Nekromanti Trådkarantän?

Genesis

Ni dés ni maître
Om nu en grundläggande orsak till att diskussioner blir "infekterade" är, såsom antyds i artikeln Bunny översatte, att folk postar för snabbt och inte tänker efter i stundens hetta, skulle det fara en bra/möjlig lösning att göra det möjligt för moderatorer att tillfälligt låsa en tråd? Det borde räcka med att låsa den i någon timme eller så, eller vore det bättre med typ en halv dag? Det skulle inte döda tråden på samma sätt som en permanent låsning gör, men låta folk lugna ned sig litet och fundera mer på sitt nästa inlägg.

Jag bara kastar ut idén. Görs sån't här på andra forum? Skulle det vara en bra grej? Skulle det hjälpa alls? Finns det nackdelar med det?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker inte att det låter som en dålig idé; nackdelen är väl att det kräver rätt mycket vakenhet av moderatorerna.

Sen vet jag inte riktigt om det finns tekniskt stöd eller om man manuellt får låsa upp trådarna.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Genesis said:
Jag bara kastar ut idén. Görs sån't här på andra forum? Skulle det vara en bra grej? Skulle det hjälpa alls? Finns det nackdelar med det?
Jag har sett det göras ibland, men inte så ofta. Jag tycker det är en bra idé, och skulle kalla det att man "pausar" en tråd. Coolt om moderatorn kunde pausa ett specifik tidsspann, och så öppnades tråden igen efter det.

Typ ... "den här tråden har paus. Du kan posta i den igen om 3 timmar ...2 timmar 59 minuter ... 2 timmar 58 minuter"

/M

anth

Vetefan
Magnus Seter said:
Jag har sett det göras ibland, men inte så ofta. Jag tycker det är en bra idé, och skulle kalla det att man "pausar" en tråd. Coolt om moderatorn kunde pausa ett specifik tidsspann, och så öppnades tråden igen efter det.

Typ ... "den här tråden har paus. Du kan posta i den igen om 3 timmar ...2 timmar 59 minuter ... 2 timmar 58 minuter"

/M
"Ser framför mig hur upphetsade forumiter sitter med fingrarna på tangentborden och väntar på omstarten som någon form av digitala F1-förare" :gremsmile:

Förutom de visuella bilderna jag får, så tycker jag att det låter som en bra idé.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
På Story Games har de något som kallas oblivion. En tråd som får det bumpas inte längre när det postas i den. Långsamt så tynar den bort när det bara är de som VERKLIGEN är intresserade som ids leta fram den.

Jag tycker att det är en instessant funktion.

anth

Vetefan
wilper said:
På Story Games har de något som kallas oblivion. En tråd som får det bumpas inte längre när det postas i den. Långsamt så tynar den bort när det bara är de som VERKLIGEN är intresserade som ids leta fram den.

Jag tycker att det är en instessant funktion.
Det ger ungefär samma sak som att flytta tråden till ett forum vars trådar inte syns bland "senaste inlägg".
Endast de som orkar gå in till det specifika forumet ser tråden och postar. Vi andra slipper se en tråd vi tycker är helt ointressant.

Mycket av aktiviteten beror ju på att man direkt ser bland "Senaste inlägg" om någon annan postat så man kan svara.

Recca

Femme Fatale
Jag tycker det är en bra idé, fast om det kunde automatiseras på nåt vis vore det sjukt bra istället. Om man kunde bocka i "het potatis" eller nåt när man postar sin tråd så kanske bara max fem svar kan komma åt gången innan tråden pausas en viss tidsintervall som beror på hur snabbt svaren kom.

Om det sköttes så så kanske alla inlägg också hade mer innehåll efter en inlärningstid. En del inlägg kan ju annars vara rätt taffliga och korta men eftersom man genom att skriva ett sånt litet inlägg mest visar på dålig respekt gentemot alla som har nåt vettigt att säga som får sitta och vänta för att man skrev ett skitinlägg, så kanske man tar sig tiden att formulera nåt fint istället.

Så både moderator och typ trådstartare kan starta en tråd som är en "het potatis".

Ursäkta ordvalet.

En nackdel förstås är att de som inte sitter och hänger på forumet så länge åt gången inte kommer komma till tals lika mycket som de som alltid är inloggade eller kollar in ofta. Så man kan missa en hel del bra input genom en sån här funktion.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth said:
Det ger ungefär samma sak som att flytta tråden till ett forum vars trådar inte syns bland "senaste inlägg".
Endast de som orkar gå in till det specifika forumet ser tråden och postar. Vi andra slipper se en tråd vi tycker är helt ointressant.
Utom att en del av oss övergivit den rätt primitiva "senaste inlägg" och använder "bevakade forum" istället. Där man själv bestämmer vilka forum man ska bevaka.

//Krank, ordförande i föreningen för förgörelsen av "Senaste inlägg"-rutan

Möller

Hubert Hortlax
Att sällan-användare kan hindras att posta är ett reellt problem.

Om det är tekniskt möjligt, skulle moderatorerna inte kunna flagga trådar så att användare får en cool-down, snarare än hela tråden.

Alltså, en i infekterad tillåts varje användare bara posta ett inlägg per dag. Typ.

Recca

Femme Fatale
Möller said:
Att sällan-användare kan hindras att posta är ett reellt problem.

Om det är tekniskt möjligt, skulle moderatorerna inte kunna flagga trådar så att användare får en cool-down, snarare än hela tråden.

Alltså, en i infekterad tillåts varje användare bara posta ett inlägg per dag. Typ.
+1
Bästa förslaget, enligt mig.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För att förhindra illojalt utnyttjande av en sådan funktion skulle självklart karantänforumet var obevakningsbart!

Unfair

Hero
Underbara idéer!
Det är många bra förslag som skulle förtjäna att testas.

Men tyvärr så måste jag hålla med krank här.
krank said:
nackdelen är väl att det kräver rätt mycket vakenhet av moderatorerna.
Det blir ett massa jobb för våra redan underbara och onödigt överbelastade Moderatorer.

solvebring

Superhero
unfair said:
Underbara idéer!
Det är många bra förslag som skulle förtjäna att testas.

Men tyvärr så måste jag hålla med krank här.
krank said:
nackdelen är väl att det kräver rätt mycket vakenhet av moderatorerna.
Det blir ett massa jobb för våra redan underbara och onödigt överbelastade Moderatorer.
Stödjer också förslaget men är också en som vill skriva under på att det blir en tyngande fråga för moderatorerna.

Fienden

Hero
Väldigt intressant idé, både med ett "Karantän"-forum och autolåsning, men jag tycker jävligt synd om moderatorerna om det inte kan modereras på något sätt. Förhoppningsvis kan Gard och krank knåpa ihop någon vacker timer-klocka som skickar trådar fram och tillbaka från helvetet.

Genesis

Ni dés ni maître
Alltså, jag utgick från att man skulle ha en timer för sådan karantän-låsning. Att tvunget ha någon som kommer in vid ett utsatt klockslag för att låsa upp tråden skulle aldrig fungera. Om det är tekniskt görbart (det vill säga utan alltför mycket jobb) så tänker jag mig detta som ännu ett verktyg för moderatorer. När man ser en tråd med lavinpostande kan man istället för att posta en (i vissa fall ineffektiv) varning besluta sig att frysa tråden i ett par timmar så att folk kan lugna ned sig och tänka över saker och ting.

Jag var nog otydlig i originalinlägget. Om inte en timer är praktiskt görbar så är det inte värt det; jag håller med.

I vilket fall var det bara en idé jag slängde ur mig. Tänkte att om det kunde ordnas på ett enkelt sätt (jag är ju ingen programmerare, så jag vet inte hur svårt det skulle vara att bara dra till med en timer som väntar en timme och sedan låser upp tråden) och folk tycker att det är en bra idé så kan man ju prova. Om inte, strunt samma.

Petter42

Swordsman
Re: Tungt för moderatorerna

solvebring said:
Stödjer också förslaget men är också en som vill skriva under på att det blir en tyngande fråga för moderatorerna.
Om det blir för mycket jobb för moderatorerna kan man väl utse några till som avbelastar dom(om än bara tillfälligt kanske)? Det borde dessutom leda till att trådar kan få en mer kontinuerlig översikt.

EDIT: Vad är forumet skrivet i förresten(HTML och Java antar jag(kan tyvärr inte Java))? Kanske kan hjälpa till själv?

Lukas

Mannen i Gult
Skulle man inte kunna ha något i stil med
Varje person får endast skriva ett inlägg per tråd varje halvtimma?

Genesis

Ni dés ni maître
Lukas said:
Menar du på alla trådar jämt? I så fall tror jag inte att det vore en bra idé. Att lägga begränsningar på hela forumet på grund av ett fåtal infekterade trådar känns inte motiverat.

Om du inte menar på alla trådar jämt utan bara på vissa trådar, så visst. Men det låter ju ännu mer komplicerat att fixa än en frystajmer.

solvebring

Superhero
Genesis said:
Lukas said:
Menar du på alla trådar jämt? I så fall tror jag inte att det vore en bra idé. Att lägga begränsningar på hela forumet på grund av ett fåtal infekterade trådar känns inte motiverat.

Om du inte menar på alla trådar jämt utan bara på vissa trådar, så visst. Men det låter ju ännu mer komplicerat att fixa än en frystajmer.
Plus att det ställer än tajtare krav på moderatorernas bedömningar och tajming. ... Om det handlar om vissa trådar vill säga.

Handlar det om alla trådar säger jag bara: "No, no!" för min del. Det skulle verkligen få en att känna sig låst och trängd som skribent.