Nekromanti Top Model RPG

Saxifrage

Hero
En artikel av Karolina Ramqvist i dagens DN fångade nyligen mitt intresse (länk nedan). Hon skriver om traditionen av TV-serier om fotomodeller, som började med "modedockorna" och idag fortsätter med "top model" och dess inkarnationer.

Fotomodellandets värld har många elementa för bra historier: klichéer, intriger, klara mål och färgstarka eller udda figurer. Kan man rollspela i modellvärlden?

Artikeln

/Sax, kvot-hetero

MrG

Swashbuckler
Självklart!
Fast det kommer nog vara roligare om man dräller in lite övrig såpa också. Gargarismas scenario Velor (om nån minns det från SydCon V) är ett bra exempel hur det skulle kunna se ut, tog faktiskt hem det och körde det som minikampanj...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Klart man kan! Kan ju vara ett skitbra upplägg i många spel: dödsmatcher mellan agenturer i Macho Women With Guns, sluta/upprätthålla/förstöra pakter med demoner för otrolig skönhet i CoC (eller Kult, Witchcraft, WoD, Unknown Armies...?), modell om dagen - brottsbekämpare om natten i valfritt superhjältespel etc.

Klart man kan börja muppa runt med system för social status och skit inom branchen men... alla är ändå passé efter 25 år eller 57 kg... eller? :gremcrazy:

För lite trevlig modell/design/modevärldsinput rekommenderar jag Paradise Kiss om ett gäng designstudenter och deras valda modell. Själv har jag blott sett animen men jag förutsätter nästan att mangan är bra också.

Storuggla

Champion
"För lite trevlig modell/design/modevärldsinput rekommenderar jag Paradise Kiss om ett gäng designstudenter och deras valda modell. Själv har jag blott sett animen men jag förutsätter nästan att mangan är bra också."

Mangan är bra.

"sluta/upprätthålla/förstöra pakter med demoner för otrolig skönhet i CoC (eller Kult, Witchcraft, WoD, Unknown Armies...?)"

I... must... play... this... :hypnotiseradgraemlin:

Storuggla, catwalk kung-fu

Krille

Super Moderator
"Fotomodellandets värld har många elementa för bra historier: klichéer, intriger, klara mål och färgstarka eller udda figurer. Kan man rollspela i modellvärlden?"

Borde väl funka. Playelf finns ju redan. :gremgrin:

Storuggla

Champion
"Borde väl funka. Playelf finns ju redan."

Men spelar man inte svettig barbar från Muskelberga som jagar modeller där? Eller har jag fatalt missuppfattat konceptet?

Storuggla, Radar O'Reilly

Johan K

Gammal & dryg
Kan man rollspela i modellvärlden?
Jag har nog sagt det förr, men gör det igen.
Kan kan man ju alltid, tror att man i princip kan rollspela det mesta här i världen faktiskt.
Dock skulle jag nog ha svårt att lira just ett modellrollspe. Eftersom jag inte direkt är intresserad av något som tillhör modeller, mode & sådant.

Krille

Super Moderator
"Men spelar man inte svettig barbar från Muskelberga som jagar modeller där? Eller har jag fatalt missuppfattat konceptet?"

Typ. Man spelar modell som blir jagad av svettig barbar från Muskelberga. Helst modell med spetsiga öron, dessutom.

Storuggla

Champion
" Man spelar modell som blir jagad av svettig barbar från Muskelberga. Helst modell med spetsiga öron, dessutom."

Kan man spela modellera? Hö hö hö... eh, okej, min egentliga fråga: Va? Gör man? Fan vad skumt, jag har alltid trott att man spelade Muskelbergabon. Som typ, slog ner dörrar, spöade orker och sedan drack sig redlös på kalasmust. Så... åfan.
Men du menar alltså (och du borde väl veta) att man spelar Tutt-Olga från Bimbonäs?

Storuggla, perplex suplex