Nekromanti Tolkiens dvärgar, ånyo

Vindhand

Myrmidon
En sak slog mig just: Hur förökar sig dvärgar i tolkiens böcker? Jag kan inte påminna mig en enda kvinnlig dvärg omnämnd eller medverkande i någon av hans böcker. Man antar ju att de måste finnas men...

Detta kanske man skulle spinna vidare på när man utvecklar en ny värld. Kanske är dvärgar lika fjolliga som alver ävan om det är mer läder än blommor i deras fall :)

Johan Berggren

Veteran
Visst har tolkiens dvärgar kvinnor men de är få förmodligen inte mer än 1/3. Det är inte heller alla av dem som vill gifta sig och det är ingen som tvingar dem till det heller. Till utseendet är de ganska lika männen med den skillnaden att de inte har skägg. De håller sig i största möjliga mån inne i dvärgboningarnas trygghet vilket är en förutsättning för förökningen. Detta är en av de stora anledningarna att dvärgsläktet inte kan återhämta sig annat än i stor trygghet. Det finns blott en kvinnlig dvärg som omnämns av Tolkien, Dis, mor till Kili och Fili(tvillingarna i Thorins följe) och därtill Thorins syster.

Detta kanske man skulle spinna vidare på när man utvecklar en ny värld. Kanske är dvärgar lika fjolliga som alver ävan om det är mer läder än blommor i deras fall :gremsmile:

Personligen är jag ganska svag för Pratchetts dvärgar. Kolla upp dem.
För övrigt håller jag, som sagt nedan, på med en hemsida om fantasydvärgar. Jag har nu den första ogenomarbetade prototypen till det hela upplagd på:

http://hem.passagen.se/khazad/ kom gärna med förslag och kritik men tänk på att det här är min första hemsida och den är knappt påbörjad.

Sodivra

Champion
Ja just det! Varför ser man ALDRIG ALDRIG dvärgkvinnor? En variant som är lite Kerr-inspirerad är att låta dvärgkvinnorna var mer människo och alvliknande... Mer finlemmade och så.. Det kanske vore något..

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.

Johan Berggren

Veteran
Ja just det! Varför ser man ALDRIG ALDRIG dvärgkvinnor? En variant som är lite Kerr-inspirerad är att låta dvärgkvinnorna var mer människo och alvliknande... Mer finlemmade och så.. Det kanske vore något..

Men dem ser man ju likförbaskat aldrig. Då talar jag om den vanlige människan som har kontakt med dvärgar. Rhodry och Haen Marn är specialfall. Men annars så gillar jag Kerrs dvärgar skarpt. Särskilt som de påminner om tolkiens utan att livlösa kopior.

Vindhand

Myrmidon
medhåll

Hennes dvärgar är tråkiga och oinspirerade... tråkigt faktiskt med tanke på hur väl hon gjort alverna.

Klon

Hero
Håller med om Prtchets dvärgar, tror inte att de är lättspöade. Diggar ahns böcker hårt, döden ligger lågt är nog ändå favoriten.

Försöker lyfta sitt trolliska trahandsvärd, varfö, varför kan de aldrig göra praktiska vapen!!!! Klon

kefka

Hero
Tja, kvinnliga dvärgar finns enligt Tolkien ialla fall. Men de utgör bara ca 1/4 av befolkningen och håller sig inomhus. Annars tror jag att det finns ett par namngivna kvinnliga dvärgar i ett släktträd någonstans.

Per

Sodivra

Champion
Re: medhåll

Nja, njo... Dom är ju lite människoliknande typ. Och alverna är härliga! Sådana kommer finnas i min värld, defenitivo... (Nu kanske jag tjatat tillräckligt om det...)

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.

Genesis

Ni dés ni maître
Till utseendet är de ganska lika männen med den skillnaden att de inte har skägg
Det påminner mig... Har inte dvärgkvinnorna i DoD skägg? Jag vill minnas att deras "parningsritual" går ut på att så taktfullt som möjligt ta reda på vilket kön den andra parten är...

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!

Riddaren

Swashbuckler
Dis i Ringens värld är en kvinnlig dvärg

Dis är en kvinnlig dvärg bl.a. som finns i Gimli:s släktträd på sidan 78 i Ringens Värld.

Fotnoten nr 8 på sidan 79 står följande:
"De hade mycket få kvinnor. En av dem var Dis Thráinsdotter, och hon blev moder åt Fili och kili, vilka båda föddes i Ered Luin. Thorin hade ingen hustru."

Thorin är Thorin II Ekenskölde vars öde beskrivs i Bilbo en hobbits äventyr, och var alltså bror till Dis.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Dis i Ringens värld är en kvinnlig dvärg

Hehe, rätt ful namnrip av Tolkien. betydelsen av "dis" är ironiskt nog ungefär "alv" i Eddan. Det står inte mycket om diserna, men de förefaller vara ett alverliknande folk som lyder under Freja.

- Ymir, tänker doktorera i asatro

Johan K

Gammal & dryg
Klart att det finns kvinnliga dvärgar, det vore ju konstigt annars ju. eller hur. De gör väll som vanligt när det gäler förökningen..../images/icons/wink.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Sodivra

Champion
Ähum.

Ja dom hade skägg, men det där med parning har Pratchett hittat på. (Bara han är sjuk nog för det /images/icons/wink.gif)