Nekromanti Tolkien-frågor

Organ

Out of time, out of mind
Det är ett par saker jag undrar över vad gäller en inte helt obekant ring, dess lägre syskon, samt alla dess bärare. Jag antar att en del av svaren finns att finna om man sätter sig ner och plöjer Silmarillion och Ringens värld mfl. men det är liksom lättare att fråga nån som vet :gremgrin: Så, finns det nån Arda-fantast där ute som kan svara på frågorna nedan.

Sauron skapade som bekant en hel hop ringar (ett tjugotal om man lägger ihop alla som nämns i versen) som han delade ut till höger och vänster, så vad jag undrar är:

1. Vilka exakt fick dem? Vet man deras namn?

2. Vad hade ringarna för krafter (förutom att förslava bäraren)?

3. Framgår det nånstans vad ringvålnaderna hette? Bar de ringarna ända till slutet?

Tack på förhand
/Anders

Troberg

Sinister eater
Sauron skapade som bekant en hel hop ringar (ett tjugotal om man lägger ihop alla som nämns i versen) som han delade ut till höger och vänster, så vad jag undrar är:
Om jag uppfattat det rätt så skapade Sauron bara en ring, som ett motvapen för att korrumpera de andra ringarna.

Olle Linge

Snigel
Så här har jag för mig att det är

Om jag uppfattat det rätt så skapade Sauron bara en ring, som ett motvapen för att korrumpera de andra ringarna.
De skapades dock under influens av Sauron, men det var inte hans händer som smidde dem. Alvringarna var Narya, Nenya och Vilya. Den första är gandalfs ring och har med eld att göra, den andra är nu i Elronds ägo och den sista har Galadriel. Jag är inte helt säker, men jag har för mig att det var Cirdan som hade Narya från början och att han gav den till Gandalf för att hjälpa honom i hans värv i Middle-Earth.

Jag är inte stensäker, men jag antar / tror att ringvålnaderna fortfarande har ringarna (det var människornas nio ringar vill säga). Angående deras namn har vi ju Häxmästaren (mer ett epitet, men ändå) och Khamul (eller något i den stilen), men i övrigt minns jag inte.

Dvärgarns ringar tros vara förlorade eller förstörda av drakarnas eld.

Jag lägger in en brasklapp, det var många år sedan jag var tolkiennörd, så jag har säkert fel på en del punkter. Leta reda på ett forum som heter White Council, hostat på xenite.org, där finns det en del som har VÄLDIGT (bästa jag sett, utan problem) bra koll. Det var dock även det flera år sedan, men jag tror de håller på än :gremlaugh:

Pom

Swashbuckler
Han var med och gjorde de Nio och de Sju också.

Pom

Swashbuckler
Re: Så här har jag för mig att det är

Angående deras namn har vi ju Häxmästaren (mer ett epitet, men ändå) och Khamul (eller något i den stilen), men i övrigt minns jag inte
En mig närstående forodrimit hävdar att Gothmog (den som nämns i RotK, inte balrogen i Silmarillion) också är en ringvålnad. Själv har jag inte läst något belägg för detta, men så hävdas det i alla fall.
Galadriels ring Nenya hade med vatten att göra och Elronds ring Vilya hade med luft att göra. (Är inte vilya ett slags älva förresten?)

Vi dödliga som bara har läst LotR (Ringens värld ingår i dess appendix i engelska upplagor), Silmarillion och någon Förlorade sagornas bok eller två har egentligen inte så mycket mer att gå efter. Lärdare tolkienister plöjer igenom såväl bokserier där hans spridda anteckningar och tidiga versioner ges ut, som hundratals av hans publicerade brev där han reder ut detaljer för hängivna.

Olle Linge

Snigel
Så är det nog

Vi dödliga som bara har läst LotR (Ringens värld ingår i dess appendix i engelska upplagor), Silmarillion och någon Förlorade sagornas bok eller två har egentligen inte så mycket mer att gå efter. Lärdare tolkienister plöjer igenom såväl bokserier där hans spridda anteckningar och tidiga versioner ges ut, som hundratals av hans publicerade brev där han reder ut detaljer för hängivna.
Jo, så hängiven är jag inte att jag läst mer än tryckta böcker och tiden har nog skruvat informationen något, jag ber om ursäkt :gremshocked:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Bristfälligt svar, samt länktips.

Som tidigare nämnts så bars Nenya av Galadriel och Narya av Círdan. Vilya var ursprungligen Gil-galad's ring, innan han gav den till Elrond. Mer info än så (angående detta, kanske skall tilläggas...) har jag inte i skallen, men Encylopedia of Arda bör kunna besvara de flesta frågor man kan tänkas ha.

Rosen

Myrmidon

Dvärgarns ringar tros vara förlorade eller förstörda av drakarnas eld.

Tog inte Sauron tillbaks dem i krigståg? Jag minns iaf att dvärgfurstarna slet av sig dem så fort han satte på sig Härskarringen och de märkte vad som var på färde.

--
Åke

Olle Linge

Snigel
Inte säker

Det kan stämma, men de måste ju tagit vägen någonstans efter det och vi motsäger ju inte varandra helt heller. Jag har bestämt för mig att en del ringar blev förstörda av drakar, men eftersom vi har reda på de nio och alvernas ringar, finns det ju bara dvärgarnas kvar att leka med.

Johan K

Gammal & dryg
1 länktipps till... (ANT)

Du kan ju åxå kolla här.
Hoppas att det hjälper dig lite mer !

Evil Peter

Hero
Det har framkommit lite felaktig information i denna tråd.

Allt börjar i landet Eregion och dess ledare Celebrimbor. Hans smideskunskaper var väldigt stora och vid år 1200 i den andra åldern började de ta hjälp av en mystisk främling vid namn Annatar, trots varningar från Gil-Galad och Elrond. Annatar lovade dem att lära ut ännu djupare kunskaper i smideskonsten och kom dit för att lära dem. De studerade vid hans sida i 300 år och vid II 1500 smiddes de första av maktens ringar. Sexton smiddes totalt. Celebrimbor och hans alver smidde dock tre ringar i hemlighet vars makt var större än hos någon av de sexton.

Vad de dock inte visste att Annatar var Sauron (han kunde ju skifta skepnad på den tiden) och efter att han lämnat dem smidde han den ring vi alla känner till i Mount Doom. Den skapades för att förslava bärarna av de sexton ringar han fått alverna att smida. Han hade dock inte räknat med att de skulle smida egna ringar och när han tog upp den enda ringen för första gången blev alverna medvetna om det och tog av sina ringar och Saurons plan gick i stöpet.

I vrede tågade en enorm armé ut från Mordor och anföll Eregion som föll och Celebrimbor dödades. Sauron återtog de sexton ringarna men de tre alvringarna hade redan blivit förda därifrån. Nio av dessa ringar gavs till människor som likt vi alla vet förslavades. De resterande sju gavs till dvärgarna men de visade sig motståndskraftiga mot ringarnas magi och de klarade sig.

Gil-Galad fick två av alvringarna, Narya och Vilya, och Galadriel fick Nenya. Gil-Galad gav Cirdan Narya och inför den sista alliansens slag (vet inte vad det heter på svenska) gav han Vilya till Elrond för upprättandet av Rivendell. Cirdan gav till sist Narya till Gandalf när han kom till Middle-Earth.

Exakt vad ringarna gjorde är jag inte helt säker på. Jag har för mig att de nio hjälper bäraren att leda andra. Alvringarna är främst för skapande och viss kontroll över det element respektive ring står för. Alla ringar förlorar sin makt när den enda ringen förstörs och därför kommer inget av de stora alvboningarna (Rivendell, Lothlorien och The Grey Havens) behålla sin skönhet när ringarna inte kan uppehålla den längre.

Vad gäller ringvåladernas ursprungliga namn är bara Khamûl känt, namnet av den näst mäktigaste efter Häxmästaren.

Jag hoppas att detta var lite informativt iaf. Jag skrev detta väldigt snabbt för nu måste jag till TV:n och kolla på hockey-VM! :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nazgûlerna

Jag kan lika gärna citera:

The Encyclopedia of Arda FAQ
What were the names of the nine Nazgûl?

One of them, the second in rank after the Lord of the Nazgûl himself, was named Khamûl, and also known as the Black Easterling. This is the only one of the nine Nazgûl explicitly named by Tolkien.

This may come as a surprise if you've come across one of the many sources that list a set of names of the other eight: Murazor (the Witch-king himself), Dwar, Ji Indur, Akhorahil, Hoarmurath, Adunaphel, Ren and Uvatha. These names are common across the Web, and often have detailed biographies to go with them. They're also consistent with what Tolkien had to say about the origins of the Nazgûl: in the Akallabêth it is stated '...among those whom he ensnared with the Nine Rings three were great lords of Númenórean race', and indeed three of these names are Númenórean in form: Murazor, Akhorahil and Adunaphel.

None of these eight names, though, have their origins in Tolkien's own work. Instead, they come from a series of role-playing and trading card games produced by Iron Crown Enterprises. The names of Murazor, Dwar and the rest emerged from the unavoidable need for these games to develop and expand Tolkien's universe to meet the needs of the gaming fraternity. The games' popularity accounts for the regular appearance of the names, to the extent that they're now frequently presented as the 'true' names of the remaining eight Nazgûl.

Some readers have even suggested that these names are so widely accepted that they should be considered the de facto names for the eight otherwise unnamed Ringwraiths. On a personal level, or in the context of the games that spawned the names, this isn't an unreasonable approach: if Tolkien never told us the name of, say, the Witch-king, there seems little obvious harm in imagining that his name was originally Murazor (or anything else, for that matter). Things become a little more problematic where the names are published without explanation: we receive plenty of e-mail from puzzled readers trying to work out which of Tolkien's books the names come from (hence this entry in the FAQ).

As for The Encyclopedia of Arda, this site is very specifically aimed at exploring Tolkien's own works, so it really isn't appropriate to include names or biographical details that we know did not come from Tolkien himself. Indeed, the same principle applies to characters who appear only in the recent movies, so it's not our intention to provide entries for (say) Hoarmurath, Uvatha or - for that matter - Lurtz from Peter Jackson's movie of The Fellowship of the Ring.
/Encyclopedia Arda

- Ymir, ingen Tolkienexpert

rax

Swordsman

En mig närstående forodrimit hävdar att Gothmog (den som nämns i RotK, inte balrogen i Silmarillion) också är en ringvålnad.
Näh. Vem eller vad Gothmog är framkommer aldrig i trilogin. Det enda man vet är att han var Häxmästarens andreman vid slaget om Minas Tirith.

/Rax

Pom

Swashbuckler

Näh. Vem eller vad Gothmog är framkommer aldrig i trilogin. Det enda man vet är att han var Häxmästarens andreman vid slaget om Minas Tirith.
Det var vad jag tyckte när jag diskuterade med min forodrimitiske bekante. Men han hävdade att det var kanoniskt (när jag frågade i de termerna) att Gothmog var ringvålnad. Han har läst betydligt fler av Tolkiens skrifter än jag, och vem vet vad käre John skrivit till någon beundrare i Essex om just detta?
Själv fann jag filmens Gothmog mer i enlighet med vad jag tänkte mig. Och i gamla MERP var fanns en tredje teori: Gothmog var ett halvtroll.

Rosen

Myrmidon
Re: Nazgûlerna

Some readers have even suggested that these names are so widely accepted that they should be considered the de facto names for the eight otherwise unnamed Ringwraiths. On a personal level, or in the context of the games that spawned the names, this isn't an unreasonable approach

Sånt där är träskig mark - börjar man betrakta en del av ICE:s grejor som halv-canon så är det lätt att börja betrakta annat från dem som det (inklusive sådant som jag själv, Mekanurg och hr Seter skrev till dem), inte minst deras kontinent-karta med multum riken och länder som de hittade på själva.

Heck, de smög in en hänvisning till Andraax the Mad en gång, som är en ungefär lika välkänd SLP i Shadow World som Elminster är i Forgotten Realms.

--
Åke

rax

Swordsman

Men han hävdade att det var kanoniskt (när jag frågade i de termerna) att Gothmog var ringvålnad. Han har läst betydligt fler av Tolkiens skrifter än jag, och vem vet vad käre John skrivit till någon beundrare i Essex om just detta?
Well hell, om Jonte har ombestämt sig för x:te gången och skrivit ett brev till ett fan om saken så bör ju det tillmätas minst lika stort värde som det publicerade materialet. Absolut (märks det än att jag tycker ett benhårt påstående baserat på dessa premisser har ett löjets skimmer över sig?). :gremcrazy:

Själv fann jag filmens Gothmog mer i enlighet med vad jag tänkte mig. Och i gamla MERP var fanns en tredje teori: Gothmog var ett halvtroll.
Just Gothmog har jag nog aldrig funderat närmare över än att han/hon (det?) hade samma namn Morgoths #1 balrog. Filmens version var dock något av en besvikelse - en halvsmält gris? :gremblush:

Aah...MERP. Gillade alltid ICEs lösningar - genomtänkta och hyfsat väl underbyggda. :gremsmirk:

/Rax, låter kanske allvarligare än han är i sin kritik