Nekromanti Tolkien

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Har just sett Sagan om Konungen... Jag är helt sänkt. DEt var bland det mäktigaste. Ett tiotal gånger var gråten på väg och ca fem gånger kom tårarna. Void ett flertal tillfällen bara för att det var såååå grymt vackert filmat. och spännande!

Anyway. vad anser ni? Är det han som står till grund för allt det vi sysslar med idag i form av rollspel? Startade han D&D trenden?

Niklas - förvånad över mens och Dod vs Eon trådarnas utveckling. :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
"Anyway. vad anser ni? Är det han som står till grund för allt det vi sysslar med idag i form av rollspel?"

Nej. Det är Gygax och Arnesons fel. :gremwink:

Tittar man tillbaka på de tidiga utgåvorna av Dungeons&Dragons så hittar man inte mycket likheter med Tolkien. Det är i princip halvlängdsmännen som spökar, samt att det finns något som heter "alver", "dvärgar" och "orcher" (som inte har mycket gemensamt med Tolkiens dito). Jag tror mer på krigsspel, Howard och Leibner som förebilder för hur fantasyrollspelen ser ut, även om Tolkien har haft visst inflytande.

Troberg

Sinister eater
Jag tror mer på krigsspel, Howard och Leibner som förebilder för hur fantasyrollspelen ser ut, även om Tolkien har haft visst inflytande.
Fast Tolkien kanske haft ett visst inflytande på Howard och Fritz Leiber.

Som jag ser det fanns det två möjliga genrer som rollspel kunde uppstått i: fantasy eller SF. Andra genrer skulle antagligen inte kunna startas från scratch. Fantasy är enklare eftersom den inte behöver stämma med verkligheten lika mycket.

Ren orsak och verkan alltså.

Warduke

Warrior
D&D som första spel startade industrin, men hur trendsättande det är är lits svårt att säga. Det är klart att många spelat det och att ett par kända kampanjvärldar varit till D&D och andra tidiga TSR-spel från början.

I AD&D skriver Gygax upp en bunt böcker och författare som han inspirerats av när han skrivit D&D och AD&D.

Det här är några av dem och några saker han lånat från dessa källor.
(En hel del av detta är ur minnet, så stäm mig när jag har fel.)

Poul Anderson: Paladinen
RE Howard & Fritz Lieber: Sword and Sorcery-stilen
HP Lovecraft: En bunt monster, försvunna raser före människan
Michael Moorcock: Livsåskådningar
JRR Tolkien: Halvlingar (kallade hobbits första D&D), Treanter (kallades enter i första D&D), orcher, att goda föremål skadar onda varelser (och tvärtom), att artefakter både har mäktiga krafter och tråkiga nackdelar, att artefakter måste förstöras på ett jobbigt strapatsrikt sätt
Jack Vance: Formler
Lukas, Matteus etc: Formler

Krille

Super Moderator
"Fast Tolkien kanske haft ett visst inflytande på Howard och Fritz Leiber."

Förmodligen inte: Howard och Leiber var aktiva rätt långt innan Tolkien skrev sin kluns. Påverkan borde snarast gå åt andra hållet.

Troberg

Sinister eater
Förmodligen inte: Howard och Leiber var aktiva rätt långt innan Tolkien skrev sin kluns. Påverkan borde snarast gå åt andra hållet.
Möjligt, jag är nog bara för fast i världsbilden där allt började med Tolkien.

Nåja, Leibers fantasy är i vilket fall hans sämsta böcker, han har gjort mycket bättre (även om hans sjukdom tenderar att lysa genom mer där).

Oldtimer

Slava Ukraini!
Howard hade till och med varit död i nästan tjugo år när Tolkien publicerade sin "kluns". Så där kan man nog inte påvisa så mycket påverkan.

/Mikael

Johan K

Gammal & dryg
Yepp, kan ju absolut säga att jag instämemr i det du säger om Sagan om Konungens Återkommst... Mycket mäktigt & trevligt. Kan knappt bärga mig tills den den kommrr ut som film & då speciellt den förlängda versionen...

Håller med dig om att Tolkien säkerligen står till grund för en hel del inspiration till skapandet av rollspel. Men att han skulle stå som en grund för allt, det skulle jag nog vilja ha osagt...

/ Johan K, som funderar skaprt på att läsa ringen-trilogin ännu en gång..

Robban

Hero
ein bisschen OT

och vad kom i samma veva, om inte Traveller . Och det är inte SF-dungeon-crawl, heller.

Feliath

Swashbuckler
Query on agreeing

Jag tror mer på krigsspel, Howard och Leibner som förebilder för hur fantasyrollspelen ser ut, även om Tolkien har haft visst inflytande.
Håller med, och extra mycket om jag får lägga med Vance (och inte bara Dying Earth, alltså). Mina spelare beter sig i alla fall mycket mer som figurer i Vances böcker än Tolkiens :gremsmile:

Därför är jag lite nyfiken på varför det är JET-triangeln du så ofta rådbråkar, om du nu inte tycker att den är särskilt inflytelserik. Borde det inte vara HLV-triangeln istället? (Märkligt nog framstår denna triangel som ett gemytligt område med behagligt klimat; lite som Bermuda.)

/Feliath - petar

Krille

Super Moderator
JET vs HLV

"Därför är jag lite nyfiken på varför det är JET-triangeln du så ofta rådbråkar, om du nu inte tycker att den är särskilt inflytelserik."

Saken är den att ingen läser HLV längre (ja, möjligen V då), vilket om inte annat märks rätt tydligt på alla "Tolkien är fantasyns fader"-diskussioner. HLV har dock kommit att forma JE rätt mycket, och eftersom T är snudd på självskriven (om inte annat för halvlingar och öldrickande grottvikingar) så har nog HLV kommit att förändras till JET. Den förändringen inträffade nog långsamt under senare halvan av åttitalet och början på nittitalet.

anth

Vetefan
Halvlingar (kallade hobbits första D&D), Treanter (kallades enter i första D&D)
För att inte tala om Balroger som blev omdöpta till Balors.

Gygax själv lär inte ha varit så stort fan av Tolkien, däremot så var spelarna i hans spelgrupp det.

Troberg

Sinister eater
Håller inte riktigt med här heller...

Saken är den att ingen läser HLV längre (ja, möjligen V då), vilket om inte annat märks rätt tydligt på alla "Tolkien är fantasyns fader"-diskussioner.
Jag läser dem, men hade inte funderat i någon större utsträckning på vem som var först. Jag tror att många andra sitter i samma sits.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men, men ...

… jag då?

Jag som formligen älskar Howard–Leiber–Vance och ofta läser om deras verk; räknas inte jag? :gremfrown:

Nu när deras mästerverk dessutom återutges i Fantasy Masterworks-samlingar finns det ju ingen som helst ursäkt för att inte läsa dem.

Krille

Super Moderator
Re: Men, men ...

"Jag som formligen älskar Howard?Leiber?Vance och ofta läser om deras verk; räknas inte jag?"

Nä. :gremwink:

Rosen

Myrmidon
HLVB

så har nog HLV kommit att förändras till JET. Den förändringen inträffade nog långsamt under senare halvan av åttitalet och början på nittitalet.

Möjligen lite tidigare. Dock saknar jag en annan tidig författare här - Burroughs. Många av de fantasypocketar från 70-talet som jag slukade som tonåring var rätt uppenbart inspirerade av hans Barsoom-romaner.

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
>vad anser ni? Är det han som står till grund för allt det vi sysslar med idag i form av rollspel? Startade han D&D trenden?

På den frågan skulle jag svara både jag och nej. Nej för att de spel som är direkt inspirerade av mannen är ganska få, och ja pga att han till stor del ligger bakom den populäritetsboom som genren fick under efterkrigstiden. Och utan den skulle vi nog ändå spela rollspel men fantasygenren skulle nog vara ganska smal istället för en av hobbyns grundpelare.

/Anders (gillar fantasygenren i rollspel)

chrull

Stockholm Kartell
Nej. Kanske. Hos vissa?

Jag skulle inte bli förvånad om det däremot är rollspelen som leder till mer utlåningar av Tolkien-böckerna...

chrull