Nekromanti Träning och pedagogik i D6e

mibsweden

Veteran
Om man tränar lite sådär vid lägerelden så kan man träna 1 timme per dag och får då efter 1 månad 1 FP att sätta ut mot den färdighet man tränat på med sin lärare/kompis (förutsatt att man lyckas med ett slag mot färdighetens Bas-egenskap). Detta kräver endast att den som lär ut har FV 8. Allt detta enligt sid 113 i D6e.

Om man däremot tränar med en "riktig" lärare, så måste denna ha minst FV 13 i den färdighet som lärs ut samt ha färdigheten Pedagogik. Läraren måste sen slå ett slag för Pedagogik och sen måste eleven lyckas med ett slag för färdighetens Bas-egenskap. Man måste då träna minst 6 timmar per dag och får då ett antal slag per månad baserat på lärarens FV i Pedagogik.

Det verkar som om det är bättre att träna 1 timme per dag inom "gruppen" än att träna med lärare. Eller är det så att när man tränar enligt sid 113 så kan man max få FV 1 från denna träning?

Tacksam för svar och klarifiering... :gremconfused:

teddy

Warrior
Du har även skickat den här frågan i Riotminds forum och där har du redan fått ett svar av Magnus.

För er andra så var svaret att med vänner kan man bara träna upp till ett (1) i FV, sedan måste man träna med lärare eller få erfarenhet.

Troberg

Sinister eater
så om jag tränar en timme om dagen i 25 år med min kompis kan jag fortfarande bara 1fv?
Nejdå, du får träningsvärk också.

Men jag håller med, visst är det lite skumt.

teddy

Warrior
Tja nu har ju inte jag den reviderade upplagan av Drakar och Demoner 6 så jag vet faktiskt inte hur hela stycket ser ut men det var i alla fall så som Magnus svarade (har jag för mig).

Jag kan ju hålla med om att det är lite mystiskt men jag har aldrig gillat DoD6's regler ändå :gremtongue: