Nekromanti Tråden för sköna ljud!

Rising

Vila i frid
Jooo! Jag älskar det ljudet. Häftigt att du hade en länk, förresten.

I början låter det lite som om R2D2 skulle hälsa på en, för att stanna till mitt i en mening och bara säga det närmsta han kan komma ett "öh..." för att sedan bara skrika och bara "hjälp! Det var inte den jag trodde att det var!" och få någon sorts krupp i själva "TJONGA TJONGA"-ljudet. Som om han försökt varna sina polare, men blivit laserstrålad i ryggen.

Det är ett väldigt dramatiskt ljud.

Fan vad jag saknar det där. Alltså, jag skulle vilja ha snabbheten och enkelheten idag; fast med känslan av att man gjorde något häftigt och komplicerat. Nu för tiden är liksom surfandet ungefär som att använda vilken annan vardagsrumsmöbel som helst; det finns liksom utfällbara middagsbord hemma hos gamla människor som jag tycker -känns- mer high tech än vad en modern laptop gör...

Ah... *fortsätter lyssna*

ostro

Veteran
Jag kommer ihåg ett tillfälle för ungefär 3-5 år sedan på spårvagnen i norrköping. Det var två pojkar i tioårsåldern som satt och pratade datorlingo med varandra. Helt plötsligt börjar de jämnföra sina modemljud med varandra.

"Ja, alltså mitt låter så här brrrioui bzzzpioungiiiibzzzbripbripbrip."

"Jaha men mitt låter såhär brrrriouiiiiiiiiiibzpbzpbzpbrrrriiiiiiivipp....."

Det var en ganska lustig konversation.

Och för att vi ändå är inne på ämnet kommer här en liten länk:

The way this internet is expanding...

ostro

Veteran
Det finns två ljud som jag verkligen älskar. Kan inte stava dem så jag förklarar helt enkelt. Det första är spända stålvajrar som vibbrerar. Ganska utdragna ljud som en blandning mellan piouuuung och ssssssssssspch. Har för mig att de använde de ljuden i första star wars filmen de gjorde som ljudeffekt för laserpistolerna. Det andra är ganska närbesläktat. Ljudet från räls när spårvagnen åker på den långt långt borta. Liknar ovan nämda ljud men är mycket mycket dovare som ett dovt utdraget metalliskt sssssscccccchhhhhhhhh med inslag av piouw.

Det bästa är att sitta en stekhet sommardag i solen på asfalten med fötterna på spårområdets grus och en glass eller kall dricka i handen, samtidigt som man ser den orange/gula spårvagnen närma sig genom värmevågorna i fjärran. Ännu bättre är det om drickan man håller i handen är en öl och man är just påväg för att träffa kompisarna som väntar i lejongropen i folkparken* eller strömsparken. Tusen gånger bättre är om man råkar vara kär just då och hon är kär tillbaka.

(ja jag är fullt medveten om att jag råkade stava ut dem i alla fall. men det gör inte ljuden rätvisa.)

*Folkparken i Norrköping är en lummigt grön stadspark och ska inte förväxlas med Folketspark med dansbanor och tjafs som vi också har. Folkparken är mysig och trevlig och dit vill man gjärna gå. Varför någon skulle vela gå till folketspark vetja dock inte.

Zire

Swashbuckler
dunk-Dunk... dunk-Dunk... dunk... dunk-Dunk...
och till det ljuden av ett knappt hörbart
ssssshszzzzssssssssshhhzshh
och
<lång paus>knatter, knatter, knatter... knatter

Helt enkelt det dova ljudet från ett tåg som rullar fram över rälsskarvarna, ackompanjerat av det hissande ljudet från... ehm.. jag tror att det är rälsen, samt knäppandet från elementen.

Det är som upplagt för en skön natts sömn.

Dock räcker det med att något av följande ljud finns för att natten istället ska bli ett helsicke:

Whao-- ja, men vet du vad JAG gjorde då!!?! Va? Frida.. HAHAHA.. så där kan du ju inte se ut....
Fjortistjejer på klassresa i kup´en brevid.

Zzzzzzzzzzz ZZZZzzzzzz.. ZZZZ <kort tystnad> ZZZZzzzzz
Kort, tjock, äldre man som inte bara snarkar högt, utan också oregelbundet.

The_Gorger

Hero
Tåg som spänns...

Ljudet av tåg som gnisslar, spänns, slackas osv.

samt Flappa flapp ljudet av segel som lojt försöker fyllas.

eller kanske tziiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii från ett rör som sticker ut någonstans under hård blåst.

Saxifrage

Hero
Motorljud...

Lite motorer är också juste:

rupp-rupp-rupp-brgbrgbrgr-bablebba-bablebba-BARABAROOM!-BRM-BRM-BRM *vitt rökmoln*

Dvs, ljudet av en trögstartad stor dieselmotor, tex en lastbil, en kall morgon. Känslan när besten äntligen vaknar till liv är kraftfull.

Eller varför inte en båtmotors trygga dunkdunkdunkdunk..., gärna i skärgården en sommarmorgon. Ahh...

/Sax, motor man