Nekromanti Trångbott

Krille

Super Moderator
När jag skrev Saga var inspirationen också Harn, Pendragon, Runequest och Ars Magica. Så det är intressant att se att Eon och Saga är så olika, fast de båda hamnar i en relativt detaljerad "medeltidsvärld". (fast Mundana är såklart mer detaljerat än Arcaria, kanske beroende på att ni var fler som skrev).

Skillnaden kanske är att jg var ute efter att skriva ett regellätt spel. Hade jag skrivit Saga när jag var tio år yngre hade det nog blivit mycket mer likt Eon.
Jag skulle vilja hävda att Eon hämtade lite mer inspiration från Runequest och Rolemaster än från Harn, Pendragon och Ars Magica. Det är det som ger skillnaden i konceptet. Konceptskillnader och -likheter ska särskiljas från detalj- och volymskillnader (återigen MC mot WH40K - det finns satans massa mer grunks till WH40K än till MC, men koncepten är lika).

Mer intressant är att jämföra Västmark med Saga. En av orsakerna till att jag inte skriver saker till Västmark längre är att Saga är så förjävlans nära i koncept att det känns obekvämt för mig att hålla mig där. Tolka inte det här som att du plagierar mig eller tvärtom, utan enbart som att jag känner att Västmark inte är unikt nog att rättfärdiga att jag lägger ner tid på det. Så jag gör andra saker istället.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Trångbott (ot)

Mer intressant är att jämföra Västmark med Saga. En av orsakerna till att jag inte skriver saker till Västmark längre är att Saga är så förjävlans nära i koncept att det känns obekvämt för mig att hålla mig där. Tolka inte det här som att du plagierar mig eller tvärtom, utan enbart som att jag känner att Västmark inte är unikt nog att rättfärdiga att jag lägger ner tid på det. Så jag gör andra saker istället.
Då ser vi fram emot SagaGames kommande spel om mangarymdisar. :gremgrin:

/Anders

Arfert

Facit
Nej jag vet att du inte tror det.

Saga är - som du säkert vet - dessutom mycket äldre än Västmark, (testspelade version 1.0 så tidigt som 1991 med bland annat Anders Gillbring), och förde diskussoner med Äventyrsspel om en pocketversion 1992, och jag kände inte till Västmark förrän Saga var i princip klart...

Glömde lägga till Prince Valiant bland inspirationskällorna.. både serien och gramför allt Staffords spel.

Fast jag tycker nog att du ska fortsätta med Västmark (om det är bara Saga som fått dig att sluta), det skiljer mycket från Saga. Precis som Västmark inte är Eon.

Arfert

Facit
Re: Trångbott (ot)

In writing ;-)

nej skojar bara. Slulle jag göra ett mangaspel så skulle det inte vara ett dugg likt Skymningshem. Till och börja med skulle det utspela sig på jorden, i nutid eller en nära framtid.

Krille

Super Moderator
Saga är - som du säkert vet - dessutom mycket äldre än Västmark, (testspelade version 1.0 så tidigt som 1991 med bland annat Anders Gillbring), och förde diskussoner med Äventyrsspel om en pocketversion 1992, och jag kände inte till Västmark förrän Saga var i princip klart...
Vem som började först är egentligen ointressant. Jag hade inte hört talas om Saga förrän du offentliggjorde det nån gång 1999 eller så - då hade jag redan haft digitala Västmarkar ute sedan 1997. Och vem som var offentlig först är egentligen också ointressant. Poängen är att vi har ärvt såpass mycket ur våra gemensamma förlagor att koncepten är toklika.

Fast jag tycker nog att du ska fortsätta med Västmark (om det är bara Saga som fått dig att sluta), det skiljer mycket från Saga.
Men inte tillräckligt mycket för att jag ska känna att det är mödan värt. Det känns helt enkelt som dubbelarbete, och sånt är jag aldrig förtjust i.

Dessutom är det ballare att vara unik än snarlik någon annan. :gremgrin:

Arfert

Facit
Hade redan annonserat om Saga tidigt 90-tal, i Gray Ooze, till exempel... fast det kanske inte är viktigt. Sen lades projektet på is, eftersom mina tryckmöjligheter försvann ett antal år.

Hursomhelst så fanns ju Eon när du skrev Västmark? Det hindrade ju inte dig att skriva. Och Saga är ju mycket mer likt Eon än Västmark (om man ser på hur spelvärlden ser ut).. så jag förstår inte problemet.

Krille

Super Moderator
Hursomhelst så fanns ju Eon när du skrev Västmark? Det hindrade ju inte dig att skriva. Och Saga är ju mycket mer likt Eon än Västmark (om man ser på hur spelvärlden ser ut).. så jag förstår inte problemet.
Personligen tycker jag inte att Saga är särskilt likt Eon till spelvärld alls. Jag tycker att Saga är mycket mer likt Västmark (eller snarare Europa) fast med fantasy-karta. Eon-däremot, är mer av det klassiska fantasylapptäcket, om än detaljerat och mycket mer väl sammanknutet.

Jag brukar säga "skriv inte ett Drakar&Demoner utan ankor; ta bort ankorna ur Drakar&Demoner istället", och min motvilja att skriva mer Västmark när Saga finns är ett uttryck av det. Eon hade aldrig det problemet, eftersom koncepten var mer skilda då det fanns mycket mer Runequest och Rolemaster i konceptet än vad det finns i Saga.

Krille

Super Moderator
Utbruten deltråd

Den här deltråden handlade plötsligt om Saga, Eon och Västmark, inte om Chronicles och 40K. Den tråden kan läsas här.