Nekromanti To whom it may concern

Status
Not open for further replies.

Inkognito

Swordsman
krank;n142061 said:
[Intelligent och konstruktivt inlägg i god ton]

Jaja, jag vet inte.
Jag kan peka ut många inlägg du skrivit där detta ödmjuka avslut skulle gjort under för diskutionsklimatet, så jag fattar inte varför du valde att använda det till detta eminenta inlägg? ;)

Men allvarligt, detta du nämner hade vart grymt fint!
Om det ska fungera så är det dock viktigt att dessa trådar tillåter misstag från oss mindre upplysta (vi som tänker Köln, Kalmar, Stockholm, Malmö, samtt svenska, med betoning på vita cis-män, polisens val att tysta ned övergrepp på flickor/barn, när vi hör ordet "våldtäktskultur" och endast med extrem ansträngning kan förstå att "mansplaining" tillhör samma problemfamilj.. Sorry för avstickaren).

Du (bland andra) har en hel del bra att säga. Men få män vill höra att man bidrar till våldtäkter, de allra flesta män kan nog skriva under på att de skulle vara beredda att riskera livet för att få stopp på eländet. Detta sättet att kamp-kommunicera får åtminstone mig att ibland dra öronen åt mig och bara fastna för de delar jag inte håller med om. Vilket är synd, för ett par bra grejer och ögonöppnare har jag trots allt lärt mig från dina (mfl.) inlägg.

Så om alla kan ta ett extra andetag och använda sin rollspelsfärdighet till att försöka leva sig in i åsiktsmotståndarens synsätt i känsliga frågor så tror jag vi kan vända klimatet här. Detta gäller folk på alla sidor om de känsliga frågorna btw, inte bara Krank et. al.!

Detsamma när någon flippar ur och blir otrevlig, kan vi försöka påpeka detta istället för att slå tillbaks med egna förolämpningar? Förolämpningar är till för att skapa slagsmål och det går liksom inte över ett forum! :)

-----------------------------------------------

För övrigt måste jag passa på att tillägga att jag ser att vi bör ha ett gemensamt upprop kring att få till en nyversion av Wastelands. Jag vill minnas att omslaget pryds av en kvinna i Mad Max utstyrsel långt före Mad Max
: Fury road blev fanbärare för feminismen! Faktiskt en stor sannolikhet att Wastelands faktiskt sådde fröet till feminismen i Fury road.

Krille

Super Moderator
Inkognito;n142182 said:
Så om alla kan ta ett extra andetag och använda sin rollspelsfärdighet till att försöka leva sig in i åsiktsmotståndarens synsätt i känsliga frågor så tror jag vi kan vända klimatet här. Detta gäller folk på alla sidor om de känsliga frågorna btw, inte bara Krank et. al.!
Ja tack!

Inkognito;n142182 said:
Detsamma när någon flippar ur och blir otrevlig, kan vi försöka påpeka detta istället för att slå tillbaks med egna förolämpningar? Förolämpningar är till för att skapa slagsmål och det går liksom inte över ett forum! :)
Kan det göras på en nivå som inte är hobbymodererande, gärna.

Annars, klicka på Anmäl-knappen, så säger vi gröngölingar till.

Och i vilket fall som helst, gå väldigt väldigt gärna inte till mothugg.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ok, jag kan komma på ett dussin sätt det här kan explodera i ansiktet på mig, och det är fett OT, men here goes:

Inkognito;n142182 said:
Om det ska fungera så är det dock viktigt att dessa trådar tillåter misstag från oss mindre upplysta (vi som tänker Köln, Kalmar, Stockholm, Malmö, samtt svenska, med betoning på vita cis-män, polisens val att tysta ned övergrepp på flickor/barn, när vi hör ordet "våldtäktskultur" och endast med extrem ansträngning kan förstå att "mansplaining" tillhör samma problemfamilj.. Sorry för avstickaren).

Du (bland andra) har en hel del bra att säga. Men få män vill höra att man bidrar till våldtäkter
Ärliga frågor jag inte kommer på något snällare sätt att fråga:
- Vad, enligt dig, är det bästa sättet att reagera på misstag man upplever görs? Bör de påpekas alls? Hur menar du med "tillåta" i det här sammanhanget? Jag menar alltså inte att vara anklagande här; jag har uppenbarligen mycket kvar att lära vad gäller effektiv kommunikation och undrar ärligt vad du tänker är den bästa strategin.
- Har du några idéer om hur man ska kunna kommunicera kring det problematiska i att saker som stalking framställs som romantiskt uppvaktande i hollywoodfilmer eller att många män inte verkar tycka att det är våldtäkt att ha sex med någon som är stupfull? Det är alltså två exempel på vad som i feministiska sammanhang brukar kallas "våldtäktskultur" (som ju alltså inte handlar om att våldtäkt i allmänhet skulle ses som naturligt, utan snarare att allt som inte är den värsta formen av våldtäkt trivialiseras och att i stort sett alla steg fram till den värsta formen - som stalking - normaliseras)? Utan att de personer du nämner riskerar att uppfatta det som en personlig skymf?
- Relaterat till Köln: Hur, tänker du, vore bästa sättet att förklara att skillnaden mellan det som hände i Köln och det som händer tusentals kvinnor i Sverige varje helg på krogar runt om i landet inte är en skillnad om art utan om grad?

Få män vill höra att de bidrar till våldtäkter. Det förstår jag också, det är en jobbig grej att höra. Men hur får man någon att förstå att deras grabbiga skämt om att t.ex. ha sex med asfulla tjejer bidrar till våldtäkter som faktiskt utförs? Att det blir jobbigt om man formulerar det så förstår jag också, men jag är helt enkelt för dålig på att formulera mig för att komma på något sätt att förklara sambandet på ett sätt som gör att informationen gör fram men att personen som får höra det inte blir arg. Är lösningen att inte prata om sambandet?

Du har naturligtvis inget ansvar att svara på ovanstående frågor. Jag undrar bara hur jag ska göra, eftersom alternativet "sitta still och inte säga något" inte riktigt funkar för mig.

Doomhamster

Swordsman
Jag har hängt här i perioder i ganska många år, och måste säga att jag ändå gillar klimatet bättre nu för tiden. På gamla WRNU fanns vissa användare som var jävligt bra på att reta och håna en utan att RIKTIGT överträda forumsreglerna, den sortens skit upplever jag att det är mindre av nu, eller om det är moderatorerna som är mer på hugget. Svårt att säga.

Sen håller jag tyvärr med Radioaktiv 100% om "vad männen säger". Även om jag måste erkänna att det som irriterar mig allra mest är det som alltid, alltid kommer upp, "varför kan vi inte bara prata om rollspel"? För det är ju det vi gör! Om en kille hade startat en tråd om hur han ska komma tillrätta med jobbiga attityder i sin spelargrupp eller på det lokala konventet, så tror jag inte att folk hade sagt att det var off topic för WRNU - så varför ska allt prat om just den sexistiska varianten av jobbig attityd föraktfullt klumpas ihop under "genustrådar" som om det var nåt helt irrelevant för rollspels-Sverige?

Inkognito

Swordsman
krank;n142237 said:
Ok, jag kan komma på ett dussin sätt det här kan explodera i ansiktet på mig, och det är fett OT, men here goes:

Ärliga frågor jag inte kommer på något snällare sätt att fråga:
- Vad, enligt dig, är det bästa sättet att reagera på misstag man upplever görs? Bör de påpekas alls? Hur menar du med "tillåta" i det här sammanhanget? Jag menar alltså inte att vara anklagande här; jag har uppenbarligen mycket kvar att lära vad gäller effektiv kommunikation och undrar ärligt vad du tänker är den bästa strategin.
Jag vill få mina misstag påpekade. Men alla misstag behöver inte påpekas, jag skulle själv göra en bedömning av hur många misstag som begåtts, och allvarlighetsgrad. Du som är pedagog/lärare kan säkert det här egentligen om det bara hade handlat om ämnen du inte var lika känslomässigt engagerad i.
Men någotbinstil med "Jag/forskningsläget håller inte med dig på denna punkt X. Din hållning kan skapa problem för en utsatt grupp därför att X leder till Y".. Jag har ingen mall tyvärr, men ibland känns det som att flera lägger mer fokus på att angripa varandra än sakfrågan.

krank;n142237 said:
- Har du några idéer om hur man ska kunna kommunicera kring det problematiska i att saker som stalking framställs som romantiskt uppvaktande i hollywoodfilmer eller att många män inte verkar tycka att det är våldtäkt att ha sex med någon som är stupfull? Det är alltså två exempel på vad som i feministiska sammanhang brukar kallas "våldtäktskultur" (som ju alltså inte handlar om att våldtäkt i allmänhet skulle ses som naturligt, utan snarare att allt som inte är den värsta formen av våldtäkt trivialiseras och att i stort sett alla steg fram till den värsta formen - som stalking - normaliseras)? Utan att de personer du nämner riskerar att uppfatta det som en personlig skymf?
Om det vore så enkelt som att det stannade vid det här. Jag upplever ibland att man drar "våldtäktskultur"-begreppet än längre. Att vara emot könskvotering i företagsstyrelser blir våldtäktskultur.
En bra utgångspunkt tror jag är att utgå ifrån att personen på andra sidan inte medvetet kämpar för ett patriarkat och sexuell objektifiering/äganderätt över kvinnors kroppar.

krank;n142237 said:
- Relaterat till Köln: Hur, tänker du, vore bästa sättet att förklara att skillnaden mellan det som hände i Köln och det som händer tusentals kvinnor i Sverige varje helg på krogar runt om i landet inte är en skillnad om art utan om grad?
Nu var det längesen jag hängde på krogen så det finns risk för att jag missförstår vad du syftar på. Sex mellan stupfulla? Killar som tar sig friheter och taffsar på dansgolvet?

Jag an direkt säga att jag ångrar att jag nämnde denna parallell. Det uppröroch oroar mig förmkt just nu för att jag ska kunna diskutera det. Riskerar dessutom att glida in i ett annat väldigt infekterat och känsligt ämne.

1. Vara tydlig med att det finns grader i helvetet.
2. Erkänna att det finns element i många kulturer som är skit, inklusive vår egen, men i relativitet med nämnda kultur blir gapet så stort att du får titta väldigt nära för att se likheterna. Att försvara beteendet i Köln (och Kalmar, Malmö och Stockholm) med "även svenska män" eller peka på Hagamannen är lika opassande som att försvara en svensk kille som våldtagit en alkoholmedvetslös tjej med motsvarande argument. Det är inte rasism att fördöma dessa kulturinslag, att rationalisera bort det som att de inte vet bättre pga biologiska skillnader är rasism.
Även om det må röra sig om samma (av)art av beteenden/sjuka normer så är det inget jag man löser på samma sätt eller ens vinner något på att bunta ihop.
(Pga av ämnets natur ska jag förklara att jag har många vänner med bakgrund i många skilda länder. De är som grupp många multiplar högre representerade i min umgängeskrets än i samhället i stort, och med största säkerhet wrnu. Olika länder, olika grader av problem. De som kommer från länder där "Köln-kulturen" är stor hymlar inte med att det är ett problem. De såg dessa händelser komma och nu vet de att de kommer få skit för det pga sitt ursprung, trots att killarna värderingsmässigt snittar på samma nivå som svenskar i mitt umgänge. Tjejerna är inte så imponerade de heller behöver jag kanske inte tillägga)

Jag tror vi lämnar punkten.

krank;n142237 said:
Få män vill höra att de bidrar till våldtäkter. Det förstår jag också, det är en jobbig grej att höra. Men hur får man någon att förstå att deras grabbiga skämt om att t.ex. ha sex med asfulla tjejer bidrar till våldtäkter som faktiskt utförs? Att det blir jobbigt om man formulerar det så förstår jag också, men jag är helt enkelt för dålig på att formulera mig för att komma på något sätt att förklara sambandet på ett sätt som gör att informationen gör fram men att personen som får höra det inte blir arg. Är lösningen att inte prata om sambandet?

Du har naturligtvis inget ansvar att svara på ovanstående frågor. Jag undrar bara hur jag ska göra, eftersom alternativet "sitta still och inte säga något" inte riktigt funkar för mig.
Jag är ledsen (eller nej, tvärtom) men jag har inte hört mkt skämt i denna genré. Jag känner mig utanför varje gång detta pekas på. Kanske är det mer i högstadiet och jag minns inte, fast det är inte intrycket jag får. Bland män/killar som inte umgås så mycket med tjejer/kvinnor?
En och annan sexistisk kommentar har jag såklart hört, men aldrig något kränkande. "Slampa" har aldrig (Ska man aldrig säga, men iaf inte varit ett accepterat sätt att prata om och verkligen inte till en tjej) använts på annat än manliga vänner. Jag råkade lyssna in på en tjejmiddag en gång och jag kan säga att jag blev lätt traumatiserad över hur de pratade! Det var flera snäpp mer sexistiskt än vad jag hört en man tala. Jag vet dock att inte alla kvinnor rymdes, de var en liten grupp individer.

Jag motsätter mig inte att detta är ett problem alltså. Men mina personliga erfarenheter stöder inte att det är utbrett.
Då har jag ändå i ungdomsperioder umgåtts i rätt "dåligt sällskap".

Avslutningsvis: Forumet HAR fått mig att inse att jag har förbättringsområden. Men bilden som målas upp av vita cis-mäns hemska normer är ofta mkt värre än vad jag kan identifiera mig med och då blir det svårare för mig att se de små sakerna som jag faktiskt gör fel.
Sen är det sunt med en redig diskussion följt av reflektion innan man ändrar sina åsikter, värderingar etc.!
En artikel/bild på facebook räcker för allt för många idag!

Doomhamster

Swordsman
Inkognito;n142353 said:
Nu var det längesen jag hängde på krogen så det finns risk för att jag missförstår vad du syftar på. Sex mellan stupfulla? Killar som tar sig friheter och taffsar på dansgolvet?

Jag an direkt säga att jag ångrar att jag nämnde denna parallell. Det uppröroch oroar mig förmkt just nu för att jag ska kunna diskutera det. Riskerar dessutom att glida in i ett annat väldigt infekterat och känsligt ämne.

1. Vara tydlig med att det finns grader i helvetet.
2. Erkänna att det finns element i många kulturer som är skit, inklusive vår egen, !
Problemet som ofta dyker upp både i diskussioner här på WRNU och annorstädes är att folk väldigt gärna vill ha det till att vi ju har det så bra här i Sverige. Att svenska män inte gör sånt där (eller i alla fall inte lika OFTA, inte lika MÅNGA) och därför, mer eller mindre underförstått, ska svenska kvinnor inte klaga.

Det är alltså ingen som "försvarar" dessa utländska herrars beteende, snarare påpekar faran med att hålla fram dem som om deras beteende vore väsensskilt från våra egna lokalt uppfödda svin.

Dessutom är det jättebra att du tog upp det där med saker som upprör och oroar... för det är så många av oss kvinnor känner inför diskussioner om våldtäkt, och om sexism generellt. Det är inget kul att prata om de här grejerna. Det gör en förbannad, ledsen och orolig. Det är bara det att vi inte kan undanbe oss diskussionen, nånsin, för det är inte direkt nån som kommer och frågar "ursäkta, går det för sig att jag nedvärderar dig lite just nu, eller ska vi ta det en annan dag?" Så om vi ibland blir lite förbannade när såna här saker diskuteras, så vet ni nu varför.

Radioaktiv

Hero
Doomhamster;n142385 said:
Dessutom är det jättebra att du tog upp det där med saker som upprör och oroar... för det är så många av oss kvinnor känner inför diskussioner om våldtäkt, och om sexism generellt. Det är inget kul att prata om de här grejerna. Det gör en förbannad, ledsen och orolig. Det är bara det att vi inte kan undanbe oss diskussionen, nånsin, för det är inte direkt nån som kommer och frågar "ursäkta, går det för sig att jag nedvärderar dig lite just nu, eller ska vi ta det en annan dag?" Så om vi ibland blir lite förbannade när såna här saker diskuteras, så vet ni nu varför.

Preach sister.

Inkognito

Swordsman
Problemet som ofta dyker upp både i diskussioner här på WRNU och annorstädes är att folk väldigt gärna vill ha det till att vi ju har det så bra här i Sverige. Att svenska män inte gör sånt där (eller i alla fall inte lika OFTA, inte lika MÅNGA) och därför, mer eller mindre underförstått, ska svenska kvinnor inte klaga.

Det är alltså ingen som "försvarar" dessa utländska herrars beteende, snarare påpekar faran med att hålla fram dem som om deras beteende vore väsensskilt från våra egna lokalt uppfödda svin.
Tack! Det var fel av mig att skriva försvarar, jag begick exakt det fel som jag själv hatar när andra gör. Det är givetvis ingen frisk människa som skulle ha som syfte att försvara detta.

Min känsla är att dessa två problem bör hållas isär om man ska komma någonvart i någondera av problemen, iaf om alla män ska vara med vilket ju är nödvändigt. Att var och en får bära sin skuld. Annars blir det sköld upp. Är det två olika problem så kan man inte skylla på de andra.

Ber om ursäkt om det var jag som lyfte det ämnet här. Det var för att peka på incidenter med skuldbeläggning i tidigare diskussioner.
Alla blir förbannade när det diskuteras, det blir personligt. Vi har alla mammor, systrar, döttrar, flickvänner, fruar, vänner, osv.

Jag ska faktiskt aldrig ta upp eller diskutera det ämnet här igen. Det ger inget gott och är helt fel plats.

Radioaktiv

Hero
Ape of Wrath;n141845 said:
Jag skulle säga att det absolut viktigaste för att få någon att känna sig välkommen till något forum överhuvudtaget är själva samtalsklimatet.

Visar vi respekt och hänsyn eller brötar vi på för att vi tycker att vi har rätt att uttrycka oss på vissa sätt?

Jag har nog alltid sett mig som en feminist med mycket att lära och jag måste säga att trådstarten här gav mig mycket att tänka på, mer än någon annan tråd på samma tema.

Så... Det jag själv kan göra är väl:

- Visa hänsyn till mina medforumiter och ta det de säger på allvar, annars hade de väl aldrig sagt det in the first place.

- Bli bättre på att säga till (eller kanske anmäla) om jag märker att någon har en jargong som sabbar samtalsklimatet. Personligen är jag mest för att skicka ett PM till personen men det är bara så jag funkar.

- Bli bättre på att säga till om jag tycker att någon ger uttryck för anti-feministiska åsikter. Det här är svårt för jag anser inte att jag har så mycket kött på benen mer än någon slags vag känsla av vad som är rätt och fel.

- Ta del av trådar som denna så att jag kan bli bättre på sånt här.

Jag tyckte att detta var vettigt och ville höja det. Speciellt:

"- Visa hänsyn till mina medforumiter och ta det de säger på allvar, annars hade de väl aldrig sagt det in the first place."

Och fråga hellre en gång för mycket än för lite om något är oklart, och det blir speciellt viktigt när det gäller sånt här.

Person 1: Jag känner mig dålig till mods över detta.

Person 2: Det gör inte jag, men varför gör du det?

Person 1: På grund av skäl X, Y, Z.

Person 2: Kan du förklara X lite mer? I PM eller i tråden om det är relevant just där.

Nej, man kommer inte alltid hålla med varandra, och trist vore det väl om alla gjorde det. Men man måste iallafall försöka förstå och kunna föra en diskussion utan att användare på forumet river halsen av varandra. Annars blir det jävligt tråkigt vågar jag påstå.

"Sådana här trådar" skapar allt som oftast dålig stämning, och det är fett synd. Jag är ju här för att jag gillar forumet, inte för att fucka upp det för skôjs skull. Jag, och flera andra verkar det som, ser dock att man kunde göra det ännu bättre. För att låta lite klämkäck, lite jämställdhet har väl aldrig skadat någon? Visst är det bättre om alla får vara med och spela och får känna sig välkomna?

Och nä, det är inte så kul att behöva titta på problemet man måste lösa. Liksom, det gäller privilegier här, något man inte gärna släpper ifrån sig, eller saker man inte gärna vill uppfatta som problem helt enkelt för att det är jobbigt. Man kanske inte ens har uppfattat att man har privilegier av något slag. Men visst vore det skönt om man kunde ha en öppen och trevlig konversation och prata om det?

Nu skall jag inte komma och kasta sten i glashus och säga att jag är så himla bra på det själv, men jag försöker.

Annars postade ju bunny detta:

https://www.rollspel.nu/threads/65316

Mundo

Myrmidon
Jag är en idiot men jag blev inspirerad av Rams väldigt fina inlägg, så jag ska försöka en gång till, bara för att kunna skjuta stolpe ut igen. Precis som i min första post i den här tråden, så understryker jag det en gång till. Om någon instintinktivt kräks i munnen av ilska för vad jag skrev, läs mitt inlägg en gång till. Jag har inget intresse av att vara ilsken eller bråka. Jag har ett genuint intresse för jämställdhet och vill väl.
Ta i beakting att:
1: Min mamma var aktiv kommunpolitiker för VPK i över tjugo år och drog med mig på teatrar om jämställdhet, politik och allt möjligt gojs sen jag var liten, vilket jag anser var min ingång till att bry mig om feminism överhuvudtaget.
2: Jag röstar F! och är en betalande medlem av partiet trots att min ekonomi är fullständigt bajs för jag är övertygad om att "den rosa rösten" behövs på ett lokalt och riks-plan i Sverige.
3: Jag donerade pengar till Feminist Frequency när halva internet ville döda Anita Sarkeesian och jag är en prenumerant till deras kanal sen lego-videon lades upp för ett bra tag sedan.

Översättning, jag anser mig själv inte vara en folkfiende till femnism som filosofisk idé eller som politiskt verktyg för att förbättra samhället.
Med den avbönen inför partiet gjord, så försöker vi en gång till.

krank;n141984 said:
Du valde att se Åsa Roos' likes och tolka dem i absolut sämsta dager. Varför är det skillnad?
Skillnaden är att efter Åsa fått en massa likes så fortsatte diskussionen som om hon inte varit där. Hon beklagade sig över detta på facebook också. Folk gav Åsa Roos likes för att ge sig själv en dunk på ryggen, de sket i vad hon sa. Låt mig citera från Åsas facebook.

[h=6]Åsa Roos
21 hrs ·[/h] Jag är helt förbluffad över wrnu. De frågar i tråd efter tråd hur "vi får in fler kvinnor i hobbyn" och när kvinnorna, däribland jag, svarar blir vi helt ignorerade eller så fortsätter snubbarna glatt att snacka om sina egna teorier. Det hade varit skrattretande om det inte var så tragiskt.
Det påminner mig om en scen från Boardwalk Empire. Serien utspelar sig på 1920-talet i USA och kvinnor har precis fått rösträtt. En kvinna uppmanas av en inflytelserik man att hålla ett tal för andra kvinnor för att vinna röster åt sitt parti. Hon blir jätteglad och håller talet, men de deltagande männen sitter under hela talet och småpratar, flinar och skiter fullständigt i hennes tal. Det viktiga är inte vad hon säger. Det viktiga var att en kvinna talade och de sket i vad hon sa egentligen. Det är fult så in i helvete.

Radioaktiv;n141989 said:
Men hur är det så problematiskt att man blir lyssnad på, som kvinna till exempel, när man pratar om just kvinnor, om man nu är det? När det fattas kvinnor, eller ickecismän över lag?

Annars borde det väl gälla hela tiden, och jag ser inte att kvinnors åsikter blir upphöjda än mäns annars. Det är liksom det vi pratar om här, annars hade det funnits ett jämställdhetsproblem åt andra hållet. Nu gör det inte det.

Och du valde att bortse från mitt inlägg under där det står att...

"Snälla, jag försöker förstå det, men du gör det inte lätt för mig. Jag är inte här för att gräla. Jag är här för att jag vill ha ett ännu goare forum."

Jag menar det. Men jag förstår dig inte. Så förklara. Om det inte är det jag skrev ovan som gäller, vad är det då som du menar?
Okej. Jag försöker igen och försöker hålla godare ton än vad jag gjorde i min svarspost (höll jag dålig ton i min första post så peka gärna på hur och var).

Det är problematiskt att "bli lyssnad på" som kvinna ifall de inte faktiskt lyssnar på dig. Ifall de klappar händerna och sen skiter i vad du säger.
För mig är det helt ofattbart (så, precis som jag skrev i min första post, berättar gärna vad det är jag inte förstår på ett så pedagogiskt vis som möjligt) hur det är något bra vi skiter i vad ni säger, vilket Krank antyder är bra här, för så är det för män. Jag förstår det inte.

VILL du att online communityn ska trycka på like när du postar och sen skiter i vad du sagt? Det var det jag har problem med.
Jag har problem med att folk inte lyssnar på vad kvinnor säger och det här var EN av infallspunkterna på det. Jag tycker i princip alla punkterna du tog upp i början på din post är goda och håller med om dem. Där var en punk som saknades och jag ville ta upp den. Är ni alla redo? Här kommer den, med extra förtydligande (tm).

Jag tycker det är ett genomgående problem i ALLA online communityn att män flockar sig runt kvinnor.
Det tycker jag inte för att jag är svartsjuk och vill vara i centrum själv.
Jag tycker inte det för att ogillar att kvinnor får uppmärksamhet.
Jag tycker inte det för att jag vill att rollspel.nu ska vara en plats där bara män känner sig välkomna.

Jag tycker det för att ofta får jag känslan av att dessa män som ställer sig i en cirkel och hurrar gör en tillfällig investment i hopp om att 1) Kunna säga "kolla vad bra jag är, jag behandlar ju kvinnor väl" 2) Jag hoppas hon gillar mig för att jag stödjer henne.
Problematiken med de två senaste är ingen av de två männen spenderade mer än tolv sekunder på att tänka på vad kvinnan faktiskt skrev. I sämsta fall leder det till vad som hände med Åsa i den föregående tråden.

FÖRTYDLIGANDE:
Det här är alltså inte en "Waah, vad synd det är om män" som det tolkades som tidigare. Det här handlar om att kvinnor behandlas jävligt fult, som en slags trofé, i online communityin överlag. För mig känns det som när en kvinna skriver något om jämställdhet får hon en klapp på huvudet, sen fortsätter "vi grabbar" prata på som vanligt.

Och, än en gång, bara för att försäkra mig.
Om någon instintinktivt kräks i munnen av ilska för vad jag skrev, läs mitt inlägg en gång till. Jag har inget intresse av att vara ilsken eller bråka. Jag har ett genuint intresse för jämställdhet och vill väl.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mundo;n142932 said:
Skillnaden är att efter Åsa fått en massa likes så fortsatte diskussionen som om hon inte varit där. Hon beklagade sig över detta på facebook också. Folk gav Åsa Roos likes för att ge sig själv en dunk på ryggen, de sket i vad hon sa.
Men var det verkligen samma personer som gillade och sen ignorerade henne?

Mundo

Myrmidon
Dante;n142947 said:
Inte så sugen på att peka finger, men i min uppfattning, ja. Bäst är väl att fråga Åsa eftersom det var hennes post och hennes uppfattning av det hela som jag baserade min på men jag tror inte hon är så sugen på att ge sig in i genus-striden igen på wrnu.

Cissi

Up to no good.
Mundo;n142932 said:
Jag är en idiot men jag blev inspirerad av Rams väldigt fina inlägg, så jag ska försöka en gång till, bara för att kunna skjuta stolpe ut igen. Precis som i min första post i den här tråden, så understryker jag det en gång till. Om någon instintinktivt kräks i munnen av ilska för vad jag skrev, läs mitt inlägg en gång till. Jag har inget intresse av att vara ilsken eller bråka. Jag har ett genuint intresse för jämställdhet och vill väl.
Ta i beakting att:
1: Min mamma var aktiv kommunpolitiker för VPK i över tjugo år och drog med mig på teatrar om jämställdhet, politik och allt möjligt gojs sen jag var liten, vilket jag anser var min ingång till att bry mig om feminism överhuvudtaget.
2: Jag röstar F! och är en betalande medlem av partiet trots att min ekonomi är fullständigt bajs för jag är övertygad om att "den rosa rösten" behövs på ett lokalt och riks-plan i Sverige.
3: Jag donerade pengar till Feminist Frequency när halva internet ville döda Anita Sarkeesian och jag är en prenumerant till deras kanal sen lego-videon lades upp för ett bra tag sedan.

Översättning, jag anser mig själv inte vara en folkfiende till femnism som filosofisk idé eller som politiskt verktyg för att förbättra samhället.
Med den avbönen inför partiet gjord, så försöker vi en gång till.

Skillnaden är att efter Åsa fått en massa likes så fortsatte diskussionen som om hon inte varit där. Hon beklagade sig över detta på facebook också. Folk gav Åsa Roos likes för att ge sig själv en dunk på ryggen, de sket i vad hon sa. Låt mig citera från Åsas facebook.

Det påminner mig om en scen från Boardwalk Empire. Serien utspelar sig på 1920-talet i USA och kvinnor har precis fått rösträtt. En kvinna uppmanas av en inflytelserik man att hålla ett tal för andra kvinnor för att vinna röster åt sitt parti. Hon blir jätteglad och håller talet, men de deltagande männen sitter under hela talet och småpratar, flinar och skiter fullständigt i hennes tal. Det viktiga är inte vad hon säger. Det viktiga var att en kvinna talade och de sket i vad hon sa egentligen. Det är fult så in i helvete.

Okej. Jag försöker igen och försöker hålla godare ton än vad jag gjorde i min svarspost (höll jag dålig ton i min första post så peka gärna på hur och var).

Det är problematiskt att "bli lyssnad på" som kvinna ifall de inte faktiskt lyssnar på dig. Ifall de klappar händerna och sen skiter i vad du säger.
För mig är det helt ofattbart (så, precis som jag skrev i min första post, berättar gärna vad det är jag inte förstår på ett så pedagogiskt vis som möjligt) hur det är något bra vi skiter i vad ni säger, vilket Krank antyder är bra här, för så är det för män. Jag förstår det inte.

VILL du att online communityn ska trycka på like när du postar och sen skiter i vad du sagt? Det var det jag har problem med.
Jag har problem med att folk inte lyssnar på vad kvinnor säger och det här var EN av infallspunkterna på det. Jag tycker i princip alla punkterna du tog upp i början på din post är goda och håller med om dem. Där var en punk som saknades och jag ville ta upp den. Är ni alla redo? Här kommer den, med extra förtydligande (tm).

Jag tycker det är ett genomgående problem i ALLA online communityn att män flockar sig runt kvinnor.
Det tycker jag inte för att jag är svartsjuk och vill vara i centrum själv.
Jag tycker inte det för att ogillar att kvinnor får uppmärksamhet.
Jag tycker inte det för att jag vill att rollspel.nu ska vara en plats där bara män känner sig välkomna.

Jag tycker det för att ofta får jag känslan av att dessa män som ställer sig i en cirkel och hurrar gör en tillfällig investment i hopp om att 1) Kunna säga "kolla vad bra jag är, jag behandlar ju kvinnor väl" 2) Jag hoppas hon gillar mig för att jag stödjer henne.
Problematiken med de två senaste är ingen av de två männen spenderade mer än tolv sekunder på att tänka på vad kvinnan faktiskt skrev. I sämsta fall leder det till vad som hände med Åsa i den föregående tråden.

FÖRTYDLIGANDE:
Det här är alltså inte en "Waah, vad synd det är om män" som det tolkades som tidigare. Det här handlar om att kvinnor behandlas jävligt fult, som en slags trofé, i online communityin överlag. För mig känns det som när en kvinna skriver något om jämställdhet får hon en klapp på huvudet, sen fortsätter "vi grabbar" prata på som vanligt.

Och, än en gång, bara för att försäkra mig.
Om någon instintinktivt kräks i munnen av ilska för vad jag skrev, läs mitt inlägg en gång till. Jag har inget intresse av att vara ilsken eller bråka. Jag har ett genuint intresse för jämställdhet och vill väl.
Han är tillbaka! Jag gillar att han är tillbaka!

Och jag håller med honom!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Välkommen tillbaka, Mundo.

Mundo;n142932 said:
Kan det måhända vara så att du menar att VISSA personer bara tryckte på gilla-knappen på Åsas inlägg för att hon var kvinna eller för att de försökte visa att de minsann lyssnar på kvinnor för att sedan ignorera allt hon egentligen sa, och att du bara råkat generelisera lite för mycket i sättet du utryckt dig på? Eller kanske snarare oavsiktligt utryckt dig på ett sätt som gör att det var så det uppfattades av andra (mig själv inkluderat)?

För jag känner att om du inkluderar mig i de som gillat och sen ignorerat så vill jag nog ha mer konkreta exempel. Men jag vill också minnas att Harry S gillade minst ett av inläggen, och det slår mig ju som lite mer anmärkningsvärt.

Eksem

Champion
Ja, det här är inte ett wrnu-dilemma utan en ser det även på enorma communities som Imgur, att folk liksom reagerar med "först gör ni X men sen gör ni Y", som att det var samma personer som var inkonsekventa (eller "hycklare" som folk annorstädes är förtjusta i att kasta ut sig om folk). Det finns massvis med medlemmar här, och det är inte ovanligt att man tillskriver alla/många medlemmar saker som kanske bara ett fåtal (om än högljudda) står för.

Det KAN mycket väl vara samma personer (människor är trots allt inkonsekventa alltjämt), men inte orimligt att ena delen av communityt tycker och gör en sak medan en annan del tycker och gör något annat. Ibland ser man inkonsekvenser hos grupper men det beror troligare på att gruppen är splittrad i en fråga, inte att medlemmarna i gruppen är hycklare.

EDIT: Tex att wrnu upplevs som kvinnofientligt och feministiskt samtidigt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dante;n142947 said:
Mundo;n142951 said:
Inte så sugen på att peka finger, men i min uppfattning, ja.
För att upprepa samma fråga men kortare:

Menar du att alla som gillade henne sen ignorerade henne, eller att en del av de som gillade henne också ignorerade henne?

Mundo

Myrmidon
Rymdhamster;n142959 said:
Välkommen tillbaka, Mundo.
Kan det måhända vara så att du menar att VISSA personer bara tryckte på gilla-knappen på Åsas inlägg för att hon var kvinna eller för att de försökte visa att de minsann lyssnar på kvinnor för att sedan ignorera allt hon egentligen sa, och att du bara råkat generelisera lite för mycket i sättet du utryckt dig på? Eller kanske snarare oavsiktligt utryckt dig på ett sätt som gör att det var så det uppfattades av andra (mig själv inkluderat)?

För jag känner att om du inkluderar mig i de som gillat och sen ignorerat så vill jag nog ha mer konkreta exempel. Men jag vill också minnas att Harry S gillade minst ett av inläggen, och det slår mig ju som lite mer anmärkningsvärt.
Det är upp till var och en om de känner sig träffade. Det finns en jäkligt god chans att Åsa syftade på mig, tillexempel. Jag har inte en aning. Men jag vill -verkligen- inte göra en namnjakt här där vi säger "Rymdhamster är en dum jävla rymdhamster". Givetvis tycker jag inte att ALLA som gillade Åsas inlägg gjorde det för att dunka sig själv på ryggen, jag gillade ju Åsas inlägg tillexempel.

Åsas inlägg råkade bara vara ett väldigt behändigt exempel. Jag hade kunna prata om vad som hände i ett WoW-guild för sju år sedan men det här kändes mer relevant. Sorry om (eller ja, inte om, FÖR) att jag uttryckte mig otydligt.

Tsianphiel

Swordsman
Något OT - det är obehagligt att bli pratad om i tredje person. Har ni frågor ni vill ställa till mig så gör gärna det, men var snälla och prata med mig, inte om mig.

Jag skulle också uppskatta om ni dristar er till att fråga om ni kan citera mina Facebook-inlägg innan ni slänger upp dem här på wrnu. Inte för att jag på något sätt skäms för eller ångrar vad jag sagt, det blir bara trevligare för mig om jag vet vad som står på det här forumet eller inte.

Vad det gäller "gilla", jag tycker inte att den funktionen har så mycket med diskussionen att göra, i synnerhet om det saknas stöd i diskussionenför de påståenden som gillas. Det är helt okej, i min mening, att "bara" gilla något och sedan inte lägga sig i mer. Ibland orkar man inte diskutera hur mycket som helst och då är en enkel knapptryckning ett bra sätt att stötta, men det påverkar inte utgången av diskussionen i stort.

Det jag vände mig mot med citatet ovan är att det är få som pratar med mig direkt om det jag skriver. Istället blir jag citerad, som ovan, och mina åsikter används som förstärkningar. Med andra ord - jag får uppfattningen om att ni här på forumet inte pratar med mig, utan om mig.

Status
Not open for further replies.