Nekromanti Tove Janssons Bilbo

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här är värt att ta en titt på för alla som är intresserade av korsningar mellan finsk ångest och glada fantasyäventyr. Det är Tove Janssons illustrationer till en gammal upplaga av Bilbo.

Länk

/tobias

Foggmock

Myrmidon
Re: Jupp

Likheten är slående. Jävligt balla bilder, de sätter en annorlunda stämning än de bilderna jag har i skallen, och givetvis är man ju också påverkad av Ringen-filmerna. Lite knasigare, lite tjockare, lite mörkare. Wonderful.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tove Janssons illustrationer till Bilbo är oerhört charmiga. (Det var f.ö. mellanstadiebibliotekets luggslitna exemplar som cirkulerade i kompiskretsen.) Enda abret är väl att Gollum är ett par nummer för stor.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
De här bilderna var verkligen udda !
Dock så gillade jag dem. De var verkilgen mycket Mumintrollet över det hela. Vackra, men helt klart udda !

Organ

Out of time, out of mind
Tove Janssons illustrationer till Bilbo är oerhört charmiga.
De är jättefina. Min favorit är den på trollen.

Enda abret är väl att Gollum är ett par nummer för stor.
Ja, just den biten känns lite fel. Men nämns nånsin hans storlek? Hans hobbitbakgrund kommer ju fram först i ringtrilogin. När Bilbo skrevs var det mig veterligen inte fastställt vem Gollum var och varifrån han kom. Nån som har koll?

Sedan tycker jag att det är kul att dvärgarna ser ut som araber. :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Men är det Arvidos som spelar harpa?
Jag tycker de ser ut som Arvidos allihop. Dessutom ser det ut som om Arvidos längst upp till vänster röker holk. :gremgrin:

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gollum

Ja, just den biten känns lite fel. Men nämns nånsin hans storlek? Hans hobbitbakgrund kommer ju fram först i ringtrilogin. När Bilbo skrevs var det mig veterligen inte fastställt vem Gollum var och varifrån han kom. Nån som har koll?
Ja, i Bilbo omnämns Gollum bara som ett sorts monster som bor på en ö i en underjordisk sjö. Han dödar vättar och äter dem ibland, så det är inte konstigt att Tove Jansson tolkat det som att han var större än Bilbo. Den enda fysiska beskrivningen av honom är att han har stora ögon.

/tobias

kalcidis

Hero
Ja, de är klassiska de bilderna. Tror faktiskt det var den utgåvan jag läste först.

För mig förmedlar de på något sätt den perfekta känslan av Tolkiens midgård. De bilderna och något abstrakt i mitt sinne vill även blanda in färgerna gult och grönt.

Och visst är kanske Gollum ett par storlekar större än vad han bör vara, men det är jag också. It's all good! Om jag känner Golle G rätt så äter han de där vättarna som jag mumsar hommous-mackor.

Rosen

Myrmidon
Re: Gollum

Ja, i Bilbo omnämns Gollum bara som ett sorts monster (...) Den enda fysiska beskrivningen av honom är att han har stora ögon.

Bilden man får av honom är väldigt vag, jo - och står det inte något om att ögonen... buktar ut eller nåt sånt?

När jag läste den nån gång i mellanstadiet minns jag iaf att jag lyckades tolka texten som att han hade utstickande ögonstjälkar, som en snigel. Det intrycket dog inte helt i mitt bakhuvud förrän Bakshis tecknade LotR-film kom ut.

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Dessutom ser det ut som om Arvidos längst upp till vänster röker holk.

--------------------------------------------------------------------------------

Vad är problemet?
Vem har sagt något om problem? Det skulle möjligtvis vara att rök-Arvidos hoggar holken medans de andra får nöja sig med att jamma. :gremgrin:

/Anders

Torbjörn

Swordsman
Fina? Ja, men...

Tolkienkänsla? Mindre än noll! Man mår nästan dåligt när man tänker på dessa bilder och Tolkiens värld samtidigt!

Torbjörn - glad att han inte läste den versionen av Bilbo för 20 år sen.

Saxifrage

Hero
Finska vikingar

Mmm, de var sköna. Jämfört med de mer kända illustrationerna i andra utgåvor så ger Tove Janssons bilder en mycket annorlunda stämning, mer av finskt eller nordiskt vemod och mindre av klassisk gladfantasy.

Bilden på Gollum i sjön påminner om en bild på Mårran i muminserierna, om jag inte minns fel.

Det slår mig att Tove Janssons bilder skulle passa mycket bra som illustration till klassiska vikingasagor. Den sparsmakade stilen är antagligen lämpad för det kärva och korthuggna språket i tex Njals saga. Har Tove Jansson illustrerat några sådana sagor?

Jag får också vibbar av en skön korsning mellan nordiska sagor och klassisk fantasy. Sådana korsbefruktningar är ofta smakfulla. Tex DoD-världen Trudvang är ju ett bra exempel på hur väl det nordiska sagoarvet passar ihop med fantasyelement. Tove Janssons bilder har lite av samma känsla, tycker jag.