary Gygax' böcker om Greyhawk, och naturligtvis hans rollspel D&D, är ivrigt influerade av Leiber på det här området.

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Fritz Leibers böcker om Lankhmar

Även om man itne vill ha info om tjuvgillen är Lankhmar jöävligt bra. Rekommenderas varmt till den som vill ha sword & sorcery med en humoristisk underton (pch lite S&M, speciellt i de senare berätelserna... men det får man ta).

Hjalle

Swashbuckler
Fast jag tror att Fagins gäng mer är ett... gäng, ja. En helt vanlig tjuvliga, och sånna finns väl?

-Hjalle, utlänningar!