Jag har prävat följande:
Ett forodn har rätt många träffområden. Jag har delat upp ett koordinatsystem i 256 rutor där y axel och x axel sträcker sig från 3-18. Vid en träff påforodn slår man 3T för var axel och läser av träffområdet man ger skada i.
På kordinatsystemet ritar man upp sitt fordon - hur det ser ut alltså. Här finns läge att vara strategisk. Visst kan man lägga kanonerna ute i koordinat 3,3 där man aldrig träffar (tack Rising för din Excel tabell). Men då ska man ha en jefligt bra motiviation till SL varför man lägger den där. Dessutom kan priset stiga ju högre eller lägre man lägger sina träffområden. Dessutom måste ju fordonet hålla ihop. Blir det ett väldigt konstigt ritat fordon så kan manöverförmågan sänkas pga det. Man börjar alltid att rita sitt fordon från origo och ska täcka ungefär lika mycket åt vardera håll men det är ingen regel huggen i sten. Så länge motiven för skeppets utseende och träfformåden är välgrundade får det se ut hur som helst.Men det kan också påverka andra egenskaper.
Downs
Realism... Klockkurvan ställer till det. Det kan bli omotiverat att ha de där oträffbara områdena men de kommer kosta och de ska motvieras.
Ups
Kul sätt att skapa sina fordon på. Det blir speligare och roligare vilket iofs är hela min avsikt snarare än realism.
Har ni några funderingar kring det här?
Ett forodn har rätt många träffområden. Jag har delat upp ett koordinatsystem i 256 rutor där y axel och x axel sträcker sig från 3-18. Vid en träff påforodn slår man 3T för var axel och läser av träffområdet man ger skada i.
På kordinatsystemet ritar man upp sitt fordon - hur det ser ut alltså. Här finns läge att vara strategisk. Visst kan man lägga kanonerna ute i koordinat 3,3 där man aldrig träffar (tack Rising för din Excel tabell). Men då ska man ha en jefligt bra motiviation till SL varför man lägger den där. Dessutom kan priset stiga ju högre eller lägre man lägger sina träffområden. Dessutom måste ju fordonet hålla ihop. Blir det ett väldigt konstigt ritat fordon så kan manöverförmågan sänkas pga det. Man börjar alltid att rita sitt fordon från origo och ska täcka ungefär lika mycket åt vardera håll men det är ingen regel huggen i sten. Så länge motiven för skeppets utseende och träfformåden är välgrundade får det se ut hur som helst.Men det kan också påverka andra egenskaper.
Downs
Realism... Klockkurvan ställer till det. Det kan bli omotiverat att ha de där oträffbara områdena men de kommer kosta och de ska motvieras.
Ups
Kul sätt att skapa sina fordon på. Det blir speligare och roligare vilket iofs är hela min avsikt snarare än realism.
Har ni några funderingar kring det här?