Nekromanti Tråden om de nya intressanta och snygga spelen

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag skulle nog slå ett slag för Good Society: A Jane Austen rpg.

Bilderna fångar verkligen känslan av den aktuella eran. Inga stats, eller ens skills. Allt handlar om relationer.

Khan

Kondottiär
Quadrante;n314927 said:
Vilken ”mekanik” trend ser ni (eller vill se mer av)?
Jag ser att det börjar bli en mängd extraregler kring en enkel grund, på ett sätt som gör spelet nästan mer komplicerat än om det vore lite tyngre från början. Svärdets Sång är precis i gränslandet för vad jag gillar med undantag från regler, tilläggsregler och extranivåer och bråte, även om grunden är otroligt enkel. Det är inte långt kvar till GURPS då, där spelet har mer undantag än grundregler.

Men jag fullkomligt älskar grunderna i Fria Ligans motor, och precis lika mycket älskar jag Hjältarnas Tids motor. De är enkla, smidiga, lätta att använda och framför allt lätta att förklara. Jag kan sätta Hjältarnas Tid i nävarna på någon som inte spelat rollspel förr, och säga "ha kul!" Samma sak med År Noll eller Varselklotet. Så nybörjarvänlighet och att försöka tänka på återväxten är en fantastiskt trend i rollspelen just nu. Det vill jag ha mer av.

Quadrante

Grisbonde
Fate och Varselklotet kan jag tycka är väldans trevliga. Skulle jag uppfinna någons annans system, så kanske jag skulle vilja att de var så enkla. Beror lite vart man siktar i och för sig och vilken spelstil man vill flörta med.