Nekromanti Torchbearer in da house!

chrull

Stockholm Kartell
Murkla said:
弾幕 said:
När en person börjar försöka resonera med motståndet och en annan inser halvvägs igenom att det här inte funkar, och vill bara storma in och slå ihjäl dem? Jag förstår inte hur det skulle kunna funka, och om svaret är "det går inte" så är det helt klart inte ett regelsystem som funkar för Dungeon Crawl.
Fast, varför skulle du göra det?

Alltså, om ni väljer att köra resonerandet med motståndet som en konflikt så »fungerar det inte« förrän konflikten är över och ni har förlorat.

Men, om du nu vill anfalla så tycker jag att det låter som ett utmärkt tillfälle ge upp konflikten och ta Angry som kompromiss. För arg verkar du vara. Och sen starta en ny konflikt.
Ah, såklart. Ta Angry och överge konflikten hade varit en möjlig lösning.

弾幕 said:
Jag tror jag tänkte fel, om man har 2 team mot 2 team i en konflikt, hur funkar det då, har varje sida en disposition eller har varje team en disposition? Har varje deltagare egen disposition? I samtliga fall: vad händer när konflikten inte är våldsam utan mer social när någons disposition är slut men allas inte är det?
Ah, detdär ämnet för en helt egen tråd jag skapade.

Jag kan ge dig en sammanfattning. Varje team har en disposition. När den är nere på 0 så är det teamet utslaget för resten av konflikten - i en social konflikt kanske detta motsvarar att teamet har slut på argument och inte kan göra mycket annat än att sura och gorma ur sig värdelösa upprepningar.

Om ett team åker ur en 2mot2-konflikt så kan både teamen på andra sidan attackera det kvarvarande teamet. Det är ett stort övertag och en sådan konflikt vara inte länge.

Om man nu ska tro Stövelkatten så existerar dock inte annat än 1 team mot 1 i Torchbearer, så du får spela Mouse Guard istället för att ha nytta av denna kunskap!
Förklarar mycket. Vi spelade antagligen helt enkelt fel. Så jag är nog beredd att ge TB en chans till.

chrull

Stockholm Kartell
Stövelkatten said:
弾幕 said:
Stövelkatten said:
Angående det här med fler motståndare så försökte jag hitta en regel för det här med att motståndare blir starkare ju fler de blir. Förmodade att en sådan skulle finnas men hittade ingen. Under en strid mot sex kobolder t.ex. så lyckades kobolderna skrapa ihop mäktiga tre poäng disposition. Reglerna säger här att man ska dela ut dem så långt det går bland motståndarna. Och om de inte räcker till alla så deltar inte de som blev utan i striden. Helt mongo.
Och om dispositionen inte ökar med antalet motståndare hade det alltså sett likadant ut om vi mötte 150 kobolder...
Precis. Jävligt märkligt. Ska försöka motbevisa mig själv här.

Edit: Hittade regeln jag var ute efter igår. Den fanns i monsterkapitlet. För varje extra motståndare utöver den första så lägger man antingen till en poäng disposition eller en extra tärning till slaget om disposition. Beroende på om det är en listad konflikttyp eller ej.
Gäller samma sak för spelarna? Dvs Health+kaptenens Fighter skill + en extra tärning för varje annan spelare som deltar för att få fram disp?

Möller

Hubert Hortlax
弾幕 said:
Förklarar mycket. Vi spelade antagligen helt enkelt fel. Så jag är nog beredd att ge TB en chans till.
Om Torchbearer är som Mouse Guard är min uppfattning att mekaniken är mycket komplex men att den också ger mycket tillbaka. Det är inte ett enkelt spel och nästan ingenting fungerar som något man är van vid. Mekaniken är värd att vända och vrida på, fundera över hur den är tänkt att fungera och tillslut få det bra.

G

Guest

Guest
弾幕 said:
Gäller samma sak för spelarna? Dvs Health+kaptenens Fighter skill + en extra tärning för varje annan spelare som deltar för att få fram disp?
Ja, under förutsättning att de har Fighter (eller den skill som för närvarande avgör disposition) alternativt så kan de hjälpa med Nature handlingen ligger i deras natur. Exemplet i boken säger t.ex. att en halfling (sneaking som nature descriptor) skulle kunna hjälpa till om konflikten involverar diskrektion och smygande.