Nekromanti Tolkienesque?

Storuggla

Champion
Har stött på ordet (i meningen «Burning Wheel is the most Tolkienesque game around» ungefär) på engelskspråkiga forum. Jag förstår själva ordets betydelse, men vad innebär det? Är alla världar med alver, orker och dvärgar tolkienesque? Eller måste det vara deppiga alver och comic relief-dvärgar?

Storuggla, reverend Bill Bob Proverb

hraufnir

Swordsman
PÅ själva frågan är jag föga hjälp, men i övrig anser jag inte att Tolkiens dvärgar är så mkt Comic Relief. Kolla bara på elwood i D&Dfilmen, första alltså. DET är comic relief.

Ja och hur de driver med Gimli i filmerna, men det är ju jackson, och inte Tolkien.

Pom

Swashbuckler
Jag ser Tolkienesque som en storhet som kan vara starkare eller svagare. Ju mer Tolkienesque (vad blir det på svenska; tolkienesk, tolkienös?) någonting är, desto fler saker från Tolkiens fantasy finns med.

Arfert

Facit
nej, det syftar nog att alverna, orkerna och dvärgarna fungerar som i Tolkiens böcker... och inte som AD&D-versionerna och liknade.

Sen håller jag med det som sas längre ner i tråden; Tolkiens dvärgar är inte som Jacksons... de är inga kul killar, utan drivs delvis av mörka känslor.

Jarre

Swordsman
Artikeln på Wikipedia om ordet Tolkienesque består av två meningar, vilka lyder:

"Tolkienesque" refers to a plot line that involves a group of companions trying to stop an evil, dark lord. This term refers to the work of J.R.R. Tolkien, which set the bar for this now generic plot.
Lite googlande leder även till att någon ger samma definition av det (här, sista stycket under Publication history), samtidigt som ordet i folkmun verkar användas i en vidare mening, mer åt "ett verk i samma stil som Tolkiens" eller "med Tolkien-liknande ingredienser". Att en liten grupp trotsar en ond härskare ingår givetvis även i detta, men också mycket mer; alver, dvärgar (på Tolkien-vis) och så vidare som föregående forumiter uttryckt.

Vad som är "rätt" vet jag inte, men ordet kanske kan användas synonymt med Tokien-typiskt, och tittar man på fantasyn som den såg ut när SoR och Bilbo etc. skrevs, så är det relativt svårt att hitta något fantasyverk post-SoR som inte innehåller Tolkienesque i någon, mer eller mindre, form.. (blahblahblah :gremtongue:)

Rosen

Myrmidon
ordet kanske kan användas synonymt med Tokien-typiskt,

I sword & sorcery-sammanhang har jag sett den (eller åtminstone "Tolkien-style fantasy") användas om det vi kallar "standardfantasy" - som motsats till Howardsk / Burroughsk fantasy med sand och bara bringor.

--
Åke

Gordeg

Hero
"Tolkienesque" refers to a plot line that involves a group of companions trying to stop an evil, dark lord. This term refers to the work of J.R.R. Tolkien, which set the bar for this now generic plot.
Det där är ju ganska likt universalmyten... skulle det specifikt Tolkienösa då vara att det är en grupp istället för en ensam utvald? Fast även i triologin är ju Frodo särskilt utvald.

Gordeg