Kaigon;n28156 said:Hejsan Deckard,
Konverteringsreglerna har vi knappt hunnit börja med än men dessa kommer vi att lägga ut publikt på PDF. Förhoppningsvis kan vi få ut det allra mest grundläggande lite tidigare och sedan bygga på allt eftersom.
RasmusL said:Eon III med settingmaterial från Eon IV?
Deckard said:Några andra mer seriösa förslag?
RasmusL said:Det är väl ungefär så seriöst och realistiskt det blir? Jag förstår vad du menar, att sätta ihop en egen version av konverteringen, men spelen är i mina ögon tillräckligt olika för att det ska se avskräckande ut. Kan ni inte återskapa era karaktärer i det nya systemet efter bästa förmåga och sedan applicera erfarenhet i den utsträckning som känns rimligt? Det blir kanske inte exakt men om alla får samma förutsättningar så blir det ju rättvist.
Deckard said:Det är exakt det vi försöker göra, och det är därför jag frågar om tips. Har du några tips på hur man gör detta? Hur har du gjort detta? Höftar du hela vägen eller översätter du ett färdighetsvärde på typ 15 till 4 tärningar eller liknande?
RasmusL said:Nu har jag ju inte gjort det här så jag kan inte svära på att resultatet blir bra men jag skulle inte ens försöka översätta färdighetsvärdena. Istället skulle jag skapa en ny karaktär från scratch och försöka, med de medel som ges, att göra något som är så likt som möjligt. Därefter kan en rimlig mängd erfarenhet och förbättringsslag göras.
RasmusL said:Jag skulle välja detta alternativ då det ger minst mängd tråkigt jobb (att göra en ny karaktär i det här nya och spännande systemet känns mer som ett nöje än en belastning!).
RasmusL said:Kan man inte tolka det som typ Visbyharnesk om man vill ha en historisk förlaga?
Big Marco said:Nitlädret är med bara för din skull. ;-)
Pendragon said:RasmusL: Visbyharnesk har plåtar och är snarare lamellpansar typ.
Big Marco: Din moped är nu högst på listan!
avatarex said:I väntan på en weblösning kan ni maila till: anton (snabel-a) helmgast.se. Om ni kan och vill, läs gärna igenom så mycket ni orkar först och skicka korret sen så slipper det bli uppdelat i massa småmail.
Big Marco said:Vi skulle uppskatta ett format för feedback liknande (så blir det enklare för oss att hantera dubletter):
"Sid#, Stycke, Vad som är fel, Hur det bör rättas (om inte det är självklart/tydligt mtp felet)"
Hypotetiskt Exempel:
Sidan 1002, Stycke 3, Teknikalverna har inte PDF-skapande som färdighet i mallen, De borde ha den.
Snow said:Överlag känner jag att ordning på kapitel och tabeller är lite konstig när man ska skapa rollperson. Först bläddra framåt för att slå på Jargientabellen. Sen bläddra bakåt för ras. Sen bak igen för miljö. Sen framåt.
Färdighetschans Eon I-II-III | Färdighetstärningar, Eon IV |
5 | 2T6 |
6 | 2T6 |
7 | 2T6 |
8 | 2T6 |
9 | 2T6+1 |
10 | 2T6+2 |
11 | 2T6+3 |
12 | 3T6 |
13 | 3T6+1 |
14 | 3T6+2 |
15 | 3T6+3 |
16 | 4T6 |
17 | 4T6+1 |
18 | 4T6+2 |
19 | 4T6+3 |
20 | 5T6 |
21 | 5T6+1 |
22 | 5T6+2 |
23 | 5T6+3 |
24 | 6T6 |
Svårighet Eon I-II-III | Svårighet Eon IV |
Ob1T6 | Lyckas automatiskt! |
Ob2T6 | 6 |
Ob3T6 | 10 |
Ob4T6 | 14 |
Ob5T6 | 18 |
Ob6T6 | 22 |
Ob7T6 | 26 |
Luna Lovegood said:Grattis
WhiteWolf said:Åh, tack för detta!
WhiteWolf said:Varför skiljer sig tabellerna åt?
Krille said:För att när HTML renderas utan specifika värden på cellstorlekar så får en tabell så mycket plats som den behöver och fönstret medger, inte så mycket som är snyggt.
AnVili said:Vad händer med specialiseringar? Kan man räkna med dom på något sätt? Eller kan man lägga in expertiser för sånt?
antorax said:Längst bak i pdfen? Har inte sett något annat.
Iskaral said:Hur missade jag det? Tack!
Kaigon said:Har lagt upp två printervänliga rollformulär här: http://helmgast.se/helmgast/formular-till-eon-iv/
Poseur said:Sidan 73 är din vän. 10 tärningar, och max 3 extra tärningar på samma attribut.
Phelan said:Ah, hittade det, blev lurad av den felaktiga sidhänvisningen på sid 72
Kaigon said:För att hitta rätt sidhänvisning ska man ta sidnumret som anges, addera Ob10T6 och sedan dra av Ob10T6 så hamnar man (förr eller senare) rätt!
marsa_87 said:Jag skulle ställa frågan på eons fb sida för ett snabbare svar
Kaigon said:Det är lugnt att dela den med din spelgrupp och självklart till din kompis som du köpt till.
Rhodryn said:Tack för svaret.
Kaigon said:Chockslaget slås efter eventuell skada och man slår inte ett extra Chockslag (däremot får man slå Chockslag även om skadan inte ens går igenom rustning). Att svårigheten upprepades är en kvarleva när dessa skilde sig åt.
Med det sagt så är Knocka lite väl svag jämfört med övriga Fördelar så vi ska nog titta över balansen ytterligare en gång.
Cieylor said:Ja, det låter klent. Jag skulle nog vilja ha en design där Knocka blir bättre när man har många övertag, så att den kan användas till att smyga sig på och slå ut någon som inte aktivt försvarar sig. En tanke är att göra den olika effektiv beroende på vilken kroppsdel som träffas, så att man kan kombinera den med precision om man har många övertag.
smulgul said:vad med att ändra knocka[x] till att ge +x i svårighet för chockslaget per övertag som spenderas för detta, med 9+x som minimum.
Kaigon said:Vi ville balansera Båge vs Armborst på lite annorlunda sätt. Exempelvis att Lätt armborst indirekt blir lättare genom sin Lättsiktad. Sen är det väl oklart om Båge är så mycket svårare än Kastvapen, Kedjevapen och dyl.
Rhodryn said:Skulle hålla med där. Det räcker ju med att man har sätt en enda person, skjuta en enda pil, för att få en uppfattning vad som måste göras för att försöka använda en pilbåge.
Om man dock aldrig sätt det så skulle jag väl tycka att den karaktären skulle ha 0 i grund, samma med ett Armborst.
Kaigon said:Bara en tanke: Det lätta armborstet borde ju gå snabbare att ladda och då kanske man kan "förutsätta" att denna extra tid boostar siktningsmöjligheterna. Med snabbare menar jag tidsenheter som är kortare än en runda.
Generellt sätt kan man även säga att vi försöker begränsa antalet egenskaper per vapen så att det blir enklare att hålla reda på och inte "tusen D&D-feats". Då har vi valt att lyfta fram de framträdande och balanserade egenskaperna.
smulgul said:tråkigt att ni begränsar antalet vapenegenskaper så, visst, det är en sak som är väldigt lätt att husregla, men det hade varit så mkt smidigare att slippa.
Jag kan ju ha fel, men något säger mig att er målgrupp inte har så mkt emot att det finns många förmågor att behöva hålla reda på.
Phelan said:Den här konsumenten är nöjd om antalet förmågor/vapen hålls ned!
Ett problem med de tidigare spelsystemen för Eon är att ambitionen realism blivit lidande av detaljismen - för mycket detaljer gör att det tar längre tid att hantera en strid. När något tar lång tid är det svårt att få till den stress och halvkassa beslut som i alla fall jag ser som minst lika viktigt om man vill uppnå realism i strid.
pingas said:Många Jargier lägger till sin hemort eller sitt yrke efter sitt namn.
Rikare släkter har släktnamn. Ett exempel är kejsarens egen släkt Salvianis.
Kaigon said:Spontant: Ja. Troligen kommer ju inte rocken att skydda en arm om man rör sig häftigt i en strid ändå.
Ännu mer spontant: Om man skulle husregla flera lager kanske det funkar att bara öka belastningsfaktorn med 1 för varje ytterligare lager. Dvs Plåt+Ringbrynja blir 8 (4+3+1). Får testa detta.
Gruspastej said:Skulle säga att allt helt enkelt adderas, möjligtvis med ett lite extra belastning.
Poseur said:Det senaste såvitt jag vet som har sagt är "slutet av Augusti 2014", vilket kommer ifrån Crowdfoundingens sida.
ThemVSyou said:Ah får väl se om det stämmer jag hoppas på det
Rhodryn said:Man kan ju oxå lite försiktigt anta att det kanske blir förseningar på det. För man vet ju aldrig vad som händer fram tills dess.
Kaigon said:Det finns inget officiellt releasedatum och vi kommer troligen inte att ge ut ett. Däremot kommer vi med glädje berätta när vi skickar materialet till tryckeri och sedan vad de har sagt om leveranser!
ThemVSyou said:Jag måste säga att det låter bra Kaigon ser fram emot när jag har boken i min ägo vilket som
Kaigon said:Om man inte har en särskilt talang för att kasta närstridsvapen så skulle jag nog vara ganska hård, typ –1T6 med Kastvapen, medellång räckvidd, tappar alla egenskaper och kanske halv vapenskada (men full grundskada, dock skulle jag försöka hitta något enklare då halvering av tärningskombinationer är rätt meckigt).
För knogjärn skulle jag spontant ge +2 skada, ev +3 för någon brutal variant.
Poseur said:Min spontana tanke på knogjärn är att inte ge skadebonus men tar bort egenskapen "obeväpnad" när man slåss med händerna. Dvs ger "riktig" skada istället.
smulgul said:bra stats för knogjärn är att ta bort begränsad och +1 skada. Möjligtvis ta bort obeväpnad med.
Kaigon said:Överlevnad har ersatts av Vildmarksvana ja
AnVili said:Borde ambi inte ha +2 på skadan som dubbelhänt får också? Ambi är ju steget bättre än dubbelthänt.
smulgul said:jo, det håller jag med om att det borde.
Pendragon said:Numera är de olika, och man kan ha båda. Det är roligare om den ena inte bara är bättre än den andra.