TOR - Spel i första åldern

Tänkte att vi kan göra en klassisk TOR med When, Where, Who etc för kampanjidéer till första åldern. De gamla TOR-kampanjerna och äventyren har alla en sådan här lista så att man snabbt får en överblick över saker, något jag gillar!
Det vore enormt skoj om alla följer samma mall här.

Det blir på engelska då det mesta jag skriver till TOR blir på engleska.
Ja, jag vet, alverna i Ossiriand vill hålla sig utanför kriget med Morgoth, men vad om Morgoth vid sidan om att kämpa emot sina främsta fiender, ändå vill försöka korrumpera eller hålla undan alverna i Ossiriand från att ansluta sig till kampen? De strider ju till trots i Dagor-nuin-Giliath, striden under stjärnorna, och även om Denethor faller där och det beskrivs som att de inte vill delta i kriget mot Morgoth så kanske de inte fullt har något val på hemmaplan?

Campaign: Shadows over Ossiriand

• When:
    First Age 455 — after the Dagor Bragollach, Morgoth’s shadow creeps south into Ossiriand.
  • Where:
    The deep woods between Thalos and Brilthor in Ossiriand — remote, sacred, and vulnerable.
  • Who:
    Laiquendi protectors, Sindar refugees, Dwarven wanderers — reluctant allies against invading orcs and darker things.
  • Why:
    Morgoth seeks secret routes through the east; Ossiriand’s fall would open the way to Doriath.
  • What:
    Unite the scattered peoples of Ossiriand and hold a strategic place in the forest against a growing enemy forces. Defend the land or see it lost.
  • How:
    Track enemy scouts, awaken forest spirits, forge ancient alliances, and stand together in the defense of Ossiriand.

Vad sitter ni och ruvar på för idéer?
Jag funderade länge över vart jag kan klämma in mest frihet för mig som SL och där man även kan, om man vill, ha med Sindar (Doriath är relativt nära), människor, kanske någon förvisad Noldor, samt dvägar.

Jag förställer mig att hela Beleriand är mer eller mindre påverkat av de större skeendena och att oavsett om man försöker undvika krig, så kanske kriget kommer till dig, eller åtminstone andra faror.

Last edited:

Bifur

Veteran
Coolt. Ska fnula lite.

Människor borde passa in. Och är inte ett vad eller pass mer strategiskt än en glänta?

Coolt. Ska fnula lite.

Människor borde passa in. Och är inte ett vad eller pass mer strategiskt än en glänta?
Man kan nog hitta på nästan vad som helst, men en del platser och heroiska kulturer blir svårare än andra.

En glänta var en "fornlämning", ändrat till "forest" nu.