Först och främst, nej det handlar inte om arkiv x...dock finns det ett svar någonstans därute. Jag bifogar samma text i ett dokument för dem som inte vill läsa i uppkopplat läge.
Föreställ er att ni befann er på Jorden för 220 miljoner år sedan. Världen var under denna period en enda stor kontinent kallad Pangea. I våran tid kallas denna period för Trias och det var nu som Dinosaurierna började sprida sig. Då världen var en enda massa kunde spridningen ske enkelt och jorden blev snart befolkad. Klimatet var kraftigt annorlunda än dagens klimat. Det överhängande var värmen. På Pangea fanns det ingen riktigt kall punkt och vid polerna fanns ännu ingen is. Mitt på Pangea fanns en enda stor öken. I denna värld var inte växtlivet och djurlivet vad vi idag känner till. Skogarna dominerades av kottepalmer och enorma barrträd. Markvegetation bestod av mossor och ormbunkar, gräs fanns inte än. Fröväxter var ännu ovanliga. Detta innebär att världen var lite mindre färgglad då inte blommor syntes till. Det är i en sådan värld Tot'Nimrash utspelar sig, faktiskt är det på Pangea som det utspelar sig bara med några få skillnader.
Världen kallas för Nadragh och i de flesta avseenden är det Pangea men det finns dock stora skillnader och därför får det ändå anses vara en alternativ verklighet av ovanstående. Detta gör att världen ser ut som våran värld på det geografiska planet och det samma gäller för växtlivet. Det som får Nadragh att skilja sig från Pangea är till stor del det mobila livet d.v.s. Toth (folken) och djur. Precis som på Pangea finns reptiliska djur av typen dinosaurie. Dock innebär inte detta att spelarna kommer att kunna jaga en Brontosaurus eller bli jagad av en flock Velociraptor. På Nadragh finns helt andra djur i samma anda, den huvudsakliga anledningen är att många av de idéer som har fötts under projektets gång inte skulle fungera tillsammans med de traditionella dinosaurierna. Utöver detta finns i denna alternativa värld något så verklighetsfrämmande som Gudar och i viss mån magi.
Personligen anser jag att projektet är på sin upphällning, i varje fall på idéplanet. Vad som behövs göras egentligen är att skriva ner allt på dator. (Vilket alla vet är något av det svåraste inom skapandet.) Därutöver finns det givetvis vissa smärre detaljer och även en del större som behöver rätas ut.Det är ganska troligt att jag i framtiden kan behöva hjälp med att komma på olika ting som egentligen hör till det regelmässiga. Detta är dock inget som jag talar om nu, kanske kan jag återvända till det om det visar sig att hjälp behövs. =)
Ingen fantasivärld utan olika intelligenta folk? Visserligen är detta inte helt sant men jag är ändå så pass konservativ att jag vill ha med någon form av spelbar karaktär för mina spelare. Nyskapande i all ära, men någon måtta får det vara. I Nadragh kallas dessa folk för Toth, vilket betyder just folk.
Det finns tre Toth: Hath'Mentis - Sorgligt nog har jag fört in ett folk som är väldigt lika människor, detta både till utseende och till sätt. De är det största folket både rent fysiskt och i sin utspridning. Deras anpassningsförmåga är deras bästa vapen mot omgivningen.
Ji-Gera - Om någon minns ett gammalt inlägg som jag gjorde minns dem att jag nämnde detta ödlelike folk. Ji-Gera var ursprungligen luftens härskare men har så sakteligen förändrats och bosatt sig på jordytan. Fortfarande är det bara dem här som har lyckats tämja flygande varelser i stora mängder. Ji-Gera har inga talorgan utan kommunikation sker med teckenspråk.
Kae'Waneth - De bor i stora samhällen i grottor som finns under ytan. Resten av folken anser dem vara onda men det är bara en fråga om missförstånd från deras sida och ett mycket olyckligt öde från Kae'Waneths…
Givetvis är alla dessa bilder strängt generella, att skriva lite om alla olika samhällen och släkten skulle bara bli omständligt. Dock kan sägas att detta kommer att återfinnas i den färdiga versionen.
Nu när det rent världsliga har blivit behandlat måste jag givetvis beröra det lite mer andliga, eller? I varje fall kan sägas att det finns gudar. Än så länge har jag faktiskt inte många gudar nerskrivna i varje fall inte sådana som spelarna kan känna till. Detta kommer att förändras i mån av tid och motivation. Gudar finns, det är den allmänna och enda uppfattningen, alla vet att gudar finns, bevisen på detta är tillräckliga för att underbygga påståendet. Dock tror inte alla på samma gudar.
Det mest konkreta beviset på gudarnas existens är vad som i folkmun kallas för gåvor. Gåvor är vad gudarnas utvalda får för att kunna utföra sina förvärv. Andra tydliga tecken på att gudarna finns består i förekomsten av demoner som besätter folk och förvrider deras sinnen mot just gudarna. Gudarna låter dock inte sådant fortgå ostraffat och besättningar varar inte länge då man tillkallar sina gudar. Gåvor är egentligen mycket mer begränsade än magi brukar vara, det finns generellt sett inte lika många områden som berörs av gåvor även om en gåva har en större spännvidd än en besvärjelse. Inom en snar framtid bör jag kunna göra en ordentlig sammanställning av vad gåvor är och visa upp den men nu står inte det i fokus.
Självaste känslan i Tot'Nimrash är tänkt att vara primitivt mystisk. Det finns inga landsbildningar eller större städer. De flesta folken är nomadiska, jägare - samlare. Det finns få av de tekniska innovationer som brukar finnas i fantasy, såsom hjulet, båtbyggarkonst, utvecklad smideskonst och dylikt. Livet på Nadragh kommer att vara mycket tyngre än vanligt är under medeltiden och även om sjukdomar knappt finns (helande gåvor är vanliga) så finns många faror för den oerfarna och faktiskt även för den väldigt erfarna. De mest överhängande farorna är de rovdjuren som i Nadragh är åtskilligt farligare än både lejon och varg. Tänk dig själv ett rovdjur som är dubbelt så högt som ett vanligt tvåvåningshus, hur kan man hindra detta djur? Även de växtätande djuren kan vara väldigt farliga om än dock omedvetet. De största djuren skulle faktisk kunna trampa ner en by av misstag.
Och det mystiska? Jo, det finns bakom i stort sett allt jag har gjort en underliggande sanning, en sanning så skräckinjagande att de flesta som någonsin får reda på sanningen blir galna. Denna sanning kan man lätt nudda vid under äventyrens gång men aldrig lägga sin hand på. Vidare kommer jag att lägga in mycket folktro i världen, myter och legender kommer även dem att vara centrala ting i världen. Dock bör sägas att folktro inte är vampyrer och Näcken utan mer anpassad till Nadragh.
Det var det mest grundläggande. Nu frågar jag er, från en spelares perspektiv, kan det vara intressant? Ni har nu fått den bild som spelare kommer att ha om ni vill veta mer om spelledarens perspektiv får ni skriva en privat förfrågan antingen via ICQ, mail eller interforum thingymajig… Om ni får några roliga idéer under läsningen vore det roligt att höra vad ni tänker, har ni några invändningar är även dem välkomna. Har ni lust att hjälpa till med något hör av er, dock kan jag inte lova något =P
ICQ: 20472872
Mail:gabriel.j@telia.com
"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mothie on 2001-09-04 19:44.</EM></FONT></P>
Föreställ er att ni befann er på Jorden för 220 miljoner år sedan. Världen var under denna period en enda stor kontinent kallad Pangea. I våran tid kallas denna period för Trias och det var nu som Dinosaurierna började sprida sig. Då världen var en enda massa kunde spridningen ske enkelt och jorden blev snart befolkad. Klimatet var kraftigt annorlunda än dagens klimat. Det överhängande var värmen. På Pangea fanns det ingen riktigt kall punkt och vid polerna fanns ännu ingen is. Mitt på Pangea fanns en enda stor öken. I denna värld var inte växtlivet och djurlivet vad vi idag känner till. Skogarna dominerades av kottepalmer och enorma barrträd. Markvegetation bestod av mossor och ormbunkar, gräs fanns inte än. Fröväxter var ännu ovanliga. Detta innebär att världen var lite mindre färgglad då inte blommor syntes till. Det är i en sådan värld Tot'Nimrash utspelar sig, faktiskt är det på Pangea som det utspelar sig bara med några få skillnader.
Världen kallas för Nadragh och i de flesta avseenden är det Pangea men det finns dock stora skillnader och därför får det ändå anses vara en alternativ verklighet av ovanstående. Detta gör att världen ser ut som våran värld på det geografiska planet och det samma gäller för växtlivet. Det som får Nadragh att skilja sig från Pangea är till stor del det mobila livet d.v.s. Toth (folken) och djur. Precis som på Pangea finns reptiliska djur av typen dinosaurie. Dock innebär inte detta att spelarna kommer att kunna jaga en Brontosaurus eller bli jagad av en flock Velociraptor. På Nadragh finns helt andra djur i samma anda, den huvudsakliga anledningen är att många av de idéer som har fötts under projektets gång inte skulle fungera tillsammans med de traditionella dinosaurierna. Utöver detta finns i denna alternativa värld något så verklighetsfrämmande som Gudar och i viss mån magi.
Personligen anser jag att projektet är på sin upphällning, i varje fall på idéplanet. Vad som behövs göras egentligen är att skriva ner allt på dator. (Vilket alla vet är något av det svåraste inom skapandet.) Därutöver finns det givetvis vissa smärre detaljer och även en del större som behöver rätas ut.Det är ganska troligt att jag i framtiden kan behöva hjälp med att komma på olika ting som egentligen hör till det regelmässiga. Detta är dock inget som jag talar om nu, kanske kan jag återvända till det om det visar sig att hjälp behövs. =)
Ingen fantasivärld utan olika intelligenta folk? Visserligen är detta inte helt sant men jag är ändå så pass konservativ att jag vill ha med någon form av spelbar karaktär för mina spelare. Nyskapande i all ära, men någon måtta får det vara. I Nadragh kallas dessa folk för Toth, vilket betyder just folk.
Det finns tre Toth: Hath'Mentis - Sorgligt nog har jag fört in ett folk som är väldigt lika människor, detta både till utseende och till sätt. De är det största folket både rent fysiskt och i sin utspridning. Deras anpassningsförmåga är deras bästa vapen mot omgivningen.
Ji-Gera - Om någon minns ett gammalt inlägg som jag gjorde minns dem att jag nämnde detta ödlelike folk. Ji-Gera var ursprungligen luftens härskare men har så sakteligen förändrats och bosatt sig på jordytan. Fortfarande är det bara dem här som har lyckats tämja flygande varelser i stora mängder. Ji-Gera har inga talorgan utan kommunikation sker med teckenspråk.
Kae'Waneth - De bor i stora samhällen i grottor som finns under ytan. Resten av folken anser dem vara onda men det är bara en fråga om missförstånd från deras sida och ett mycket olyckligt öde från Kae'Waneths…
Givetvis är alla dessa bilder strängt generella, att skriva lite om alla olika samhällen och släkten skulle bara bli omständligt. Dock kan sägas att detta kommer att återfinnas i den färdiga versionen.
Nu när det rent världsliga har blivit behandlat måste jag givetvis beröra det lite mer andliga, eller? I varje fall kan sägas att det finns gudar. Än så länge har jag faktiskt inte många gudar nerskrivna i varje fall inte sådana som spelarna kan känna till. Detta kommer att förändras i mån av tid och motivation. Gudar finns, det är den allmänna och enda uppfattningen, alla vet att gudar finns, bevisen på detta är tillräckliga för att underbygga påståendet. Dock tror inte alla på samma gudar.
Det mest konkreta beviset på gudarnas existens är vad som i folkmun kallas för gåvor. Gåvor är vad gudarnas utvalda får för att kunna utföra sina förvärv. Andra tydliga tecken på att gudarna finns består i förekomsten av demoner som besätter folk och förvrider deras sinnen mot just gudarna. Gudarna låter dock inte sådant fortgå ostraffat och besättningar varar inte länge då man tillkallar sina gudar. Gåvor är egentligen mycket mer begränsade än magi brukar vara, det finns generellt sett inte lika många områden som berörs av gåvor även om en gåva har en större spännvidd än en besvärjelse. Inom en snar framtid bör jag kunna göra en ordentlig sammanställning av vad gåvor är och visa upp den men nu står inte det i fokus.
Självaste känslan i Tot'Nimrash är tänkt att vara primitivt mystisk. Det finns inga landsbildningar eller större städer. De flesta folken är nomadiska, jägare - samlare. Det finns få av de tekniska innovationer som brukar finnas i fantasy, såsom hjulet, båtbyggarkonst, utvecklad smideskonst och dylikt. Livet på Nadragh kommer att vara mycket tyngre än vanligt är under medeltiden och även om sjukdomar knappt finns (helande gåvor är vanliga) så finns många faror för den oerfarna och faktiskt även för den väldigt erfarna. De mest överhängande farorna är de rovdjuren som i Nadragh är åtskilligt farligare än både lejon och varg. Tänk dig själv ett rovdjur som är dubbelt så högt som ett vanligt tvåvåningshus, hur kan man hindra detta djur? Även de växtätande djuren kan vara väldigt farliga om än dock omedvetet. De största djuren skulle faktisk kunna trampa ner en by av misstag.
Och det mystiska? Jo, det finns bakom i stort sett allt jag har gjort en underliggande sanning, en sanning så skräckinjagande att de flesta som någonsin får reda på sanningen blir galna. Denna sanning kan man lätt nudda vid under äventyrens gång men aldrig lägga sin hand på. Vidare kommer jag att lägga in mycket folktro i världen, myter och legender kommer även dem att vara centrala ting i världen. Dock bör sägas att folktro inte är vampyrer och Näcken utan mer anpassad till Nadragh.
Det var det mest grundläggande. Nu frågar jag er, från en spelares perspektiv, kan det vara intressant? Ni har nu fått den bild som spelare kommer att ha om ni vill veta mer om spelledarens perspektiv får ni skriva en privat förfrågan antingen via ICQ, mail eller interforum thingymajig… Om ni får några roliga idéer under läsningen vore det roligt att höra vad ni tänker, har ni några invändningar är även dem välkomna. Har ni lust att hjälpa till med något hör av er, dock kan jag inte lova något =P
ICQ: 20472872
Mail:gabriel.j@telia.com
"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mothie on 2001-09-04 19:44.</EM></FONT></P>