Nekromanti Träffområde på fordon

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har prävat följande:

Ett forodn har rätt många träffområden. Jag har delat upp ett koordinatsystem i 256 rutor där y axel och x axel sträcker sig från 3-18. Vid en träff påforodn slår man 3T för var axel och läser av träffområdet man ger skada i.

På kordinatsystemet ritar man upp sitt fordon - hur det ser ut alltså. Här finns läge att vara strategisk. Visst kan man lägga kanonerna ute i koordinat 3,3 där man aldrig träffar (tack Rising för din Excel tabell). Men då ska man ha en jefligt bra motiviation till SL varför man lägger den där. Dessutom kan priset stiga ju högre eller lägre man lägger sina träffområden. Dessutom måste ju fordonet hålla ihop. Blir det ett väldigt konstigt ritat fordon så kan manöverförmågan sänkas pga det. Man börjar alltid att rita sitt fordon från origo och ska täcka ungefär lika mycket åt vardera håll men det är ingen regel huggen i sten. Så länge motiven för skeppets utseende och träfformåden är välgrundade får det se ut hur som helst.Men det kan också påverka andra egenskaper.

Downs
Realism... Klockkurvan ställer till det. Det kan bli omotiverat att ha de där oträffbara områdena men de kommer kosta och de ska motvieras.

Ups
Kul sätt att skapa sina fordon på. Det blir speligare och roligare vilket iofs är hela min avsikt snarare än realism.

Har ni några funderingar kring det här?

Krille

Super Moderator
Du har ett problem med siktande också. Systemet förutsätter att man försöker träffa mitt i. Det är visserligen oftast fallet, men inte alltid.

Egentligen så luktar det här som en iteration av den gamla träffmallen (Western, Millennium's End), men med två extra slag. Precis som dessa så kommer du få en klase frustration i och med träffar som inte är träffar (dvs träffslaget säger träff men träffkoordinatsystemet säger miss), och de två extra slagen och uppslaget kommer också äta speltid i onödan.

PAX

Jordisk Äventyrare
Ritar man fordonet uppifrån eller från sidan?

Kolla hur Twilight 2000 löste problemet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Siktandet har jag löst genom att man just siktar på önskad koordinat i endra x eller y led. Träffarna utanför fordonet tänkte jag lösa med att det träffar pansar eller skrov/chassi där träffen blir bättre ju längre ut man kommer i skalorna.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
uppifrån... letade på nätet men fann tyvärr inte någon beskrivning av det systemet... Om du orkar - Hur fungerar det i korthet?

Troberg

Sinister eater
Jag har principiellt lite svårt för träfformåden av traditionell sort på fordon. Man nöter helt enkelt inte ner fordon på det sättet, antingen går något sönder av träffen eller så gör det inte det, det är sällan mellanting. Jag skulle därför förorda en träfftabell där man slumpar från en lista med skador och effekter.

Det viktiga här är att effekterna är direkt konkreta, tex "Styrleden effad, höger framhjul svänger på egen hand", "Kylaren spräckt, överhettar inom 2D6 minuter", "Avgassystemet punkterat, låter coolt", "Vindrutan splittrad, sänkt sikt", "Katalysatorn bortskjuten, fler hästkrafter" eller "Personen i passagerarsätet fram träffad". Naturligtvis ska det också finnas en stor chans till skador utan praktisk effekt med bara kosmetisk skada.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ah men det kan jag förstå men i det här fallet så är skadorna direkt underordnade prestandan på fordonet samtidigt som ett fordons olika delar kan sprängas direkt.

Krille

Super Moderator
En helt annan sak, rent generellt så ogillar jag delsystem som är inkonsekventa. Ett träffsystem för rollpersoner och ett annat för fordon innebär att jag måste kunna två träffsystem istället för ett.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jo det är jag mycket medveten om och det där har smittat av sig men det spelar noll roll i just det här fallet. För mycket att vinna - för lite att förlora.