Krille
Super Moderator
Jag skulle vilja hävda att Eon hämtade lite mer inspiration från Runequest och Rolemaster än från Harn, Pendragon och Ars Magica. Det är det som ger skillnaden i konceptet. Konceptskillnader och -likheter ska särskiljas från detalj- och volymskillnader (återigen MC mot WH40K - det finns satans massa mer grunks till WH40K än till MC, men koncepten är lika).När jag skrev Saga var inspirationen också Harn, Pendragon, Runequest och Ars Magica. Så det är intressant att se att Eon och Saga är så olika, fast de båda hamnar i en relativt detaljerad "medeltidsvärld". (fast Mundana är såklart mer detaljerat än Arcaria, kanske beroende på att ni var fler som skrev).
Skillnaden kanske är att jg var ute efter att skriva ett regellätt spel. Hade jag skrivit Saga när jag var tio år yngre hade det nog blivit mycket mer likt Eon.
Mer intressant är att jämföra Västmark med Saga. En av orsakerna till att jag inte skriver saker till Västmark längre är att Saga är så förjävlans nära i koncept att det känns obekvämt för mig att hålla mig där. Tolka inte det här som att du plagierar mig eller tvärtom, utan enbart som att jag känner att Västmark inte är unikt nog att rättfärdiga att jag lägger ner tid på det. Så jag gör andra saker istället.