Nekromanti Träfftabellsprogram

Zadrith

Hero
En första version av ett spelledarhjälpmedel jag jobbar med till EON och som jag gärna skulle vilja att någon testade åt mig. Det enda det gör i nuläget är att man kan använda det för att slå fram vilken kroppsdel som träffas. Tanken är dock att det såsmåningom ska ta hand om hela skadebiten eftersom det är ett moment som jag tycker tar alldeles för lång tid utan hjälpmedel.
Det jag framför allt vill veta är att det fungerar även på andra datorer än min vilket jag ibland har haft problem med. Det kräver dock att .net framework är installerat.

Regmolar

Swashbuckler
Fungerar utmärkt för mig och känns som ett mycket trevligt litet program.

Känner du för inspiration eller för att se hur andra har gjort samma sak hoppas jag du vet att det nog bara är att söka, så ska det väl finnas åtminstone två-tre trådar rörande sådana program...

Annars kan man ju också alltid köra med det oslagbara ensidas skadearket, ifall man nu inte gillar att ha datorn på under mötet :gremwink:

Jag älskar din tärningssimulator förresten. Används nästan varje Eon-möte ^^

Zadrith

Hero
Tack för hjälpen och trevligt att du använder min tärningssimulator för det trodde jag knappt att någon gjorde.
Finns det någon annan slags hjälpprogram som du (eller någon annan) saknar så kom gärna med förslag så kan jag se vad jag kan slänga ihop.

Cirid

Veteran
Randomiseringen.

Tärningsslagen är för mej är inte särskilt slumpartade.
<ul type="square">
[*]T10
10..5..1..6..1..6..1..7..2..7..2..8..3..8..3..8..4..9..4..9..5..10..5..10..5..1..6..1..osv

[*]T100
59..11..64..16..68..20..73..25..77..29..82..34..86..38..90..43..95..47..99..52..4..56..8..61..osv

[*]Hög Stick och Avstånd
1..53..6..58..10..62..14..67..19..71..23..76..28..80..32..85..37..89..osv

[*]Hoppar mellan normal hugg, hög stick och låg hugg
38..91..43..95..47..100..52..4..56..9..61..13..65..18..70..22..74..27..osv
[/list]

Jämför vartannat nummer.

Känns som det är två nummer som stegar upp mot 100. Med inkrement nånstans mellan 4 och 5, varje gång man trycker på en knapp.

Zadrith

Hero
Re: Randomiseringen.

Mycket märkligt men jag får samma resultat så det får jag nog ta och undersöka, tack för att du upptäckte det åt mig.

Johan K

Gammal & dryg
Well, den funkar iaf på min dumburk till data.
Smidigt litet program du skapat.

tripp_trap

Veteran
Hade det inte krävt en dator hade jag använt detta. Väldigt smidigt och bra :gremsmile:. Ett av de värsta problemen i min spelgrupp är när vi strider tar det sån tid för man måste checka av listor och tabeller.

Zadrith

Hero
Jo, det känns tyvärr som att EONs stridssystem kräver lite datorstöd för att bli snabbt nog.

Zadrith

Hero
Ny version

Här kommer en andra version av programmet med riktiga slumptal och fler tabeller, jag har dessutom gjort det möjligt att fylla i ett tärningsresultat i stället för att låta datorn slumpa fram det så att det går att använda även i grupper där spelarna tycker det är viktigt att de själva får slå sina träffslag.
Fortsätt gärna att komma med synpunkter och rapportera in eventuella fel.

Cirid

Veteran
Re: Ny version, lite fel

Ser bra ut, framslumpningen funkar mycket bättre. Jag hittade dock några fel.

Det verkar som om "Hög Hugg och Kross" inte fungerar. Inget händer när jag trycker på knappen.
Det ser också ut som om "Normal Hugg och Kross" och "Hög Stick och Avstånd" använder träfftabellen för "Normal Stick och Avstånd".

Zadrith

Hero
Version 3 med skadehantering

Även om jag är långt ifrån klar med skadehanteringen så lägger jag ändå ut en ny version av programmet. Framför allt eftersom jag klantat till den förra rejält med en massa felaktiga tabeller och för att ni som tittat på programmet har varit mycket duktigare på att hitta fel än jag varit själv.
Som ni kan se finns det nu även en ruta för hantering av skador. Observera dock att jag än så länge bara hunnit få in värdena för allvarliga skador av typen hugg och det därför bara går att få fram värden för lätta skador av typerna kross och stick.
om man fyller i en reducerad skada räknar programmet ut Trauma, Smärta och Blödning. I annat fall visar det hur den ska hanteras beroende på skadans storlek.
Det finns ännu inte någon hantering av extraskador men det kommer så småningom.
Fortsätt gärna att komma med synpunkter och hitta fel åt mig.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Version 3 med skadehantering

Måste säga att programmet just nu är mycket, mycket lovande; funktionen med en massa knappar gör ju att många uträkningar kan skötas enbart med ett musklick, samtidigt som det känns som att man kan hoppa in i stort sett var som helst utan några problem (vilket ofta varit omöjligt, krångligt eller tidsödande i liknande program jag har testat). Ser fram emot nästa uppdatering.

Cirid

Veteran
Småfel.

Kollade igenom programmet en stund och hittade tre småfel.

Vänster armbåge saknas i tabellen för "Låg Stick och Avstånd".
"Allvarlig skada: Skallben: Tx2, S/2, B/10" det ska vara T/2.
Och en av skallens två allvarliga skador för hjärnan verkar köra med B/10, istället för B/2. Får dock bara noll i blödning.

Big Marco

Läskig

Mycket trevligt! En sak som jag hade gillat är en flagga som använder tilläggsregeln att skadeverkans tiotalssiffra ger hur många T10or som slås för allvarliga skador och som automatisk väljer den med lägsta siffran.

Zadrith

Hero

Låter som en vettig extraregel och den ska jag helt klart lägga in. Finns det något vedertaget namn på den?

Big Marco

Läskig

Finns det något vedertaget namn på den?

Nej. Tyvärr. "Alternativt sätt att få fram allvarlig skada"?

MattiasS

Veteran

Bra initiativ helt enkelt.
En liten sak som jag rekommenderar dock är att du tar bort + som står i alla skador, tex T+20 S+10 B+2, och istället skriver ut det utan såhär, T.20 S.10 B.2 (Alternativversionen skriver ut TSB .20 .10 .2 rakt av). Man kan dividera om det exakta utseendet men faktum är att pluset bara är i vägen för läsbarheten.
Pluset har aldrig fyllt nån funktion i tabellerna utom att göra dem svärlästa (Vilket jag påpekade görsent i produktion, men det var för jobbigt att ta bort eller nått, sa cjs el mb). Det är ju inte så att man kan få minus...

Kanske inte dagens brännhetaste ämne men GUI design och Usability är en passion...

Zadrith

Hero
Version 4

De fel som rapporterats är rättade
Krosskadorna är klar.
När man inte angivit någon skada visas Amp och Bryt
Det finns knappar för flera olika slags tärningsslag så att de finns till hands för bland annat CS och DS.
Det finns knappar för fyrfota djur och ett par nya fält som ännu inte används så dem kan ni bara ignorera när ni testar.