Nekromanti Träna upp sina färdigheter

Beardbird

Veteran
Joined
2 Nov 2000
Messages
20
I de flesta rollspel så står det angivet hur lång tid etc det tar för en rollperson att träna upp "erfarenhetspoäng" i olika färdigheter. Hur löser ni detta? Man tränar ju inte när man äventyrar. Säger ni som SL att det är ok att säga "att det passerar en vecka och att ni får erfarenhet under tiden". Eller tränar de mellan spelomgångarna etc etc etc....
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
logiska begränsningar

beror på var de är och vad de gör. om de måste ligga lågt i en stad kan de inte träna så mycket. är de vapenmästare tränar de nog oftare än vanliga krigare. magiker tränar säkert också en hel del om de har tillgång till böcker och tid över. är de ute och reser kan de få erf i "vildmarks" färdigheter utan att slå för det. osv osv. mellan äventyr får de disponera fritt med sin tid, bara det passa ihop med var de är, deras yrke osv.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Jag brukar göra så att där ett äventyr slutar börjar nästa just för att RP:na inte ska få ett halvår (överdrivet.../images/icons/smile.gif) som de kan tillbringa på en vapenakademi eller liknande och skaffa sig jättehögt färdighetsvärde i sina vapen. Mycket roligare om de höjer sina färdigheter genom att använda dem i aktivt spelande så att de får erfarenhet "den hårda vägen"

//[color:red]Feuflux</font color=red>
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Visst tränar rollpersonerna - för att behålla sina värden i färdigheter och grundegenskaper. Min gamla Kult-rollperson med 18 i STY (jag vet, ni skriker "kobold!" Men jag har spelat med honom till och från sen -95 /images/icons/wink.gif) tillbringar 2-3 timmar varje dag med styrketräning (förutsatt att han har möjlighet då, såklart). Det är dock inte så skoj att rollspela skrotlyftning så det faktum att han faktiskt tränar brukar inte ens nämnas av SL...

I äventyr däremot, kan rollpersonerna lära sig lite extra, och får därför några erfarenhetspoäng. Mellan äventyren tränar de bara för att behålla sina värden (Om RPn inte är tex en student, som studerar aktivt).

Enda gången någon av mina RP har fått erfarenhet var när vi hade spelat några äventyr som utspelade sig under Gulf-kriget och sedan "hoppade" till nutid. 10 års "vanligt liv" gav kanske 10-15 erfarenhetspoäng att sättas ut på typ Kontaktnät o.d...

Men nu babblar jag på om Kult här och så menar du kanske i huvudsak fantasy...?

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Beardbird

Veteran
Joined
2 Nov 2000
Messages
20
Tack för svaret, men, ja faktiskt, jag tänkte i huvudsak på fantasy... =)

Ska spelledaren verkligen vara så snäll så att han accepterar att rollpersonerna tränar 2-3 timmar varje dag "off the record" (när de inte äventyrar)? Eller ska man implentera träningen vid varje "spelkväll", att man låter dagar gå och man slår tärningsslag för "lyckad träning" för varje dag? Fan nu flummar jag säkert så att ingen fattar, men i alla fall. =)
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Ska spelledaren verkligen vara så snäll så att han accepterar att rollpersonerna tränar 2-3 timmar varje dag "off the record" (när de inte äventyrar)? Eller ska man implentera träningen vid varje "spelkväll", att man låter dagar gå och man slår tärningsslag för "lyckad träning" för varje dag? Fan nu flummar jag säkert så att ingen fattar, men i alla fall. =)

Vad jag menade var att rollpersonen inte får några erfarenhetspoäng för träningen - en RP med STY 18 är tvungen att träna ganska mycket för att inte tappa styrkan. Personer med mer normala grundegenskapsvärden behöver naturligtvis inte denna träning (någon som kommer ihåg gamla Western med "temporära" och "permanenta" grundegenskaper? /images/icons/wink.gif).
Erfarenhetspoäng fås, i vår spelgrupp, och med vissa undantag, endast efter äventyr, för det är då rollpersonen verkligen upplever och lär sig saker...

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Beardbird

Veteran
Joined
2 Nov 2000
Messages
20
"Erfarenhetspoäng fås, i vår spelgrupp, och med vissa undantag, endast efter äventyr, för det är då rollpersonen verkligen upplever och lär sig saker..."

Ok, det låter mest vettigt av allt. Tack så mycket!

/Danne - Beardbird
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Som spelledare brukar jag med flit göra äventyr som ibland sträcker sig över längre tider med ''dödtid'' och lämna tidshopp mellan äventyr. Då åldras ju dessutom rollpersonerna med de för- och nackdelar det innebär och utvecklas och förändras. Kan de motivera att de får tillgång till t. ex. en vapenmästare som kan träna dem, så visst då får de det men det kostar garanterat en massa pengar om mästaren inte redan är uppplockad av armén. Dessutom måste ju rollpersonerna leva mellan äventyren och då måste man jobba och vare sig de har egna affärsverksamheter och därmed mycket pengar som i förra kampanjen eller är vandrande arbetare som i nuvarande kampanj så tar det mycket av rollpersonernas tid. Ofta brukar spelarna göra en beskivning av en normaldag eller om det skiftar en normalvecka där de talar om vad de sysslar med varvid jag som spelledare ser att de lägger tillräckligt mycket tid på sitt uppehälle och vad de vill lägga sin dyra fritid på.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top