Re: Sudoku
Erik, tacka vet jag KORSORD, det är en sport för KARLAR
Nej, vi karlar gillar
krypton. Alltså inte Stålmannens hemplanet, utan de där korsorden som inte har några rutor med gåtor eller bilder i, utan där alla rutor är numrerade på olika vis, och där alla 1:or innehåller samma bokstav, precis såsom alla 2:or och 3:or, osv.
I början kommer man verkligen ingen vart alls. Det är inte som korsord där man kan börja fylla i vissa rutor med en gång. I ett krypto har man verklingen inget att gå efter i början. Men sedan börjar man se att vissa siffror återkommer oftare än andra, varpå man kan gissa att de är vokalerna A eller E, och vissa siffror vid flera ställen står två gånger i följd, varpå man kan sluta sig till att de måste vara konsonanter, osv... Till slut gissar man ett ord, varpå man får en massa andra rutor på köpet och kan fortsätta göra gissningar tills man eventuellt ser att det stämmer, och då rasar allt på och man löser hela kryptot i en enda handvändning.
Det är en hobby för karlar! Jag älskar krypton, men visst är de fullständigt mofo att hålla på med.
---
Själv tycker jag att
sex är en helt meningslös hobby. Fast jag medger att "surt sa räven"-faktorn är påtaglig när det kommer från just mig...