Visst har tolkiens dvärgar kvinnor men de är få förmodligen inte mer än 1/3. Det är inte heller alla av dem som vill gifta sig och det är ingen som tvingar dem till det heller. Till utseendet är de ganska lika männen med den skillnaden att de inte har skägg. De håller sig i största möjliga mån inne i dvärgboningarnas trygghet vilket är en förutsättning för förökningen. Detta är en av de stora anledningarna att dvärgsläktet inte kan återhämta sig annat än i stor trygghet. Det finns blott en kvinnlig dvärg som omnämns av Tolkien, Dis, mor till Kili och Fili(tvillingarna i Thorins följe) och därtill Thorins syster.
Detta kanske man skulle spinna vidare på när man utvecklar en ny värld. Kanske är dvärgar lika fjolliga som alver ävan om det är mer läder än blommor i deras fall
Personligen är jag ganska svag för Pratchetts dvärgar. Kolla upp dem.
För övrigt håller jag, som sagt nedan, på med en hemsida om fantasydvärgar. Jag har nu den första ogenomarbetade prototypen till det hela upplagd på:
http://hem.passagen.se/khazad/
kom gärna med förslag och kritik men tänk på att det här är min första hemsida och den är knappt påbörjad.