Top 10 - 2024 - alla kategorier

God45

#PrayersForBahakan
10: Spetskål i ugn
Ja, jag är basic as fuck! Men det är gott, det är galet nyttigt och det är nytt för mig. Årets nya matupplevelse.

9: Dokapon Kingdom
Tänk dig om Mario Party var ett rollspel som tar 40 timmar att spela men också var designat för att få spelarna att hata varandra så mycket som möjligt? Det är världens elakaste spel. Det ser så gulligt ut men det är gjort av djävulen själv! Du kan spöa upp folk, tatuera deras ansikten, raka deras huvuden eller ändra deras namn till en förolämpning istället för att göra något med mekaniskt effekt. Jag har aldrig blivit så srg över ett tv-spel.

8: Versus Wolves podcasten
Jag började lyssna på den i våras när jag spenderade tid på sjukhus med en närstående. Allting blev bra till slut men jag visste inte det skulle gå bra då. Jag kunde inte sova när jag väntade på sjukhuset, orkade inte läsa och om saker hade gått fel hade jag inte velat förknippa något jag bryr mig om med tiden på sjukhuset. Så jag började lyssna på en helt ny podcast. Och den visade sig vara jättebra! VW är två podcasters som aggressivt rekommenderar varandra saker. Alla borde lyssna, det här är så bra!

7: Berserk
Jag har nu läst hela Berserk. Jag försökte läsa det andra gjort efter att Kentaro Miura gick bort men jag bara kan inte. Berserk är helt fantastisk, men kommer för alltid vara utan slut.

6: Werewolf the Apocalypse - The Book of Hungry Names
Det bästa helt textbaserade spelet någonsin? En helt fantastisk story med en massa utrymme för rollspel och max splatterpunk werewolf nonsens! Du slåss mot en ond varulv i en förbannad rymddräkt!

5: Hotline Miami
Jag spelade äntligen igenom Hotline Miami spelen. Och de är helt fantastiska! Handlingen är extremt tidigt 2010-tal men vem bryr sig när gameplay, musiken och stämningen är så här bra!

4: Gå ner i vikt
Visste ni att om man går ner lite i vikt så gör inte ens knän ont hela tiden? Stark rekommendation!

3: Genbaronerna från Rutland III
Så när jag hittade på Rutland som en spelstil hade jag ingen aning om att någon skulle ta den leran och skapa något så här superkul att spela! Genbaronerna är genuint bättre på grund av att det spelas på forumet, något som är den heliga graalen för PBP-spel.

2: Podcast of Darkness säsong 2/Skåne
Årets bästa rollspelskampanjer! Spelarkaraktärerna är podcasters som undersöker det övernaturliga. Alla jag spelade med var vansinnigt skickliga på att spela sina karaktärer. Och spelledandet av Skåne kampanjen var verkligen i världsklass! Kampanjer som fungerade för att spelarna var perfekta för dem.

1: Att bli förälder
Livsförändrande och fantastiskt.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
10. Malmö - Besökte staden över en dag i privata ärenden. Hade en timme att slå ihjäl. Jäklar vad trevligt det var!

9. Sovmorgon - Har kunnat räkna antalet på ena handen i år. Sovmorgon blir man inte bortskämd med när man har en helvild och morgonpigg tvååring. Men de få som jag haft har varit himmelska!

8. Batman - Ett riktigt Batman-år har det varit med två fantastiska serier; Batman: Caped crusader och The Penguin. Är riktigt pepp på mer Batman nu, och det kommer från någon som vanligtvis föredrar Superman!

7. Whisky - Kan väl inte undgått någon på forumet att jag är förtjust i denna ädla dryck! Det har varit ett bra whiskyår! Besök på Mackmyra whiskyby, smakupplevelser på whiskymässa och den massa annat kul!

6. Konvent - Kan inte välja mellan GothCon, Spelkongress24 eller MunkCon, alla var fantastiska helt på sitt eget sätt.

5. Drakar och Demoner och Neotech - Svårt att välja mellan två så bra och olika spel. Båda är fantastiska att skriva till och har på olika sätt gett mig en total nytändning till rollspel som jag inte haft på länge! Skriver för fullt på grejer till båda spelen!

4. Rollspel.nu - Jag hänger ju här varje dag så forumet betyder såklart jättemycket för mig! Har lärt känna så många fantastiska människor här och diskussionerna som förs är givande och spännande (även när man tycker olika 🙂). Och forumölen är en härlig tradition!

3. Gdansk och Bulgarien - Min fru gav mig en romantisk barnfri weekend i Gdansk i 40-årspresent. Vi hade så otroligt mysigt och fick minnen för livet! Mina föräldrar gav mig en all inclusiveresa till Bulgarien i 40-årspresent. En fantastisk familjeupplevelse som levererade! Det går inte att rangordna resorna så de får stå ihop.

2. Vänner som hjälper varandra - Kan aldrig underskattas! Detta år var särskilt fint just angående hur jag och en kompis ställde upp för varandra vilket ledde till att vi båda fick det bättre i tillvaron! Försöker verkligen finnas till hands både för vänner och bekanta så mycket det går.

1. Min familj - De viktigaste i mitt liv! Är alltid först på listan!

Stort grattis @God45 till föräldraskapet förresten!!! 😍❤

Rickard

Urverk speldesign
10. Tillfrisknandet. Månader av muskelinflammation, blandat med mykoplasma och liknande, har hämmat min kreativitet.

9. Andor. Antagligen det bästa jag sett i år. Stor överraskning med tanke på att jag är sjukt trött på Star Wars.

8. Pendragon-kampanjen. Historien har kommit igång och faktiskt blivit något jag ser fram emot på söndagarna.

7. Rollspel.nu. Att kunna bidra genom att betala för det. Många chanser att få testa på att spela nya saker. MouseGuard, Vindsjäl, övergripande fraktioner med utomstående som påverkar spelgruppen med äventyrare, med flera...

6. Nördjobbet. Har skapat brädspelskvällar varannan vecka. Ser fram emot heldagen med Eclipse: Second Dawn 21:a dec.

5. Nördjobbet. Fått lära mig programmera AR, plus att de har en hel del leksaker. Kan laminera spelkort till mina spel.

4. Nördjobbet. Jag kan cykla (en mil) till jobbet eller ta bussen som tar samma tid, jobba hemma när jag vill. Friheten...

3. Rollspelsgruppen. Sköna individer jag trivs att umgås med.

2. Frugan. Min ständiga nöjeskälla och att hon släppt sin artikel på New York Times. Jag hoppas att historien blir en tv-serie snart.

1. Streamingtjänster. Vi lever verkligen i guldåldern för mediekonsumtion. Tänk vilken lyx att vara nörd idag.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
10. Rotfrukter i i Ugn
Som @God45 var inne på ovan med spetskål så vill jag även inkludera andra grönsaker i ugn. Utöver spetskål har vi ätit mycket rötbetor, blomkål, broccoli, morätter och potatis i ugn. Supernice!

9. Joker: Folie à Deux
Risk att kasta in en brandfackla här, men jag gillade verkligen den här uppföljaren (även om det är oklart om man ska kalla det uppföljare). Kanske var förväntningarna så låga att den blev grym eller så är det helt enkelt en clash mellan oväntade saker som blir så galet att det blir bra.

8. Nobody wants this
En ganska alldaglig romcom-berättelse som blir helt underbar i sitt samspel mellan skådespelarna.

7. The Penguin
Behöver kanske inte utveckla det här. Jag tycker det här var så sjukt bra på alla nivåer.

6. Diet
Jag har fått stöd av en dietist vilket gjort att jag både äter och dricker bättre. För att hålla vikten i schack trots löpande kortisonintag så har jag kapat bort så mycket socker jag bara kan. Drack inledningsvis lite blandade juice-drycker, men har övergått mer eller mindre helt till vatten. För att försöka lyxa till vardagen lite så blandar jag upp det vanliga vattendrickandet med olika te-sorter och mineralvatten (sedan i somras är San Pellegrino en återkommande favorit).

5. Cancerfonden
Senaste året har jag via personlig insamling på Cancerfonden samt Tradera-auktioner nu dragit in över 80.000:- till Cancerfonden. Underbart!

4.Gym:et
Hade precis bestämt mig för att avsluta mitt gymkort när jag fick mitt cancerbesked. Det var bara att snällt återstarta gymkortet och nu försöker jag hålla igång löpande med tre motions- och styrketräningar i veckan.

3. Svensk Cancervård
Även om kampen fortsätter så har jag genom en avancerad vård fått behandlingar som gjort att jag i nuläget har ett omätbart PSA-värde. Det här hade inte varit möjligt om jag inte bott i ett land med bra sjukvård eller om detta hade hänt 5-10 år tidigare.

2. Pingstkyrkan
Trodde aldrig att kyrkan skulle locka mig i någon form, men senaste årets livskris har tagit mitt liv i en väldigt oväntat riktning. Det är saker som hänt i samband med min sjukdom som jag inte hittar några vetenskapliga förklaringar till och även om jag inte delar alla församlingens åsikter så har det här blivit en naturlig del i min vardag.

1. Familjen
100% självklart förstås. All stöttning jag fått när allt sett nattsvart ut och hur makalöst tuff min fru har varit i allt detta. Utöver det så har jag och äldsta grabben en hel del gemensamma intressen i både spel, film och TV. Just nu spelar vi t.ex. långdragna partier Civilization och sträckkollar The Office.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
9. Joker: Folie à Deux
Risk att kasta in en brandfackla här, men jag gillade verkligen den här uppföljaren (även om det är oklart om man ska kalla det uppföljare). Kanske var förväntningarna så låga att den blev grym eller så är det helt enkelt en clash mellan oväntade saker som blir så galet att det blir bra.
Måste bara säga att det är kul att jag inte är den enda som såg kvaliteter i den filmen! Den borde såklart också vara med på min nummer 8 gällande spännande Batman-historier!