CapnZapp;n180096 said:
Om du vill avfärda varje ansats till att analysera mängden av valmöjligheter som "munchkin" och trivialisera skillnaden mellan att låta reglerma hjälpa eller stjälpa balansen inom gruppen; tja, då har vi inget mer att säga varandra.
Tror du helt missförstått min poäng.
Många i den här tråden verkar vara av inställningen att om man låter spelarna välja helt fritt och kombinera alla möjliga förmågor så kommer spelet bli obalanserat. Jag håller inte med. I grund och botten är det för att jag inte tycker att rollspel behöver vara balanserade, men det kanske är en annan debatt.
Jag har sagt till alla i min grupp att det finns gott om utrymme för att skapa extremt kraftfulla karaktärer i Symbaroum, men att om de gör det så kommer jag lägga lika mycket tid och energi på att skapa extremt kraftfulla fiender. Så om det är den typen av spel de vill spela så är det vad jag kommer erbjuda.
När vi hittar kombinationer av förmågor som gör en karaktär i gruppen mycket kraftigare än de andra så brukar vi utvärdera dem och fundera på ifall vi vill göra något för att korrigera reglerna. Jag har ett exempel på det nedan. Vi är alla spelutvecklare, så vi gillar att leka med system och hitta exploaterbara kombinationer, men även att se om dessa behöver korrigeras.
CapnZapp;n180096 said:
Till att börja med utgår du från att vi andra är med på ditt antagonistiska förhållande mellan spelare och spelledare. Glöm det; vi som föredrar att spelarna har reglerna att förhålla sig till så SL kan förbli (relativt) neutral finns också.
Jag tror absolut inte på ett antagonistiskt förhållande mellan spelare och spelledare. Däremot tycker jag att det är spelledarens roll att hjälpa spelarna ha roligt och genomleva underhållande berättelser, och för att det ska funka så måste man ibland trycka till på karaktärernas svagheter.
Det är även en fråga om balans. Om en förmåga ger en massiv fördel och en liten men specifik nackdel, då tycker jag att spelledaren har en plikt att förr eller senare lyfta fram den nackdelen.
CapnZapp;n180096 said:
Dessutom; vem säger att RP skulle vara kass i närstrid bara för att han eller hon prioriterat Vaksam före Träffsäker? Givetvis är Stark ett av de tre högsta värdena.
I det här fallet så är karaktären Karla från Det Förlovade Landet som har 5 i Träffsäker, så i de rundor då hon laddar om sitt armborst är hon ganska värdelös. Visst, spelaren kunde ha fixat detta genom att ha kvar Sjätte Sinne och bra Vaksam och flytta ett halvbra nummer till Träffsäker, men för varje poäng han höjde Träffsäker så blev Sjätte Sinne mindre och mindre viktigt, och han hittade andra förmågor som verkade mycket mer användbara.
CapnZapp;n180096 said:
Spelet är designat så att det är relativt enkelt att klara sig utan kännbara nackdelar med Träffsäker 5. Om inte det är definitionen av dump stat så vet jag inte.
Absolut! Det är något jag älskar med systemet! Jag tycker det är underbart att spelarna kan specialisera sig genom att välja vilken stat de vill använda i strid, men att de då även begränsar sig till en typ av stridande.
CapnZapp;n180096 said:
Notera att bara för att föregående mening är sann innebär det inte att nästföljande mening måste vara falsk: Spelet låter dig klara dig bra på Träffsäker 15.
Absolut! Ovan nämnda Karla kunde - efter att ha gått över till Träffsäker och Pilbåge och några färdigheter från Spelarens Handbok - ett tag göra tre attacker per runda (slag under 16) mot ett mål, med omslag på varje attack, och 1d10+1 skada. I princip 6-33 skada per runda.
Hela gruppen (den spelaren inkl) tyckte det var ganska absurt, så vi bestämde att Jaktinstinkt bara kan ge ett omslag och att spelaren måste hålla noga räkning på sina pilar (vilket vi inte gjorde tidigare pga unfun).
CapnZapp;n180096 said:
Kruxet är bara att alla (eller nästan alla) hävstångseffekter du vill använda dig av för att göra tre eller fler tärningars skada bygger på grundidén att du lämnat Träffsäker och "nichat" dig.
Jag håller med om att spelet definitivt pushar för att spelarna ska nischa sina karaktärer, fokusera på en god-stat och offra Träffsäker, men jag håller helt enkelt inte med om att Träffsäker för det är en dump stat.
I min mening så är en dump stat det attribut du som spelare kan ignorera utan något som helst problem, men jag tycker Symbaroum är väldigt bra på att göra alla låga stats problematiska, genom antalet valmöjligheter spelet erbjuder spelledaren.
CapnZapp;n180096 said:
Spelet innehåller ett antal subtila fördelar för Rollpersonerna vs SLPs och detta är en av dem.
Här är jag inte riktigt säker på vad du menar. SLPs har tillgång till exakt samma förmågor, och Järnnäve på en SLP är minst lika effektivt som Järnnäve på en spelarkaraktär.
CapnZapp;n180096 said:
Mitt tips är att inte fajta systemet här. Skapa ett gäng med den Starke hjälten, den Listige hjälten, den Övertygande hjälten och den Diskrete hjälten, och överlåt Träffsäker till den grå massan av SLPs, så riskerar du mindre grus i maskineriet, som att hjältarnas kompetensområden överlappar!
Jag håller med om att detta är vad spelet lutar åt, och om gruppen är väl balanserad och har kul så borde spelledaren vara nöjd oavsett, men om jag märkte att alla i en grupp har dumpat Träffsäker så skulle jag försöka hitta ett roligt och finurligt sätt att få gruppen att ifrågasätta ifall de kanske borde ha en Träffsäker hjälte också.